Group statistics

Members:
165
Discussions:
208
Photos:
3

Latest photos

• Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy

SkandinAPUG

Multigrade papir eksponert med hvitt lys

Heisann! Tenker litt på en boks til kontaktkopier, og jeg ønsker selvfølgelig at disse skal bli så bra som mulig. Nå var det meningen at denne skulle være enkel å ta med seg og veldig liten, med innebygd lys og diffusjonskammer. Problemet mitt, er at det krever veldig mye ekstrajobb om jeg må ha to fargefiltre i midten av diffusjonskammeret (lyskilden blir 4x5 tommer hvit LED array), så jeg lurer på hvordan multigrade papir oppfører seg i helt hvitt lys? Jeg regner da med at LED'ene er like sterke i det grønne som det blå spekteret.

Nå liker jeg for så vidt også litt ekstra kontrast, så burde jeg gå for såkalte ultrablue LED'er istedet? De er nesten helt hvite, men litt kaldere/blåere.

Ole

Group owner
Vanligvis gir hvitt lys omtrent grad 2 på VC papir. Men det kommer altså an på papiret, fremkalleren, og definisjonen av "hvitt". :smile:

Ole

Group owner
Aner ikke hva Ansel Adams brukte, men jeg selv bruker stort sett G1 og G2. Trenger jeg grad 3 eller høyere er negativet underfremkalt, etter min mening. Da bruker jeg heller forsterker for å øke kontrasten enn å bruke hardere gradasjon! :smile:

Ole

Group owner
Dette kan kanskje være brukbart, ja.

VC papir har to emulsjoner (som kan være blandet sammen, men...). Den ene gir høy kontrast, og er blåfølsom. Det er "klumpen" til venstre på sensitivitetskurven. Den andre gir lav kontrast, og er følsom for blått og grønt, altså med en topp i følsomheten rundt 550nm.

Mesteparten av den skarpe blå toppen på intensitetskurven ligger litt til høyre for toppen av "klumpen", og den sekundære "bulken" ligger pent plassert midt på 550nm - som er maks følsomhet for lavkontrastkomponenten.

I alle fall skulle det være mulig å bruke dette, til og med med filtere for å justere kontrasten. :smile:

Ole

Group owner
Begge metoder brukes, og Ilford lager filtersett av begge typer. Lyskaster-gelfiltre er greie mellom lyskilde og negativ, men de er ikke optisk gode nok til bruk under linsen.

Ole

Group owner
Javisst er det det - med stativet i spagat og Gandolfien ti cm over bakkenivå. :smile:

Halvis;569158 said:
Kanskje jeg skulle presisere at det viktigste spørsmålet opp i alt dette er hvordan multigrade papir generellt oppfører seg i hvitt lys? Blir det automatisk grade 3 eller noe? Eller blir det bare stygt eller helt grått?

Hvor hvitt er hvitt lys? (lysspektrum) Men det enkleste er jo å prøve. The proof is in the printing!!:wink:

Men hva med en hjemmelaget LED multigrade boks isteden? (mulig at den ikke blir liten å nett da) Sjekk ut disse linkene..
http://www.apug.org/forums/forum41/11082-led-enlarger-head.html

http://www.textklick.demon.co.uk/index.htm

Søk på kombinasjoner av LED DIY multigrade coldhead osv..
Lykke til!!

Mvh
Morten

Dette måtte jo testes!!

Og det gikk jo overraskende bra... VELDIG VELDIG MYE LYS i 1 stk mini nøkkelring LEDlys fra biltema.. :surprised: Så det blir nok ikke noe problem med ett par tre, fire,fem gel mellom LEDene og negativet :tongue:

Etter litt prøving og feil (kraftige overeksponeringer) ble det ikke så galt med cirkus 3 sekunder eksponering fra 2+ meters hold!! (kontaktkopi rammen på gulvet og LED i taket) Papiret er Ilford MG RC.

Bildet (scan av papirkopi) er ett 4x5 fra APUG treff i Loen høsten 2005, PS Javist det er Ole som synes i forgrunnen!

Mvh
Morten

Intressant idé att ha en portabel kontaktkopieringsboks.
Jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilka LED som passar till vilken grad på Multigrade men:
Om målet är att få kontaktbilder för att utvärdera hur bra negativen är så är det ju bra att använda samma kontrastfilter hela tiden, då kan du ju lika gärna använda ett graderat papper? Jag gör alltid mina kontaktkopior på samma sätt för att få en uppfattning om kontrasten i negativet.
/matti

MANGE TAK Halvis...... Håber at andre også kan få glæde af dit svar.....
Så er der bare lige det der med hvid Light Tape....har skrevet til Kina..... ringet til flere firmaer i DK....men nej ..... intet ordentligt svar......

Og endnu engang TAK

Niels-Erik

Falkenberg og andre:

Ville I være så rare at give nogle adresser, så man ved hvor man kan købe de forskellige ting: f.eks. lystape m.m.

niels-erik

Halvis: Nå du har bygget din 'lyskassse' må du skrive noget mere om dine overvejelser....
Jeg er ved at skifte lys i mit mørkekammer, således at jeg vil bruge røde lysdioder. Undersøgte hvilket lys mit sædvanlige fotopapir er følsom over for (FOMA-papir) og det er IKKE følsomt over for bølgelænger over 550 nm....2 lysdiover bliver anbragt i en gennemsigtig (hvid) 'dåse' til 135 film og forsynes med en 12 volt transformator ( 22oV til 12V)....
Jeg planlægger at lave en lyskasse til min 13x18 cm kopiramme..med hvide lysdioder....hvor mange vil du bruge?.... Planlægger at anbringe et stykke opal plastic i lyskassen, for at sprede lyset (god ide ??)
Og i tankerne har jeg en UV-lyskasse med UV-led.....Er der nogen der har erfaringer med det... Den skal passe til A4 negativer....
Og ellers et par henvisninger:
LED: http://www.ecolight.dk/catalog/hvid-lysdiode-p-31.html ... Som har datablade til sine lysdioder....
LODNING: http://www.brinck.dk/lysdioder.asp (men det ved du sikkert alt om)
DATA OM PAPIR: De fleste (i alt fald FOMA og ILFORD) har datablade på deres forskellige papirer....
Og hvilket fotopapir er 'bedst' til kontaktkopi.....

niels-erik

Halvis (og andre) ... Nu er røde Led's til brug i mørkekammeret IKKE min opfindelse.... Jeg lærte det på Vrå-Højskole, hvor hele mørkekammeret 'oplyses' med røde LED's.....Emil brugte 5000 kr. om året på 'røde lamper' og det var han træt af....så en elev's bror 'opfandt' det der med røde leds....med lysdæmper og afbryder.....
Med hensyn til hvide Led's kan jeg se på de data, der opgives på www.ecolight.dk 's HP, at de hvide Led's har en spredningsvinkel på 10 grader... og så skulle de vel være muligt at beregne hvor mange man skal bruge.....

Lidt senere:

Et løst overslag under forudsætning af afstanden mellem lysdioderne og den flade de skal belyse er 10 cm og området der skal belyses er 13x18cm og at lysdioderne har en spredningsvinkel på 10 grader, skal der bruges 48 Led's......
Et 4x5" kopiramme skal under de samme betingelse bruge omkring 25 Led's.......
Ved du eller hvor man kan får fat i de gels du nævner og hvad der den nøjagtige betegnelse.. Ideen er god og sikket bedre en opal-pleksiglas....
Den med timeren med 555 og dekadetæller må du sende mig et diagram over, hvis du vil.....
Jeg har forressten gået og leget med ideen med at sætte en diodelyskasse bag på mit 4x5 calumet og bruge det til forstørrelsesapparat.... Led's giver næsten ingen varme og det kunne måske lade sig gøre.....

niels-erik

Jeg ved ikke om det er den samme slags LightTape I har brugt i jeres forestilling, men det som min ven bruger i køkkenet har ikke specielt store strømforsyninger. Faktisk er der kun en og den er så lille at den kan gemmes langt væk inde i køkkenskabet. Den udvikler heller ikke varme. Firmaet skulle også lave lighttape som plader man selv kan klippe til i en passende størrelse.

Niels-Erik: Jeg refererer nesten altid til svenske foretak etablert i Norge, da disse ofte har billigting og komponenter av den typen som interesserer meg.

Biltema: Meget billig, mye til bilen, endel til hjem og kontor og noen svært, svært billige øretelefoner som jeg kjøpte i dag (overraskende god passform og lyd!), og MYE verktøy. Eneste sted i Oslo som selger tommepiper til noenlunde fornuftig pris til oss som har engelsk bil.

I Danmark: http://www.biltema.dk/

Clas Ohlson: Ganske billig svensk kjede med mye verktøy til OK pris, billige minnekort (billigst på SD-kort i Norge), mye til hjemmet og kriseutvalg på elektroniske komponenter. Ikke kjøp koblingskabel (til å lodde mellom punkter på kretskort) herfra. Den suger. (Siden denne samtalen omhandler elektronikk og eksperimenter!) Endel fine husholdningsting og skruer og beslag.

I Danmark: Vanskelig å si...?

Elfa: "Alt mellom antenne og jord". Dette er stedet for alt mulig av elektroniske komponenter! Lageret i Oslo er ikke så stort, men alt i katalogen (KJEMPESTOR) kan skaffes i løpet av to dager! Elektroniske komponenter, brytere, innkapslinger, plugger, kabel, og annet. God pris, og meget, meget høy kvalitet.

I Danmark: http://www.elfa.se/dk/

Teknikmagasinet: Nettsiden kræsjer Firefox! Bortsett fra det, har de ganske billige elektroniske dupeditter (gadgets), leketøy for store og små og ganske billig fremkalling. De sender filmen til Danmark og har ikke selv noen forståelse av hva de sender, så jeg har sendt 135 fargefilm (Solaris, som de selger der), 135 sort/hvitt fra pinhole, der negativen ble klipt HELT feil (jeg får pengene tilbake, men det var veldig kjipt!) og 120 sort/hvit, som jeg også ville ha kopier fra. Overraskende billig og OK kvalitet på fremkalling. Mye bedre enn den gamle suppa hos timesfremkallerne i Oslo sentrum! Laboratoriet er CeWe Color.

