Dansk, svensk og norsk en naturlig del av forumet?

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 75
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 81
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 167
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 95

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,929
Members
99,507
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

kkjfoto

Member
Format
Multi Format
Hei.... ny her som dere sikkert ser!

Burde ikke mere dansk, svensk og norsk språk være en mere naturlig del av den skandenaviske delen av dette forumet?

Skjønner godt at det for mange er greit med engelsk. Man når kanskje ut til flere mennesker.

Men vi som bor i Danmark, Sverige og Norge forstår hverandres skriftspråk og tale relativt godt. Så kanskje den regionale / skandenaviske delen av APUG forumet burde vært forbeholdt disse språkene også kan man ta engelsk i andre deler av forumet?

Bare en tanke siden jeg vet noen synes det er vanskelig med engelsk og andre språk.

:wink:

Ellers blir det jo spennede å se nærmere på forumets alle muligheter.

Ha en fin kveld.

Format
Multi Format
Hej!

Jag ar svensk utvandrare och bor for narvarande i St Paul, Minnesota, USA. Jag tycker att ibland ar det trevligt med hemsidor jag kan lasa po svenska, men foredrar engelska. Analog fotografering tycker jag ar en marknad som ska behandlas som internationell. De relativt fo fordelar du kan hitta med att tala 'skandinaviska' tycker jag utvags av fordelar med att prata engelska. Du nor manniskor som kanske ar intresserade av att resa till Skandinavien men inte nodvandigtvis kan tala sproken dar.
Jag tycker aven att det ar trevligt att lasa om andra manniskors utflykter tillsammans. Men det ar forstos bara min osikt, inte nodvandigtvis vad andra tycker.

Var ar du ifron? Danmark?

- Thomas

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Tatt i betraktning hvor lite aktivitet det er på disse Skandinavia-sidene, er det kanskje ikke så underlig at det virker som skandinaviske språk er lite brukt. Men hvis du ser på innleggene som har vært her vil du oppdage at det faktisk er en del skandinavisk-språklige innlegg!

Det ser ut til at det regnes for "alminnelig høflighet" å ha tittelen på engelsk slik at "utlendingene" skal skjønne at det ikke angår dem. Vi har (ennå) ikke et eget underforum slik som fransk og nederlandsk/flamsk har, men om trafikken blir stor nok kan nok det også la seg ordne. :smile:

Soeren

Member
Format
Multi Format
Hmm Jeg har efterhånden været her et par år og jeg må indrømme at jeg ikke har bemærket at vi har en skandinavisk "regional group" :smile:
Ligesom Ole har jeg betragtet det som høfligt overfor "utlendingene" at skrive på engelsk.
Jeg synes dog at der indimmellem er emner hvor vi har lidt en særlig status her i skandinavien for eksempel køb af materialer og kemi hvor det set herfra efterhånden virker meget svært at skaffe noget som helst fra England og USA med de regler de har.
og forresten, for dem der ikke allerede har gættet det, så er jeg dansk :D
Mvh Søren

Soeren

Member
Format
Multi Format

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Det ville måske være en ide, eftersom der kommer flere og flere APUG'er i Skandinavien at bede om at få en afdeling for skandinavien (lige som der er en hollandsk og en fransk).....bare en tanke... sådan hen ad vejen.....
Der er ellers ikke noget for analogfotografer i skandinavien.... eller er der ???

Erik

Jerevan

Member
Format
Large Format
Ja, att använda skandinaviska i det här forumet vore kul - det finns så mycket som man kan dela med sig av som är skandinaviskt och kanske särskilt analogt - det finns ju inte mycket av butiker eller andra mötesplatser för det längre, tyvärr. Och jag är svensk, förståss... :smile:

Format
Multi Format
Det hade i alla fall hjalpt mig ova min svenska lite. Det ar mycket terminologi inom fotografering som jag forstor po engelska, men om nogon pratar foto med mig po svenska har jag problem att forsto vad de talar om... :smile:
Jag moste nog erkanna att det hade varit trevligt att prata lite svenska ockso.

Jag ser att Struan ar fron Lund. Finns det nogra fler fotografer som fotar analogt i sodra Sverige eller Danmark? Jag funderar po att oka hem till Svea nasta sommar och tycker det hade varit trevligt att traffas ett gang fotografer en dag och snacka foto och plota lite.

- Thomas

Soeren

Member
Format
Multi Format
Ja vi er da et par stykker der ca. en times kørsel fra København.
Jeg har ikke de store problemer med at forstå norsk og svensk men ind imellem skal man lige huske at det samme ord kan betyde noget forskelligt på dansk og svensk eks. rolig, killing, taske osv
mvh Søren

Struan Gray

Member
Format
Multi Format
Jag ser att Struan ar fron Lund. Finns det nogra fler fotografer som fotar analogt i sodra Sverige eller Danmark? Jag funderar po att oka hem till Svea nasta sommar och tycker det hade varit trevligt att traffas ett gang fotografer en dag och snacka foto och plota lite.

Jag känner det svenska sidan av sundet bäst. Fotoklubbar finns ju överallt, men de jag känner till är inte inriktad mot bara analog eller digital fotografi, utan är inklusiva. Lunds Folkuniversitet har en foto-linje som inkludera ädeltryck metoderna, speciellt polymer-gravyr, och det fanns ett galleri i Malmö som bara visade analog fotografi (den har nu flyttad till Rönås ut på landet - Dead Link Removed). Konstgallerierna i Lund, Mamlö, Landskrona och Helsingborg visar en hel del fotografi, och över sundet finns de stora museerna som till exemple Louisiana som just nu har en hel del Avedon på väggerna.

