Erfaring med Pyro Developer ????

Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 1
  • 1
  • 6
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 2
  • 84
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 6
  • 4
  • 75
submini house

A
submini house

• 0
  • 0
  • 68
Diner

A
Diner

• 5
  • 0
  • 112

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,826
Members
99,482
Latest member
Fedebiiii
Recent bookmarks
0

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Man har lige været i London... for tidlig påske og elendigt vejr.....
Men fik da købet en pakke Pyro Developer hos Silverprint....
Har ingen erfaringer med denne fremkalder....
Er der andre der har og vil dele dem med mig/os ???
I vejledningen står at man skal bruge 1:2:100 blanding....
andre steder her på APUG står at man skal 1:1:100 blanding.....

Uhner

Member
Format
Multi Format
Flera användare rekommenderar just 1+2+100 med PMK – men du kan givetvis använda andra spädningsalternativ.

1+1+100 är ett vanligt spädningsalternativ för Pyrocat.

Tom A

Member
Format
Multi Format
Hej Erik

Hvis det er PMK pyro du har købt, så er det normale blandingsforhold 1:2:100, det er hvad instruktionen siger og det jeg har brugt PMK'en ved. Muligvis kan forholdet mellem A og B ændres, for at justere kontrasten i billedet, men det er ikke noget jeg har prøvet.

Et par praktiske tip er:

- Brug et par tynde bomuldshandsker, når du håndtere filmen ved opspolingen på fremkaldespolen. PMK og andre pyro-fremkaldere, fremkalder også dine fingeraftryk, det ser grimt ud i forstørrelse. Det har jeg lært på den sure måde :mad:

- Jeg bruger altid hansker (latex), når jeg håndter pyro-fremkalderer, ved opmåling og den efterfølgende agitation. Har læst så meget for og imod pyroens giftighed, så hellere "safe than sorry". :smile:

God fornøjelse!

Tom

Tom A

Member
Format
Multi Format
Tom ....Tak (og til Uhner) men hvad er så fordelen ved at bruge den gamle fremkaldertype ????

Hej Erik

I mine øjne er der umiddelbart tre til fire fordele:

- Den største fordel i mine øjne er at negativerne umiddelbart kan anvendes til normale forstørrelser og til alternative processer, da stainning forøger negativets densitet i UV-området. Da jeg endnu ikke er kommet i gang med salt print o.l., har jeg endnu ikke udnyttet denne fordel.

- Den anden fordel er at stainning "skjuler" kornene i højlysene, jo mere stain jo mere bliver kornene skjult. Denne effekt er nemmest at se i småbillede og mellemformat negativer. Nu har jeg efterhånden lavet et par forstørrelser fra småbillednegativer, fremkaldt i Tanol og Finol, som begge er stainning og tanning fremkalder og effekten af "skjulte korn" er da tydelig, men disse typer fremkalder er ikke et mirakelmiddel til at slippe af med korn. Så ville alle jo nok allerede bruge pyro-fremkalder :smile:

- Den grøn-brune farve af stainning giver den fordel, at hvis du anvender pyro-negativerne på VC-papir, så får du automatisk en blødere kontrast i højlysene. Dette er også med til at "bløde" kornene op.

- Og så er der lige tainning-effekten, som ligesom stainning effekten, er afhængig af mængden af fremkaldt sølv. Tainning medfører at jo mere sølv der bliver fremkaldt jo sværere har fremkalderen ved at trænge frem til det ufremkaldte sølv, så risikonen for overfremkaldte højlys, er mindsket betragteligt.

Hmmm.... så kan jeg ikke lige komme på andre fordele. Prøv evt. at læse nogle af de tråde der er her på APUG, der er nok af positiv omtale.

Vedrørende pyro-fremkalder og VC-papir, så har det fungeret fint for mig at forstørre negativerne uden VC-filter, det giver nogle flotte gråtoner. De sidste par gange har jeg dog brugt split-grade forstørrelse, for at have endnu bedre kontrol over billedtonerne, split-grade fungere fint, men giver nogle meget lange belysningstider, 2-3 gange den normale belysningstid.

Hilsen Tom

Kvistgaard

Member
Format
Multi Format
Tom - ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg mindes at du fortalte mig, at det er vigtigt at fixere negativerne i en alkalisk fixer. Dette er vigtigt for overhovedet at få den ønskede staining-effekt.

OP
OP

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
UHA .... og hvilken fremkalder er alkalisk.....færdigblandet eller skal jeg igen ha' fat i kemikalieforretningerne....Tom eller andre ???? Svar pse....
Og alkalisk vel vel blot sige at pH ligger over 7 eller ????

Uhner

Member
Format
Multi Format
Flera användare av pyroframkallare, mig inräknad, använder sig av vanlig snabb/rapid fixer. Dessa är tillräckligt neutrala och tycks inte påverka pyro-stain negativt.

Men jag rekommenderar att man använder rent vatten som stoppbad.

Soeren

Member
Format
Multi Format
http://www.moersch-photochemie.de/

Mörsch har en alkalisk fixer til 9€ for en liter

ATS Schnellfixierbad alkalisch

Alkalisches Ammoniumthiosulfat-Schnellfixierbad
pH 7.5 - 8.0 geruchlos

Verdünnung für Filme und Papiere 1+5 bis 1+10

Kapazität pro Liter Konzentrat: 150 bis 200 Filme
Fixierzeit Filme: 2-4 Minuten bei 1+5

Fixierzeit Papiere: 45-120 Sekunden bei 1+5

Tom A

Member
Format
Multi Format
Tom - ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg mindes at du fortalte mig, at det er vigtigt at fixere negativerne i en alkalisk fixer. Dette er vigtigt for overhovedet at få den ønskede staining-effekt.

Du har ret Søren - det havde jeg lige glemt at nævne!
Det ser ud til at Erik imellemtiden har løst mangel-problemet :smile:

Tom

OP
OP

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Nå ja Wolfgang (altså ham der Moersch) var ganske hyggelig at snakke med.... og havde gode råd.....bl.a. fortalte jeg ham at jeg brugte forma 100 iso planfilm... Ok var svaret... så skulle jeg 'skyde' den som en 50 ISO for at få det fulde udbytte ud af den fremkalder jeg havde købt (altås både hans og den fra england)
Så for mig er det et godt sted at handle....
Det så ud til at han havde lavet experimenter med alle sine fremkaldere i forbindelse med en række forskellige film.......en rigtig expert/nørd :smile:)
Der er også en 'tidstabel' på hans hjemmeside.....

Tom A

Member
Format
Multi Format
Nå ja Wolfgang (altså ham der Moersch) var ganske hyggelig at snakke med.... og havde gode råd.....bl.a. fortalte jeg ham at jeg brugte forma 100 iso planfilm... Ok var svaret... så skulle jeg 'skyde' den som en 50 ISO for at få det fulde udbytte ud af den fremkalder jeg havde købt (altås både hans og den fra england)
Så for mig er det et godt sted at handle....
Det så ud til at han havde lavet experimenter med alle sine fremkaldere i forbindelse med en række forskellige film.......en rigtig expert/nørd :smile:)
Der er også en 'tidstabel' på hans hjemmeside.....

Kender godt til Moersch, han laver nogle rigtig gode fremkaldere, fixer og toner. Jeg køber en masse ved ham og han virker som en meget hyggelig fyr. Selv hans fakturarer er personlige :smile:
På den sidste jeg fik fra ham, sad der en gul post-it på, men en håndskrevet beklagelse om at han var løbet tør for en film jeg havde bestilt.

Har du en brugsanvisning til din PMK-fremkalder?
Ellers er der et link her til photoformulary's PMK-fremkalder, som meget gerne skulle være lavet efter den samme opskrift.

Hilsen Tom

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom