Tom ....Tak (og til Uhner) men hvad er så fordelen ved at bruge den gamle fremkaldertype ????
Hej Erik
I mine øjne er der umiddelbart tre til fire fordele:
- Den største fordel i mine øjne er at negativerne umiddelbart kan anvendes til normale forstørrelser og til alternative processer, da stainning forøger negativets densitet i UV-området. Da jeg endnu ikke er kommet i gang med salt print o.l., har jeg endnu ikke udnyttet denne fordel.
- Den anden fordel er at stainning "skjuler" kornene i højlysene, jo mere stain jo mere bliver kornene skjult. Denne effekt er nemmest at se i småbillede og mellemformat negativer. Nu har jeg efterhånden lavet et par forstørrelser fra småbillednegativer, fremkaldt i Tanol og Finol, som begge er stainning og tanning fremkalder og effekten af "skjulte korn" er da tydelig, men disse typer fremkalder er ikke et mirakelmiddel til at slippe af med korn. Så ville alle jo nok allerede bruge pyro-fremkalder
- Den grøn-brune farve af stainning giver den fordel, at hvis du anvender pyro-negativerne på VC-papir, så får du automatisk en blødere kontrast i højlysene. Dette er også med til at "bløde" kornene op.
- Og så er der lige tainning-effekten, som ligesom stainning effekten, er afhængig af mængden af fremkaldt sølv. Tainning medfører at jo mere sølv der bliver fremkaldt jo sværere har fremkalderen ved at trænge frem til det ufremkaldte sølv, så risikonen for overfremkaldte højlys, er mindsket betragteligt.
Hmmm.... så kan jeg ikke lige komme på andre fordele. Prøv evt. at læse nogle af de tråde der er her på APUG, der er nok af positiv omtale.
Vedrørende pyro-fremkalder og VC-papir, så har det fungeret fint for mig at forstørre negativerne uden VC-filter, det giver nogle flotte gråtoner. De sidste par gange har jeg dog brugt split-grade forstørrelse, for at have endnu bedre kontrol over billedtonerne, split-grade fungere fint, men giver nogle meget lange belysningstider, 2-3 gange den normale belysningstid.
Hilsen Tom