Själv känner jag mig lite isolerad, men min alvarlig interesse för fotografering stimulerades av just den isolationen som skapas av föräldrarskap, och för mig har fotografi blivit något av ett eget privatrum borta från jobbet och familjen. Jag har aldrig sett en annan fotograf överhuvudtaget i de områderna var jag brukar plåta - många som cykla, går med hunden, fiska eller titta på fåglerna, men inga som fotografera, digitalt eller analogt. Men jag har mycket kontakt med andra fotografer via nätet, och allt min film och utrustning köps från utlandet, så jag har inte lagt speciellt mycket tid på att hitta andra fotografer i närheten.

Soeren och jag har bestämt att vi *ska* träffa varandra i Köpenhamn någon fin dag, men inte än. Om du flytter hit, eller besöker området, det blir kanske stimulansen vi behöver för att får någonting gjört. :smile:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
vi kunne mødes her på Vrå Højskole! Vi har masser af plads - dejlig natur - studio og stort mørkekammer..

og et fantastisk køkken!

Format
Multi Format
Loter som det finns intresse att skapa nogot med analog fotografering i omrodet. Emil, var ar Vro Hojskole? Det hade varit enormt trevligt att traffas nogon gong.
- Thomas

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Dead Link Removed er langt nord i Danmark, mellom Ålborg og Hirtshals. En meget fin beliggenhet sett fra Norge. :smile:

matti

Member
Format
Multi Format
Det verkar vara en viss koncentration till södra Sverige. Själv är jag visserligen i Borstahusen i Skåne om somrarna.

(Ole. Det är lite vatten mellan Norge och Danmark där...)

/matti

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Matti, det går båter på det vannet - fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo til Hirtshals... :D

Tom A

Member
Format
Multi Format
[QUOTE Hei.... ny her som dere sikkert ser!
Burde ikke mere dansk, svensk og norsk språk være en mere naturlig del av den skandenaviske delen av dette forumet?
Skjønner godt at det for mange er greit med engelsk. Man når kanskje ut til flere mennesker.

QUOTE]

Hmmm.... jeg har egentlig ikke tænkt over at hovedsproget på APUG er engelsk, da det meste af min fotoviden alligevel stammer fra forskellige engelsksprogede kilder, men jeg synes det vil være rigtig godt, hvis vi kunne lave nogle fælles skandinaviske arrangementer eller over tid (efterhånden som vi bliver flere skandinaviske APUG'er) få egen sprogafdeling på APUG.

Jeg bor selv i Næstved mellem 1½ og 2½ timers kørsel fra København og Malmø området (afhængig af hvornår i den nu permanente myldertid man vælger at kører :D )

Et skandinavisk møde i Vrå vil være fint. Vrå ligger kun fem timers kørsel fra Næstved, så det vil passe mig fint.

Tom

Rummelhof

Member
Format
4x5 Format
og er det noen APUG'er fra københavn her, kunne vi jo møtes der og tatt en tur i brukt-forretninger etter gamle digre saker? (hvis jeg har penger, har akkurat kjøpt hus (og trenger et nytt kamerahus))

Soeren

Member
Format
Multi Format
>SNIP
(hvis jeg har penger, har akkurat kjøpt hus (og trenger et nytt kamerahus))

Hvilket betyder at du ikke har penge :smile: kender det fra mig selv. Er der noget der kan få penge til at forsvinde er det anskaffelse af hus........... og børn :D
Du kan da tage ind til Foto C søndag og overnatte der. De starter udsalg mandag med køtilbud: RB67+90mm f/3.5 til omkring 700Dkr, Toyo field med optik,stativ og "meget tilbehør" til ..øh 1800dkr, F90(X) til 90dkr og meget mere.
Ja den ide med Vrå er tillokkende. Jeg burde også nok snart kunne få en weekend fri til det nu hvor sønnen er 2år
Mvh Søren

loman

Member
Format
35mm
Hej Allesammen
Jeg vidste heller ikke at der var et sted her på Apug, hvor man kunne snakke skandinavisk. Jeg bor i København, ville utroligt gerne op at besøge Emil på vrå højskole, men har svært ved at finde tiden. Der er desværre ikke så mange brugtbutikker i københavn, hvor man kan købe analogt. Faktisk er der kun een (selvfølgelig er der flere, men der er kun en, hvor de rigtigt handler analogt), men den er til gengæld også helt fantastisk:
www.photografica.com
Jeg handler der hele tiden. De har en glimrende politik, der hedder at man har 60 dages returret og et års garanti på alt brugt man køber. Jeg kender ingen andre forretninger der har det.
Sig endelig til, hvis nogle af jer dropper forbi københavn, det kunne da være hyggeligt at mødes.

loman

Member
Format
35mm
Det er rigtigt, jeg havde helt glemt foto c, men jeg synes generelt ikke de sælger så meget analogt, i hvert fald ikke i forhold til photografica.

Soeren

Member
Format
Multi Format
Nej det er også gået noget ned ad bakke for dem her på det sidste.
Der var en periode hvor jeg ikke kunne kigge forbi uden at købe et eller andet men den tid er forbi ser det ud til.
Mvh Søren

Soeren

Member
Format
Multi Format
Hmm Jeg må lige spørge.
En Sinar Norma med:
150mm f5,6 Angulon
90mm f8 Super Angulon
6X7 bagstykke
12 4X5" filmholdere
en Polfilmholder 4X5"
en 2X3" polfilmholder
+ nogle småting
til 2000Dkr
Er det et godt køb?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom