Efke IR820 aura ....eller ikke aura

Carved bench

A
Carved bench

• 0
  • 3
  • 65
Anthotype-5th:6:25.jpg

A
Anthotype-5th:6:25.jpg

• 6
  • 4
  • 126
Spain

A
Spain

• 2
  • 0
  • 97
Nothing

A
Nothing

• 2
  • 3
  • 179

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,056
Members
99,547
Latest member
edithofpolperro
Recent bookmarks
0

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hei

Tenker å kjøpe noen ruller av denne IR-filmen og fremkalle selv men, jeg ser at det er "to versjoner" av den, en Efke IR820 og en som heter Efke IR820 AURA.

Noen idè om hva forskjellen på disse to er? (prisen er lik)

Hører at den er litt skjør denne filmen, noen anbefalte hardener løsninger?

.....ut å finne IR-filter..... :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Aner ikke noe om denne filmen må jeg si, annet enn at Aura ikke har anti-halerings lag, slik at du vil få en aura effect rundt sterke lys/varme kilder. Men hva fix gjelder har jeg kun brukt TMAX fikser den siste tiden. Den skal inneholde hardener. Ulempen er selvsagt at man må vaske filmen relativt lenge, typisk 15 minutter.

OP
OP
Helinophoto

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Takk Ezzie! =)

Ok, da har kanskje "aura" versjonen litt mer dreamy feel kanskje da, spennende. =)

De har den på fotoimport.com for kr 70 pr (135) rull, litt billigere enn fotovideo (79,-), så tenker jeg bestiller litt forskjellig Efke greier når jeg først er i gang (25 ASA, 50 ASA, 100 ASA og to versjoner av denne IR filmen).

Kommer til å bruke caffenol konsekvent, også på IR filmen for å se hvordan det blir, må nok google litt der ja =)

Bruker TMax fixer til daglig, bestiller vel en liten flaske til, fordi den jeg har begynner å bli litt gammel, ser at konsentratet jeg har igjen har fått "salt" i bunnen av flasken, så usikker på oksidering osv.

Takker for info, dette blir gøy (og vanskelig) :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Jeg også bruker fotoimport, aldri vært noe tull. Raske til å ekspedere. Blir spennende å se hva du får til, har hatt lyst til å forsøke IR selv. Lykke til.

Efke 100 i 135 er også veldig rimelig på Fotoimport, og etter et par ruller i Caffenol er jeg passe imponert. Vil nok forsøke å fremkalle neste rull et minutt eller to lenger (fortsatt EI 200). De neste rullene tar jeg nok og eksponerer ved bokshastighet. Min erfaring så langt er at man får mere korn ved overeksponering, men den er fortsatt relativt fin, mens man får noe klumping av korn på spesielt hudtoner ved undereksponering.

Helgesverre

Member
Format
Multi Format
Efkes filmemulsjoner er ekstremt bløte når våte, og derfor utsatt for riper. Jeg bruker Tetenal fix fra et mangeårig lager, og setter til 25 ml Tetenal Hardener til en liter fix. Ikke finne på å stryke vannet av filmen!

Jeg brukte en Efke IR for noen år siden, tror jeg eksponerte den som ISO 6 med IR-filter. Men så er kunsten "å se" motiver med IR lys, og lyktes ikke helt med det.

Vh Helgesverre.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom