Group statistics

Members:
165
Discussions:
208
Photos:
3

Latest photos

• Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy

SkandinAPUG

Inte so mycket aktivitet...

Har film-fotograferandet avstannat i Skandinavien? Det ar forstoeligt om ekonomin poverkar aktiviteten negativt... Det verkar som om hela APUG har avstannat litegrand. Hoppas det vander snart!

Hei Thomas,

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg holder på som før. Riktignok er det vanskelig å holde tritt med ditt aktivitetsnivå, og jeg tror ikke jeg skal forsøke heller ;-) Når det gjelder SkandinAPUG, så synes jeg kanskje ikke det fungerer optimalt. Jeg tror det har noe med de begrensede mulighetene under "Social Groups" i forhold til det vanlige forumet. Jeg kunne tenkt meg noen endringer, men det er stoff for en annen tråd!

Hilsen Trond

Hei kjære fotovenner.
Ja, det er lite aktivitet på forumet vårt men det er jeg ikke bekymret for. Sammenligner også andre forum og der er det ingen filmbasert aktivitet, bare digitalt for nybegynnere. På tre uker så har Apug steget til "Members: 32,800" og det er en sterk økning på kort tid!!! Dette har jeg skrevet om på foto.no. På forumet til Norske Akam er det mange heldigitale som begynner med film og er blitt bitt av filmbasillen ( farlig sykdom det!).
Nå gleder jeg meg veldig til en ny vår med filmbasert fotografi og ikke minst gleden over at medlemsantallet på vårt kjære Skandinaviske forum bare stiger. I Norge har vi de siste årene hatt mange samlinger under Apug paraplyen vår og dette må det også jobbes mere imot her i Skandinavia.
Johannes
http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=40757

Var litt vanskelig å finne frem til denne gruppen, måtte ha litt undervisning av Johannes. Men nå er jeg her, og jeg bruker analogt film og mørkerom.

Kent

Måske du vil gerne besøg Storbritannien når vi medlemmer af UKLFPG (UK Large format Photography Group) mød igen næste år? Mere oplysninger (bare på engelsk: undskyld) er gennem webside her:

http://www.lf-photo.org.uk/forum/viewforum.php?f=5&sid=f2e408959c22e76ea81e1387f2fba4d4

Inde i ”workshops” små gruppe af os snakke om LF brug and går ud med vores store maskiner og tager billede. Også vi spise mad and drikke øl at hjælp os fokus eftermiddag!

Inde i Maldon Workshop i Mai vi taler om Scheimpflug's ander princip: sin "Hinge princip". Meget interesseret!

Vi er vel fortsatt aktive, i noe varierende grad. Jeg må prioritere litt mørkeromsarbeid, slik at jeg har noe å vise for meg når jeg dukker opp på Photostock 2009 i sommer.

God helg

Birger A.

Hej alla,
roligt med liiite aktivitet i Skandinavien gruppen, tack för det Thomas!
Börjar undra om det över huvud finns några svenskar (obektat du Thomas!) som är aktiva på APUG. Inte för att jag har nåt emot icke-svenskar!! men undrar ibland om det digitala speciellt tagit svenskarna med storm. Känner kanske inte såå många fotografer, men i vart fall ingen som fortfarande arbetar analogt; och snart verkar det bara vara Photax i Nybro som lagerför anlogt material med rimlig sortering. De svenska labb om nu framkallar E6 kostar skjortan, billigats verkar vara via Tyskland. Rätta mig gärna om jag har fel!! I vissa avseenden är denna teknikomvandling inte helt utan poäng: jag har på senare tid kunnat skaffa mig förstoringsapparater upp till 5x7", och annat anlogt material/utrustning, för några tusenlappar! Hoppas bara att det för överskådlig framtid kommer att finnas, till rimliga priser, analogt material av god kvalitet -- intresset i världen i stort verkar ju trots allt finnas (av APUG åtminstone att döma!)
Bästa vår-hälsningar
Bertil (vid Umeälvens utlopp i Bottenhavet!!)

Känns om analog foto och dator inte passar 100% ihop. Men det är kul att peta i en hp5 i kameran och gå en sväng på stan(byn).

I Göteborg är det ganska hyfsad aktivitet, med åtminstone två större entusiastlabb, ett proffslabb och en analog butik/galleri. Jag känner väl till en tio-femton seriösa entusiaster i närområdet.

Der måtte jeg visst registrere meg på nytt.

Er i allefall aktiv, samler litt på SLR og har alltid film iminst en, gjerne to, pluss at det er film i Leica/Canon/Nikon RF.

Enig i at film og PC ikke passer så godt sammen, men har scanner! Når noe haster blir det digitalt, når noe er viktig, blir det film mest sort/hvitt, men har en kasse fargefilm på tur inn, og planlegger C41, etter et opphold på bortimot 30 år mht fargekjemi. Ellers er det store prosjektet på litt sparebluss, alle negativer, alle dias - alt skal skannes har alle familiens negsativer, barn og barnebarn skal få kommentert DVD med alle bilder før det går i glemmeboken - det kan bli et par lokalhistoriske billedbøker av det også, inni albumene ligger det tusenvis av negativer som ingen har sett nærmere på.....

I morgen blir M3 med 90mmf2 med på tur :smile:)

Hei, ja! Den Flerxareten jeg hadde har frosset lukker, men jeg har kjøpt...... 1 flexaret som virker!! og to Yashica på tur inn som sies å skulle virke, en 635 og en YASHICA MAT. Planen er bl.a. å få tak i kit, slik at jeg kan bruke 35mm film i 635'en...... Ellers var jeg ute i helga, to gode turer med Leica M og enb bag med optikk, to filmer venter på tur i tanken men siden en er i farge trenger jeg et Tetenal-sett. Er det kanskje noen som et sett for mye? Erik

PS har noe gammel utdatert 120 liggende, de blir del av Cafenol-testen min!

Hei igjen
"men siden en er i farge trenger jeg et Tetenal-sett" er det negativ eller positiv film? Har noen 20år gamle kjemier fra Tetenal liggende--uåpnede.

Kjemi holder seg, så dersom du er interessert i å kvitte deg med noe av det, vil jeg gjerne gi det en test, jeg får inn en lot med 35mm Kodak Gold.....

Aktiviteten er så laber her, at jeg er p¨å nippet til å ærklære gruppen for dead in the water.

Når man er tvungen til å svare på sine egne innlegg, blir det liksom ingen vits.....

Beklager at det tar litt tid å svare. Sommersamling 2010 må utsettes grunnet helse. Skal se etter kjemien, trenger litt tid.
Johs

Håper du blir bedre, og det raskt Johs. Helsetrøbbel er oe dritt, selv sliter jeg med muskulatur, kamerabag over skulderen er stort sett utelukket, nakken blir stiv som en stokk, av og til tåler jeg ikke en lett liten tysk 35mm fra 1930-tallet i reim over nakken en gang. Så det blir å kjøre bil til og fra, med en kledelig "damebag" for Dagens Kamera.

Hold meg underrettet om sommertreffet blir noe av, jeg ser for meg en liten rundtur med toget...... I morgen skal Shanghai 120 / ISO 100 testes i Yashicaen, barer tolv bilder går fort for en ihuga 35mm fan!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom