APX400 was never one of Agfa's best products and couldn't compete with Kodak Tmax400 or Ilford Delta 400, not forgetting Trix & HP5, on an equal footing, it was a lack lustre fast film with few friends.
In terms of the work needed to re-introduce films and papers Agfa's APX400 should be last on the list as a far more important films APX100, APX25 and their range of papers are more sorely missed.
Ian
APX400 and Fomapan 400 are equal in a lot of characteristics.
Pronounced grain and a classical look. Both films will not reach an effective iso rate of 400.
About the Rollei Retro 100/400 films: They are made of the Agfa APX (new) 35mm 135 micron material. Original produced by Agfa Photo in 2005, bought by Rollei/Maco. Tri-acetate based Agfa material. Here the whole story of the marketing manager of Rollei/Maco:
Guten Tag, mein Name ist Sebastian Junghans, ich bin im Marketing bei Rollei/Maco tätig und möchte gerne versuchen, auf Ihre Fragen zu antworten.
1. Stimmt es eigentlich....
Ja, es stimmt, die unter der Marke ROLLEI RETRO konfektionierten Filme, KB wie RF stammen aus der letzten Grossproduktion der Agfa im Jahr 2005.
2. Violett.
Bei dem, was Ihnen aufgefallen ist, handelt es sich um nicht gänzlich aufgelösten Sensibilisierungsfarbstoff. Wenn ein frisches, gutes Fixierbad verwendet wurde und ausreichend gewässert, dann kann trotzdem eine rötliche Einfärbung, die durchaus auch bei Filmen anderer Hersteller nicht unbekannt ist, vorliegen. Dies ist fotochemisch kein Nachteil. Diese Einfärbung verschwindet unter Einfluss von Tageslicht, bzw. UV-Licht rückstandsfrei.
3. Rollen / Curlingverhalten
Die unter Rollei Retro angebotenen Filme wurden ursprünglich nicht für den Einsatz als Rollfilm vorgesehen, sondern als KB-Filme. Daher ist der grau gefärbte Triacetatfilmträger etwas dicker als sonst von Agfa APX-Rollfilmen gewohnt. Standard war: 100 Mikron bei RF, 135 Mikron bei KB. Das mag einen Einfluss auch auf das Planlage-Verhalten der Filme haben.
4. Planlage
Auf das Planlage-Verhalten haben jedoch auch Parameter, wie die Wässerung und die Trocknung einen wichtigen Einfluss. Mit der Verwendung von spezielllen Filmentwicklern hat das erfahrungsgemäss nichts zu tun.
5. Entscheidung zur Produktion von APX-Rollfilmen
In der Abwägung keine APX Rollfilme mehr anbieten zu können oder eine vielleicht nicht ganz optimale Planlage zu akzeptieren, hatte sich Rollei/Maco dazu entschlossen, eine sehr erhebliche Menge APX Filme mit 135 Mikron durch die Fotokemika in Zagreb abpacken zu lassen.
6. Entwicklungszeiten:
Die "alten" APX-Emulsionen verlangten kürzere Entwicklungszeiten als die "NEW"-Version die noch im Jahr 2005 durch die Agfa eingeführt wurde. Die Belichtungstoleranzen von "NEW" sind erheblich weiter als bei der älteren Version. Dem hat bisher die A&Q mit der neuen Rodinal-Zeitentabelle entsprochen. Hier sind deutliche Differenzen zu erkennen. Bei der Version "NEW" handelt es sich zweifelsfrei um die erheblich verbesserte Version. Die Zeiten für die "NEW"-Version haben bisher noch keinen Eingang in die Entwicklungszeit-Tabellen der Tetenal gefunden.
Mit freundlichem Gruss / With kind regards
Sebastian Junghans
Marketing Manager
MACO PHOTO PRODUCTS
Hans O. Mahn & Co KG
Brookstieg 4
22145 Hamburg-Stapelfeld
APX400 has a very 'retro' feel to it, while it might not have the fine grain or tonality of a more modern emulsion (even the current versions of TX or HP5 are technically better) it does offer a very distinct look to it with a quality of its own. Fortepan 400 is the only truly similar film I've tried.
I'm not taking you up on your challenge, Ed, because I never stated I thought it looked retro. I just always thought that APX400 was pretty sharp, I really like the grain level (not as crisp as Tri-X, but still apparent very handsome grain). It was also extremely easy to print, which is a parameter I cannot explain. When I use it to print things just seem to fall into place. I still have quite a few rolls of 120 and 35mm sitting around.
I have a feeling that the 'retro' look may just refer to a 'gray' grayscale with less deep black and punchy highlights (which in my mind always depended more on how you expose and develop your film) and a bit of sharpness lacking. Smooth tonal gradations. Like the Efke 25 and 50 for instance.
I never thought I lacked sharpness or punch with this film, given I treat it to my liking. Still, I prefer Tri-X for a bit more speed and currently availability.
If APX400 made it back to life, especially in sheet film AND at a reasonable price, I'd probably be all over it.
- Thomas
I'm not taking you up on your challenge, Ed, because I never stated I thought it looked retro. I just always thought that APX400 was pretty sharp, I really like the grain level (not as crisp as Tri-X, but still apparent very handsome grain). It was also extremely easy to print, which is a parameter I cannot explain. When I use it to print things just seem to fall into place. I still have quite a few rolls of 120 and 35mm sitting around.
I have a feeling that the 'retro' look may just refer to a 'gray' grayscale with less deep black and punchy highlights (which in my mind always depended more on how you expose and develop your film) and a bit of sharpness lacking. Smooth tonal gradations. Like the Efke 25 and 50 for instance.
I never thought I lacked sharpness or punch with this film, given I treat it to my liking. Still, I prefer Tri-X for a bit more speed and currently availability.
If APX400 made it back to life, especially in sheet film AND at a reasonable price, I'd probably be all over it.
- Thomas
I'm not taking you up on your challenge, Ed, because I never stated I thought it looked retro.
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?
We use cookies and similar technologies for the following purposes:
Do you accept cookies and these technologies?