I Danmark: Ikke ennå, tror jeg, men de har sikkert butikk i Malmö, om du er på de kanter. Heller ikke noe spesielt akkurat der. Dere har sikkert tilsvarende butikker i Danmark.

Fomafoto: En-mannsforetak i Norge som selger film, kjemikalier og papir til meget gode priser. Hyggelig også! Har du utstyret, har Slavomir alt du trenger av forbruksmateriell!

I Danmark: Nei. Men det kan hende Slavomir sender til Danmark også - jeg vet ikke. http://www.fomafoto.no/

Joda, gradert papir hadde vært en god løsning, men siden jeg i overskuelig fremtid nok kommer til å konsentrere meg om foma papir/kjemikalier, er det nok multigrade (fomaspeed variant 312) jeg går for. Det er jo også ganske kostnadseffektivt.

Erik: Så flott at du bruker LED som saflight! Jeg kommer nok også til å gjøre nettop det! Billig, og varer sikkert lenger en transformatoren! :wink:

Min plan i forhold til antall og plassering er enkel: Jeg skal bruke den til 4x5" negativer, så da kutter jeg til et "stripboard" eksperimentkort til ca. 4x5" og lodder på en lysdiode i senter for hver kvatrattomme (20 LED). I tillegg skal jeg legge inn noen røde dioder mellom disse, som er til fokusering, og sette opp en timerkrets (555) med dekadeteller, så jeg kan få (nesten) nøyaktig instilling av tid for eksponering. Siden dette er ment å være portabelt, er planen å bruke 2 paralellkoblede 9V batterier. De skulle vare omtrent evig til dette! :wink: To potensiometre: En for lysintensitet og en for tid. En trykkbryter på kabel ("snorutløser") for å eksponere, og en av/på bryter for rødt safe/fokuseringslys. Jeg har veldig enkel tilgang på gels, i og med at jeg jobber på Den Norske Opera, og kan derfor anskaffe noe diffusjonsfilter, og tenkte derfor på to lag med helt hvitt filter med et par cm mellom hver og en cm eller to opp til diode array. Dette bør gi MYE diffusjon og ganske jevnt lys.

Når det gjelder rødt fokuseringslys: Det større søsterprosjektet er å bygge en 4x5 tommer forstørrer der jeg monterer det hele bak på Shen-Hao'en min... Dette prosjektet kommer jeg sikkert til å poste bilder av senere, men det er altså lyskilden jeg konsentrerer meg om akkurat nå. Lyskilden blir altså helt modulær.

Kanskje jeg skulle presisere at det viktigste spørsmålet opp i alt dette er hvordan multigrade papir generellt oppfører seg i hvitt lys? Blir det automatisk grade 3 eller noe? Eller blir det bare stygt eller helt grått?

Hei, Morten! Takk for input! Dessværre er de gutta der ute på en langtur jeg ikke kan være med på! :smile: Altså det de driver med er "magic bullet chasing". Altså... de går gjerne for noen få supersterke blå og grønne lysdioder til en kjempepris, vurderer forskjellige måter å styre disse på, i forhold til tid og styrke, gjerne ved hjelp av microprosessorer og slikt. Skikkelig overkill, med andre ord, men for meg som er litt mer enn vanlig interessert i elektronikk, var det jo morsom lesning. Hvorfor ingen av dem har gått for mange, superbillige hvite LED'er og bruker eventuellt innebygd VC-filter fatter jeg bare ikke! Du kan jo bygge en lyskilde som koster under prisen for en ny pære! :D

Erik: Med to hvite diffusjonsfiltre, bør du være garantert nok spredning. Jeg bruker elfa.se som kilde for diverse elektroniske komponenter. Jeg legger ut all info, inkludert koblingsskjema om jeg bygger dette! (Men det er kanskje best jeg gjør noen tester først, før du begynner å bygge selv!) :wink:

Ole: Så bra! Litt lite kontrast, kanskje, men hvis jeg bruker "ultrahvit" eller "ultrablå", burde jeg få noe høyere kontrast. Hvilken grad var det Ansel Adams brukte? :D

Hm... Jeg har til og med brukt G6! Artig! OK. Har tittet litt på hva slags farger som kommer ut av en hvit lysdiode, og intensiteten av disse. Det kan godt hende at nettop den dioden jeg fant (EL334-15/W2C5 hos Elfa) gir ganske god kontrast! Hvit lysdiode er, som nevnt i den store tråden om innviklede måter å lage dyre multikontrastlys på, bare en blå lysdiode med fosfor tilsatt. Blått er tydeligvis fortsatt den dominerende fargen. Interessant! Her er grafen som viser intensitet vs bølgelengde:

graf.jpg

Og her er grafen for relativ spektral sensitivitet på fomaspeed variant:

grafpap.jpg

Ser det ut som om dette kan være noe? :smile:

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom