Group statistics

Members:
43
Discussions:
1
Photos:
8

Latest photos

• Uploaded by
    fred
  • Uploaded by
    gary mulder
  • Uploaded by
    dirkv
  • Uploaded by
    hka
  • Uploaded by
    mhulsman

Dutch review Photo's

Dutch review Photo's

Leuk ! En nu de foto's nog. Ik heb zelf de gewoonte om voordat ik de doka in ga een snelle scan van de nieuwe plaatjes te maken. Zit vaak ook bagger bij maar ik zet 't vaak even op een server om er met anderen over te kunnen hebben op afstand. Zal er even aan werken dat het weer opgeschoond is en dan zal ik een linkje plaatsen.

Fotoreeks ter discussie:

5 days in decay of an "Amaryllis Mont-Blanc", one of the most beautifull flowers to see.
Fresh, it offers amazing whites. The further you let it die, the more shades of white is loses and shades of grey take the overhand.

Shot in studio over 5 consecutive days with an 8x10" camera. Exhibition series contactprinted on 24x30cm silver gelatin barita paper (Warmtone), slightly selenium toned for archivability.

2840777530_cb01b8abb8_o.jpg

De reeks is in hogere resolutie te bekijken op
http://www.flickr.com/photos/geertvandenbroeck/sets/72157607181682100/

Laat maar komen! De scans zijn zo goed mogelijk naar de prints bijgewerkt op een gekalibreerde monitor.

Groeten,
Geert

Ik wil niet meteen vervelend worden, maar kunnen we die twee spelfouten uit de titel en ondertitel halen?
Discuss is met twee s'en en photo in het meervoud is photos.

Bedankt.

Allereerst heb ik bewondering voor je zw werk zoals je dat op het net hebt. Hoop dan ook je werk een keer in het echt te zien. Hele mooie toonschaal

Geïnspireerd op het werk van Sally Mann ?? met haar fascinatie met de vergankelijkheid. Door het bandje om de stelen lijken de bloemen vastgenageld aan.... Verder versterkt door de vrijwel afwezigheid van diepte werking (de achtergrond heeft geen ruimtelijk verband met het onderwerp) Alleen jammer dat de restruimte steeds meer deel opeist maar niet meer in betekenis toeneemt.

Een prachtige serie Geert.
In contactafdruk moet dat verschrikkelijk mooi zijn...(8/10 negatieven?)
In vierkant formaat wordt de compositie sterker denk ik...

Welke film en ontwikkelmethode??

Film en ontwikkelaar:

Wephota NP22 100ASA film in Moersch Tanol 1+1+100. Continue rotatie in een Jobo CPE II ter verhoging van het contrast.

Door het gebruik van een 'tanning' ontwikkelaar (bruine inkleuring van het negatief) en de aangepaste ontikkeltijd, hou ik (nog steeds tot mijn eigen verbazing) toch veel detail in de hoge lichten over. Het afdrukken van de foto's op MG papier vraagt dan wel wat meer werk.
Bij het afdrukken, zijn dag 2 t.m. 5 gepreflashed.

Ik hoop deze reeks ooit in pt/pd af te drukken.

Opname: net geen 1/1 schaal. Gemaakt met een klassieke Symmar 300mm, gelukkig heeft mijn camera een balg van 770mm. Ik maakte per dag 2 opnames: eentje bij f5.6 en eentje bij f22. Alleen voor dag 5 heb ik de f5.6 versie gekozen.

Achtergrond:
deze was niet egaal zwart maar het was wel mijn intentie om deze bij het afdrukken zodanig door te drukken dat er buiten de bloem niets in het beeld te zien is.
Dat de restruimte geen betekenis heeft, moet ik even tegenspreken. Ik wou hetzelfde camerastandpunt behouden en de grotere leegheid die daardoor ontstaat, benadrukt zo ook het verschrompelen van de bloemen.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat de beelden als reeks voorgesteld worden en niet als individuele beelden. Anders had ik enkel dag 1 en misschien ook dag 2 overgehouden en de rest van de opnamen weggegooid.

Het bloemstukje is een werkje van mijn vriendin. Het betreft een loden bandje dat enkel rond de bloemen zit. De stengels zitten gewoon in een vaas.

Het werk van Sally Man ken ik niet zogoed, wel Imogen Cunningham.

Alvast bedankt voor de commentaren.

G

Geen probleem Annemarieke, m'n opmerking was geen reactie op je post...
was eerder: allez, allez, we zijn vertrokken...

en natuurlijk liefst zonder taalfouten :smile:

obelix

Group owner
Geert ik zie niets terug van die bruine inkleuring van het negatief waar je het over hebt, of zie je dat alleen terug in je negatief?
Wat is daar het voordeel van?

Overigens kan ik de titel blijkbaar niet meer aanpassen, of argentic moet iets weten?

Ik weet dat ik zelf niet het juiste voorbeeld heb gegeven maar de bedoeling is dat de foto's rechtsonder in group pictures komen te staan

oef, gelukt maar veel kliks moeten doen amai...
:smile:
als ik de beelden niet goed vind zal ik zwijgen (dat is het meest veilig), de goeie zal ik van commentaar voorzien
lol
allez, allez... :smile:

Ik zal ook proberen onder woorden te brengen wat mij aanspreekt van de foto's, dat is voor mij ook redelijk nieuw in een groep met deze hoge kwaliteit van foto's.

Geert de serie ziet er prachtig uit, zowel de afzonderlijke foto's en als serie.
Als slideshow zien de foto's er indrukwekkend uit, wat een detail in 8x10.
Ik hoop dat we de contacts ook nog een keer te zien krijgen.

Gary, bloem04 en bloem02 spreken mij het meeste aan.
De subtiele schaduw van bloem04 en het doortekend wit, van bloem02 is de compositie met de achterkant van de zonnebloem niet alledaags.

Fred, mooie foto met een lekkere DOF.

@ Geert, Begrijp me niet verkeerd juist de serie in 't geheel spreekt me aan. Daardoor juist komt het zwaartepunt bij vergankelijkheid te liggen. En de restruimte vind ik juist zo belangrijk. Alleen dat je misschien het de kijker makkelijker gemaakt zou hebben door hier op een af andere manier de aandacht van de kijker te activeren. Als ze bijvoorbeeld in een alternatieve techniek als oliedruk o.i.d. zouden zijn krijg je iets "meer" in het zwart...

@obelix:
Het bruine zit uiteraard alleen op het negatief. Dit zorgt voor een hogere dekking die je nodig hebt om voldoende contrast te verkrijgen met pt/pd afdrukken.
Daarmee is de suggestie van Gary ook beantwoord... ik wil ze zo ooit afdrukken, maar eerst nog eens op les gaan bij Roger Kockaerts.

Dat neemt uiteraard niet weg, dat een beeld op zichzelf moet kunnen staan!

@ Gary: je hebtdat juist gezien Gary!
Maar wees gerust, ze zitten niet op de print... :smile:

@ Geert: minder of meer contrast??
Ben hier een simple mind en met een hogere dekking denk ik dan aan minder contrast??
Of zie ik het verkeerd?

pt/pd = platinum/palladium print
Bij dit soort procedés moet de afdruk door middel van UV licht worden belicht. Een negatief kan voor zichtbaar licht heel dicht lijken maar tegelijkertijd voor UV licht heel transparant. Negatieven die is dergelijke ontwikkelaars als Geert gebruikt zijn ontwikkeld hebben voor het UV licht een veel betere gradatie dan "normale" negatieven.

Ook maar een bijdrage gedaan.

Geert: Intressant werk. Het thema/omderwerp spreekt mij persoonlijk aan. Vaak ligt de nadruk op schoonheid bij bloenen op de vergankelijkheid minder.

Fred: Fijne scherptediepte. De vierkante combinatie met een centrale compositie werken goed voor mij.

Gary Mulder: Een kader in de opname komt vaker voor. Hem voor het onderwerp plaatsen vind ik orgineel. Hij draagt ook bij aan een mooie compositie, intressant beeld.

Dirk

Doe een gok en denk dat 't een van dijk's bruin is ? Je hebt de vertekening van 't objectief leuk tot je voordeel weten te benutten. Vooral bij dit soort prenten is digitale weergave via jpg's natuurlijk een hopeloze zaak. Een serie van deze "parels" zou zeker de moeite waard zijn om uitgebreid in het echt te zien. Ik hou er helemaal niet van om te zeggen wat ik zelf zou doen. Maar dan toch om aan te kunnen geven wat in mijn ogen verbeterd zou kunnen worden. Het graf in de rechter benedenhoek is me iets te aanwezig. Misschien een fractie doordrukken ? Verder chapeau !

@Gary: Het is een kallitypie. Opname gemaakt met een horizont, zo'n russische kleinbeeld pano camera. Vandaar de vertekening. Om hem redelijk toonbaar te maken is inderdaad vrij lastig. In PS geprobeerd om op het oog het orgineel zoveel mogelijk te benaderen. In je opmerking over de rechteronderhoek kan ik me vinden.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom