Trenger tips om film: Push eller pull til 800 ASA?

Plot Foiled

H
Plot Foiled

• 1
  • 0
  • 26
FedEx Bread

H
FedEx Bread

• 1
  • 0
  • 27
Unusual House Design

D
Unusual House Design

• 4
  • 2
  • 67
Leaves.jpg

A
Leaves.jpg

• 3
  • 0
  • 74
Walking Away

Walking Away

• 2
  • 0
  • 121

Forum statistics

Threads
197,964
Members
99,515
Latest member
Omeroor
Recent bookmarks
1

Halvis

Member
Format
35mm RF
Jeg er i ferd med å kjøpe meg et Canon G-III QL17. Fordelen med dette kameraet er selvfølgelig den raske linsa, men det er to ulemper: Lysmåleren virker ikke ved manuell eksponering og max ASA instilling på kameraet er 800.

For å få mest ut av lysmåler og linsehastighet, ønsker jeg å eksponere film som 800 ASA, og trenger derfor tips om hvilke filmer som best egner seg. Merk at jeg er opptatt av hva som skjer i skyggene også, og at filmen skal brukes innendørs i skikkelig dårlige lysforhold, uten blitz.

Aktuelle filmer:
-Fomapan 400
-Tmax 400
-HP5+ 400
-Tri-X 400
-Efke 400
-Arista EDU Ultra 400
-Fortepan 400
-Fuji Neopan 1600
-Tmax 3200

Kom gjerne med tips på fremkaller også!

Format
Multi Format
Neopan 1600 er en rigtig god film især som 800 asa, god skyggetegning og fine korn. Jeg bruger ID 11 konc.
6 min/20 oC.
Hilsen Flemming Sarup

OP
OP

Halvis

Member
Format
35mm RF
Flemming: Det høres jo flott ut! Skal prøve neste gang jeg finner Neopan 1600!

Eirik: Har hørt det, jeg også, men jeg har aldri fått til Delta. Jeg vet ikke om det er emulsjonen, fremkallingen eller gel'en. Det blir bare så utrolig kontrastløst. Sikkert noe jeg gjør! :wink: Jeg brukte Delta 3200 på noen konserter for et par år siden, og det ble tøfft, men ikke pent. Veldig tynne negativer. Jeg hører folk har gode erfaringer med å eksponere delta 3200 rundt 1000 ASA og fremkalle deretter, men det har jeg altså ikke forsøkt. Og så kan ingen av de aktuelle kameraene stilles inn over 800 ASA, selv om det bare er å konsentrere seg og stille inn manuelt... :smile:

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Ilford Delta 3200 er egentlig 1000 ISO, så med den får du bare ørlite granne overeksponering. Hvis negativene blir for tynne får du heller fremkalle litt mer, ikke sant?

CCOS

Member
Format
35mm
Brugte i en del år T-max 400 som 800 ISO samme fremkalder tid så man kan skifte midt i en rulle uden at tænke over det.
Korn m.m kunne jeg ikke se forskel på.

Jesper

OP
OP

Halvis

Member
Format
35mm RF
Jesper: Blir ikke negativene bittelitt tynne da?

Erik: Interessant, men R3 har jeg ikke funnet i noen butikker her i Oslo. Og er den ikke fryktelig dyr også?

Bare på et par dager nå, har jeg eksponert en haug ruller med Tri-X 400 som 800, og også noen fomapan action. Vi får se hvordan det ser ut på treffet i Larvik. Jeg tok en råsjangs og satset alt på at min nye "kamerat" eksponerer korrekt! For et knallkamera å jobbe med, forresten! Det eneste som er litt dumt, er at lysmåleren er koblet til automatikken... Jeg diskuterer nå en hack med Rick Oleson, som har sendt meg noen bilder med fine forklaringer av linsedemontering og hva de forskjellige tingene er.

Forresten... Er det noen som vet om det er en av foma-fremkallerne som er omtrent som HC-110?

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Halvis:
Rollei film er også vanskeligt her i Danmark.... Men gå til http://www.fotoimpex.de/ og download deres katalog.... På side 15 finder du 'alt om' Rollei film (incl. fremkalderen)
Jeg handler selv der endel....
Forsendelse er 10€ næsten uanset hvormeget man køber... Man kan betale via Paypal, hvis man vil betale Paypals gebyr (ca. 4% af den samlede regning) eller også er det bankoverførsel (og det koster jo også)
Man kan købe en 'Prøvepakke' med 5 film og fremkalder.......
Og ellers mener jeg at en Foma-fremkalder svarer mere til en gammeldags Rodinal....

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom