Hvor mange Danskere er vi her på APUG?

$12.66

A
$12.66

• 1
  • 0
  • 20
A street portrait

A
A street portrait

• 0
  • 0
  • 89
A street portrait

A
A street portrait

• 1
  • 1
  • 81
img746.jpg

img746.jpg

• 4
  • 0
  • 82
No Hall

No Hall

• 1
  • 2
  • 79

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,794
Members
99,706
Latest member
Ron Harvey
Recent bookmarks
0

gandolfi

I følge annoncen kan den tage op til 4X5".
Skulle modellen kunne tage større negativer end det?
Mvh
Søren

Durst 138 skulle kunne ta' 13x18cm negativer.
når man måske kan blive i tvivl, så er det at det tyder på at det er nedgraderet, størrelsesmæssigt, for at montere et multigradehovede på det...:confused:

kun een måde at finde ud af det på..
ring.. (hans tlf nr:59 30 66 06)

OP
OP

Soeren

Jag menade bara: holl koll på sajten. Du kan söker i avgränsande län, eller hela sverige, om du är beredd at köra lite längre.

Kolla också på fotosidan.se, som har en classifieds sida. Ingen fyndgruva precis, men rimliga priser i alla fall.

Ahh ok så er jeg med :smile:
Mvh
Søren

OP
OP

Soeren

Durst 138 skulle kunne ta' 13x18cm negativer.
når man måske kan blive i tvivl, så er det at det tyder på at det er nedgraderet, størrelsesmæssigt, for at montere et multigradehovede på det...:confused:

kun een måde at finde ud af det på..
ring.. (hans tlf nr:59 30 66 06)

Seføli. Jeg tror lige jeg klapper hesten lidt, budgettet er en smule trængt lige nu :smile:
Hmm det er faktisk ikke den første Durst 138 jeg har set til salg. Måske er de ikke så sjældne endda.
Hvor stor er sådan en svend egentlig og hvad vejer den?
Mvh
Søren

matti

Seføli. Jeg tror lige jeg klapper hesten lidt, budgettet er en smule trængt lige nu :smile:
Hmm det er faktisk ikke den første Durst 138 jeg har set til salg. Måske er de ikke så sjældne endda.
Hvor stor er sådan en svend egentlig og hvad vejer den?
Mvh
Søren

Jag har en med ett färghuvud som jag betalade 2000 SEK för. Jag fick såga av cirka 5 cm för att slippa göra hål i taket... Den går att bära, i delar. Och packa i en vanlig bil. Visst tar den upp till 5x7-negativ. Man måste bara se till att ha blandboxar i största storleken med. Objektivplattor kan också vara lite svåra att få tag på i rätt storlek, så det är ju bra om det följer med. Extralampor till versionen med färghuvud är ganska billiga och lätta att få tag på.

mvh/Matti

Falkenberg

Er der nogen af jer der er eksperter i 3D CAD arbejde ? Jeg har adgang til en 3D printer og vi kan lave en masse sjove fototing ved fælles hjælp.

OP
OP

Soeren

Er der nogen af jer der er eksperter i 3D CAD arbejde ? Jeg har adgang til en 3D printer og vi kan lave en masse sjove fototing ved fælles hjælp.

Hmm minder mig om at vi nok selv bliver nødt til at moderere den dansktalende del af forummet.
Der findes en søstersite til denne som hedder noget med Hybrid- eller andet. hvis du har spørgsmål vedr computere er det nok der du skal stille dem. Personligt kender jeg intet til emnet CAD andet end hvad det står for.
Mvh Søren

Ole

Nuvel - jeg skulle da være i stand til å lese dansk nok til å moderere litt her også.

Men ellers har Søren ret - slike dimser diskuteres best på www.hybridphoto.com!

Falkenberg

Tja, jeg har nu svært ved at se hvorfor det ikke er en relevant forespørgsel. Når jeg bringer det op her, så er det i forlængelse af mine interesser. Jeg er ved at lave et kamera som en eksamensopgave på universitetet. I den forbindelse har jeg søgt information herinde og kan se at flere af de produkter som bruges nemt ville kunne produceres i en 3D printer frem for i f.eks. træ. Det kunne f.eks. være en splitback ramme som kunne printes for omkring 100 kr. i materialer. Det synes jeg er yderst relevant. Mindst lige så relevant som jagten på fremkalderudstyr.

