fikser rester i plastikdunken??

Oranges

A
Oranges

• 0
  • 0
  • 11
Charging Station

A
Charging Station

• 0
  • 0
  • 11
Paintin' growth

D
Paintin' growth

• 1
  • 0
  • 32
Spain

A
Spain

• 2
  • 0
  • 34

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,103
Members
99,562
Latest member
jwb134
Recent bookmarks
0

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej alle

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man fjerner rester (aflejringer) fra plastikflasker der har indeholdt fikser??. Man kan måske fylde dem med frisk fikser og vente på at den opløser aflejringerne, men måske der var en billigere måde - når man nu ikke kan nå hele vejen rundt med flaskerenseren!!

Hilsen
Per J.

Format
Multi Format
Kom til at tænke på- alm. soda- blev meget brugt i gamle dage som et bad efter fix for at ødelægge fixeren og forkorte skylle tiden.
Jeg bruger det stadig, måske kan det opløse din indtørede fixer.
Hilsen Flemming

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det er i hovedsak to ting some setter seg på flasker som har inneholdt fix: Sølv og svovel. Noen ganger begge deler; da blir det sølvsulfid av det hele.

Begge deler løses i natriumsulfitt, men langsomt. Med svovel dannes thiosulfat. fixer! Og thiosulfaten løser sølv.

for å få litt fart på det hele kan man bruke følgende mix: Natriumsulfitt (sterk løsning) med litt ammoniumklorid tilsatt. Sølv danner kompleksioner med både ammonium og klorid, detfor blit denne "suppen" en riktig god fixer-rest-løser. :wink:

Format
Multi Format
Jeg brukte god gammeldags rengjøring i en slik "trekkspillflaske" med svovel-sølvsulfid avsetning. Varmt vann pluss såpe flere ganger løsnet belegget, men det krevde mye arbeid! Varmt vann, kraftig rysting, varmt vann osv osv.

Nå har jeg tre trekkspillflasker merket D - S - F som jeg egentlig ikke har behov for, de bare fulgte med på lasset..... :smile:

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Ja Erik, det krever mye arbeide, derfor ville Oles metode vært greit å bruke. Om man bare finner kjemien ,-)

Format
Multi Format
Takk for tipset Ole, hvor får man kjøpt dette ?

Mange hilsen
BT

Send en mail til denne karen :

http://www.subclub.org/sponsors/goathil8.htm

"Natriumsulfitt (sterk løsning) med litt ammoniumklorid tilsatt...."

natriumsulfitt = sodium sulphite
ammoniumklorid = ammonium cloride

den siste står ikke i lista, men jeg vedder på at den kan skaffes og det fine er det er tørre kjemikalier, i en enkel plastpose, ikke noe flytende hazmat som vekker opp anti-terrorjegerne, så du får det i posten.

Den lenka er forresen det du trenger for å blande egen fremkaller og fix.....

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Hva er sterk blanding og hva er litt ? :wink: Eller for å si det på en annen måte : hva er et anbefalt blandingsforhold ?

Mange hilsen BTE

;-)

Format
Multi Format
10 - 20 % løsning er bra, tipper jeg, dvs 100 - 200 gram pr liter, det er jo det fixer ligger på også, sånn omtrent.

Jeg har fremdeles 3 flasker jeg ikke har bruk for.

Format
Multi Format
Trekkspillflasker, JOBO tror jeg, merked D S og F, det var den som var merket F (fix) som hadde svovelbelegg inni seg, jeg brukte varmvann, sterk Zalo og masser av muskelkraft for å få det ut, det løsna i store og små flak.... og var finfin trening! De kom med i kassen sammen med en haug fremkallertanker, bl.a flere ståltanker med spoler som jeg heller aldri kommer til å bruke.

Si fra om noen har bruk for det, en liten byttehandel feks.... Og Trond skylder jeg jo allerede for 1 stk gammel Topcon..................

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Om mine tolkninger av at ammoniumklorid er salmiakk så er dette nå utprøvd med et dårlig resultat , dessverre ;(

Format
Multi Format
Om du prøvde salmiakk på flaske, tror jeg du må lese på innholds-spesifikasjonen, "salmiakk" er et handelsnavn.....

På flaska til kona står det 5 - 15% ammoniakk. Ammoniumklorid ville være saltet som oppstår mellom ammoniakk og handelssalt, men ca 10% er en svak ammoniakk, selv om det ikke lukter sånn....

Last edited by a moderator:
Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom