Wet plate Collodion kursus i København

Sparrow.jpg

A
Sparrow.jpg

• 1
  • 0
  • 62
Orlovka river valley

A
Orlovka river valley

• 6
  • 0
  • 118
Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 5
  • 1
  • 118
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 3
  • 203
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 9
  • 6
  • 181

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,847
Members
99,487
Latest member
Nigel Dear
Recent bookmarks
0

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Da jeg selv godt kunne tænke mig at prøve at arbejde med Wet Plate Collodion, overvejer jeg om der ikke kunne være basis for et kursus.

Det er lidt tricky med kemikalierne, men jeg er studerende på Københavns Universitet og tror at jeg godt kan overtale en eller anden kemiker til at hjælpe os.

For lige at se om der er interesse nok, så vil jeg gerne høre jer om I kunne tænkes at ville deltage og hvor meget i ville være villige til at betale for et sådan kursus.

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Alle tiders Ide.....
Jeg er med....
Jeg undersøgte om man kunne købe Collodion i Berlin... Det kunne man...på det nærmeste apotek....Men dyrt.....
Jeg er i forbindelse med Quinn Jacobson (en af collodion-guroerne) og håber på svar angående kemikalier og step by step opskrifter/instruktioner...
Ligeledes noget om holdere til wet plate.....jeg vil helst bruge 13x18 format og jeg har nogle 13x18 enkeltside kasetter som jeg håber kan bruges....
Se bla. www.collodion.com....

Niels-Erik

PS vi kunne vel lave en 'arbejdsgruppe' (fælles indkøb af kemikalier m.m.)

OP
OP
Falkenberg

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Sjovt, Jeg har lige mailet til Quinn om hvad han skal have for at holde kurset. Han er for tiden bosat i Tyskland, så udgifterne til rejse vil være mindre end fra USA. Det var også på den baggrund at jeg ville høre hvor meget hver enkelt kunne have lyst til at betale. Det skal jo kunne hænge sammen økonomisk.

Det med arbejdsgruppen er jeg med på. Omkring kemikalier og lokaler så havde jeg tænkt at universitetet kan få lov til at hjælpe med lokaler og dermed stinkskabe til kemikalierne. Der plejer at være mulighed for at købe kemikalier til kostpris, hvis man kender nogen der vil hjælpe.

Der er naturligvis også udgiften til glasplader og metal (tin ?) plader

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
ville gerne møde Quinn! han har tidligere sagt, at han godt ville lave et kursus heroppe, så mon ikke han er til at trække til Kbh?

count me in

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Så får jeg vel komme igang med "snekkeriet" - jeg har nemlig to våtplate-holdere som trenger litt justering for å passe på et kamera. Holderne er 18x24cm, med innsatser til 13x18, 10x15 og 9x12...

OP
OP
Falkenberg

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Hvor meget er I villige til at betale for et kursus ?

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Rimeligt...Vi kan vel dele ????? 500-700 kr.. ????
Kursus en eller to dage (week-end ??)

Jeg har en ret bred sovesofa...og Quinn kan godt bruge den (bor på Østerbro...som tidligere skrevet) og der er internet og morgenmad (efter ønske)
Hvis han altså vil tage til takke med det......og ikke absolut skal på hotel.....

niels-erik

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Ole forklar mig lige hvilke krav der stilles til en vådplade-holder ???
Mit plaubel pica 13x18 er forsynes med 'gammeldags' enkelt-plade-kasetter og jeg regner med at jeg kan tage planfilm-holderen ud og erstatte den med en 2mm glasplade (har været hos glarmesteren idag og bestilt en 2mm glasplade ...han skal forresten have 20 kr. pr. 13x18 (2mm) glasplade hvis jeg bestiller 20 stk)
Men går det med en sådan metalholder....eller skal jeg også igang med sav og lim og søm/skruer....
Og videre hvilke kemikalier skal man bruge ud over Collodion......

Niels-Erik

P.S. er der nogen der har en step by step anvisning liggende incl. blanding af kemikalier....

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det spesielle med våtplater er at de er - våte.

Derved har de en ekkel uvane med å dryppe sølvnitrat inni holderen, og det er ikke bra for holderen. Alle metalldeler korroderer superraskt! Derfor har våtplate-holdere plass til søl, og kun treverk kommer i nærheten av platene.

KajF

Member
Format
4x5 Format
Hvis kurset bliver til noget vil jeg da meget gerne være med, men helst som tilskuer, hvis det ellers er OK?

OP
OP
Falkenberg

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Mere nyt senere. Har lige været lidt offline med sygdom i familien.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom