Halvis
Jeg er i ferd med å kjøpe meg et Canon G-III QL17. Fordelen med dette kameraet er selvfølgelig den raske linsa, men det er to ulemper: Lysmåleren virker ikke ved manuell eksponering og max ASA instilling på kameraet er 800.
For å få mest ut av lysmåler og linsehastighet, ønsker jeg å eksponere film som 800 ASA, og trenger derfor tips om hvilke filmer som best egner seg. Merk at jeg er opptatt av hva som skjer i skyggene også, og at filmen skal brukes innendørs i skikkelig dårlige lysforhold, uten blitz.
Aktuelle filmer:
-Fomapan 400
-Tmax 400
-HP5+ 400
-Tri-X 400
-Efke 400
-Arista EDU Ultra 400
-Fortepan 400
-Fuji Neopan 1600
-Tmax 3200
Kom gjerne med tips på fremkaller også!
For å få mest ut av lysmåler og linsehastighet, ønsker jeg å eksponere film som 800 ASA, og trenger derfor tips om hvilke filmer som best egner seg. Merk at jeg er opptatt av hva som skjer i skyggene også, og at filmen skal brukes innendørs i skikkelig dårlige lysforhold, uten blitz.
Aktuelle filmer:
-Fomapan 400
-Tmax 400
-HP5+ 400
-Tri-X 400
-Efke 400
-Arista EDU Ultra 400
-Fortepan 400
-Fuji Neopan 1600
-Tmax 3200
Kom gjerne med tips på fremkaller også!
Jeg brukte Delta 3200 på noen konserter for et par år siden, og det ble tøfft, men ikke pent. Veldig tynne negativer. Jeg hører folk har gode erfaringer med å eksponere delta 3200 rundt 1000 ASA og fremkalle deretter, men det har jeg altså ikke forsøkt. Og så kan ingen av de aktuelle kameraene stilles inn over 800 ASA, selv om det bare er å konsentrere seg og stille inn manuelt...