Ole

Åh javel! Nå forstår jeg bedre.

Her er det måske best å gå til "camera building" subforumet?

Jeg vet forresten at dagens eier av Gandolfi Cameras egentlig er 3D-CAD designer...

OP
OP

Soeren

Tja, jeg har nu svært ved at se hvorfor det ikke er en relevant forespørgsel. Når jeg bringer det op her, så er det i forlængelse af mine interesser. Jeg er ved at lave et kamera som en eksamensopgave på universitetet. I den forbindelse har jeg søgt information herinde og kan se at flere af de produkter som bruges nemt ville kunne produceres i en 3D printer frem for i f.eks. træ. Det kunne f.eks. være en splitback ramme som kunne printes for omkring 100 kr. i materialer. Det synes jeg er yderst relevant. Mindst lige så relevant som jagten på fremkalderudstyr.

Aha. Det betyder at jeg overhovedet ikke anede hvad du snakkede om :smile:
Det er jo noget helt andet. Så vil jeg undskylde og bestille en kontakt ramme i 8X10" :D
Mvh
Søren

Falkenberg

Jeg har postet i diverse fora for at få inspiration til de ting jeg vil lave. Desværre er det ikke bare sådan at få lavet noget i et CAD program. Jeg har ikke selv hverken software eller evnerne. Men jeg kan se at mulighederne er uendelige. Det giver jo bare et anderledes moderne produkt.

Struan Gray

Falkenberg, jag vet inte din personlig situation, men de flesta insitutioner som tillåter studenter att komma i närheten av deras 3D tryckeri ger också kurser i CAD och allmänt formgivning. Problemet är, kurserna brukar vara lite för långa att klämma in mitt i ett examensarbet. Vid Lund, till exempel, har vi den här 7,5 poängare:

http://www.ka.lth.se/kursplaner/arets/mmk126.html

Vissa institutioner har också en "CAD för konstnärer" kurs, som kanske kan hjälpa dig att kommer igång snabbare om du inte vill göra hela rubbet - eller om du inte har tid för det.

In princip, har man någon sorts skiss-kunskap är CAD inte så pass svårt att lära. Men att göra det rätt från början är inte lätt - det blir bättre om du kan hitta en miljö som tillåter dig att prova dig fram.

Tom A

Ja, det er ærgeligt at det sted i danmark, hvor den "analoge fane" vejrer højest ligger så nordligt, især når man ikke lige bor i nærheden!

Jeg har lige været i Frederikshavn i denne weekend, som Vrå jo ligger i nærheden af, og der er altså kun 4 timer fra Næstved derop!!! Det er da tæt på, især med noget godt musik på bilstereoen :D

mvh Tom

gandolfi

Jeg har lige været i Frederikshavn i denne weekend, som Vrå jo ligger i nærheden af, og der er altså kun 4 timer fra Næstved derop!!! Det er da tæt på, især med noget godt musik på bilstereoen :D

mvh Tom

ja - men så sku' du da ha' kigget ind.... jeg giver altid en kop kaffe eller lign...:tongue:

Tom A

Lige for at bringe denne tråd tilbage til det den startede med. Så er vi, så vidt jeg kan tælle, 10 APUGer i DK + et par stykker rundt om i verdenen.

Hvordan får vi gang i APUG-DK, skal vi kun mødes på nettet? Skal vi lave nogle fælles arrangementer - fototurer? Skal vi mødes og snakke udstyr / teknik / billeder eller bare være "analog-nørdet" :smile:

Personligt kunne jeg godt tænke mig, hvis vi kunne lave nogle fælles arrangementer (udover det fælles Skandinaviske som p.t. er i støbeskeen) evt. nogle lokale en-dags-arrangementer. Hvad siger I til dette?

mvh Tom

Tom A

ja - men så sku' du da ha' kigget ind.... jeg giver altid en kop kaffe eller lign...:tongue:

Jamen, så kan det være, at jeg gør det næste gang :tongue:
Har trodsalt familie i Jerup, så det sker, at jeg er i området.

mvh Tom

gandolfi

Jamen, så kan det være, at jeg gør det næste gang :tongue:
Har trodsalt familie i Jerup, så det sker, at jeg er i området.

mvh Tom

du er meget velkommen!

Ang APUG møde - jeg har haft et møde med min forstander, og et møde er sandsynligvis i støbeskeen til næste forsommer. Det er tænkt som et week-end møde med nørderi i lange baner.....

men jeg vil nok offentliggøre dette i det engelske forum, da jeg måske synes det kunne være mere sjovt, at lave et nordeuropæisk APUG møde..

hvis folk kan/vil komme, så er der jo ingen grund til at forholde dem muligheden..(?)

jeg vil ikke lege Pia kjærsgaard i denne sag :wink:

Falkenberg

Jeg kunne godt tænke mig hvis vi kunne mødes til nogle korte møder, hvor vi kunne fortælle om det vi går og laver. Måske kigge lidt på teknik og udstyr. Sidst men ikke mindst kigge på billeder. Altså sådan lidt fotoklub agtigt. Det er også altid rart at få sat ansigter på.

OP
OP

Soeren

Jeg kunne godt tænke mig hvis vi kunne mødes til nogle korte møder, hvor vi kunne fortælle om det vi går og laver. Måske kigge lidt på teknik og udstyr. Sidst men ikke mindst kigge på billeder. Altså sådan lidt fotoklub agtigt. Det er også altid rart at få sat ansigter på.

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg kan afse til det men jeg er da med på ideen og vil gerne deltage i sådan noget. Især da jeg har lidt problemer med noget falsk lys/flare eller sådan noget på et par billeder(13X18). :tongue:
Jeg har desværre ikke mulighed for at scanne dem såe.......
Mvh Søren

loman

Søren
Har du gennemset din bælg for huller?
I den korte periode jeg havde et sinar norma, var der huller i alle de bælge jeg havde (tre, 1 13x18 og to 4x5), endda den 13x18 bælg jeg fik som erstatning for den med huller i, var der huller i. Så det ser ud til at dette er normalt med ældre sinar bælge (nok en kombination af at have været brugt meget, for derefter ikke at have været i brug i længere tid).
Det kunne også være lystætningerne rundt om 13x18 bagstykket. På det jeg havde, var de stort set smuldret bort, og det gjorde at jeg fik to fede striber falsk lys på næsten alle mine billeder.
Venlig Hilsen
Mads

OP
OP

Soeren

Søren
Har du gennemset din bælg for huller?
I den korte periode jeg havde et sinar norma, var der huller i alle de bælge jeg havde (tre, 1 13x18 og to 4x5), endda den 13x18 bælg jeg fik som erstatning for den med huller i, var der huller i. Så det ser ud til at dette er normalt med ældre sinar bælge (nok en kombination af at have været brugt meget, for derefter ikke at have været i brug i længere tid).
Det kunne også være lystætningerne rundt om 13x18 bagstykket. På det jeg havde, var de stort set smuldret bort, og det gjorde at jeg fik to fede striber falsk lys på næsten alle mine billeder.
Venlig Hilsen
Mads

Nej jeg har ikke testet bælgen men jeg har også svært ved at tro at det skulle være problemet selvom det er muligt.
Sagen er at de berørte negativer er eksponeret med den samme kombination Filmholder /objektiv mens andre negativer skudt under samme lysforhold, dog ikke med solen i billedet ikke er berørt at problemet. Der sidder en vidvinkelbælg på kameraet og Den ser forholdsvis ny ud. Der er utætheder på filmholderen ved flappen hvor man sætter filmen i og min første tanke var at det var problemet men nu er jeg slet ikke dsikker. Dte kunne jo også bare være flare fra optikken.
Mvh Søren

loman

Hvis det er optikken, er løsningen heldigivis enkel!
Så lad os håbe det er problemet.
Venlig Hilsen
Mads

loman

Søren Jeg tænkte nu mere på en modlysblænde!
Du skulle kunne få en "bælgtype" til din norma (så den virker til alle objektiver), for ikke ret mange penge.
Venlig Hilsen
Mads

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom