Till Lofoten - men vart där

Sparrow.jpg

A
Sparrow.jpg

• 2
  • 0
  • 72
Orlovka river valley

A
Orlovka river valley

• 6
  • 0
  • 129
Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 5
  • 1
  • 140
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 3
  • 228
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 9
  • 6
  • 199

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,847
Members
99,487
Latest member
Nigel Dear
Recent bookmarks
0

Olli J

Member
Format
Large Format
Jag och några andra storformatfotografer (Large Format Gathering Finland) planerar att resa till Lofoten och då det är fråga om landskapsfotografering, naturligtvis. Tidpunkten är andra hälften av maj och vi har en väcka tid att granska området. Men vi känner inte till Lofoten närmare. Jag har besökt Skrovan, Fotobryggan, en gång men det är allt. Vi skulle gärna få tips om de bästa ställen för landskapfotografering eller ställen som inte går att missa när en gång på Lofoten.

Tack på förhand,
Olli

OMU

Member
Format
Multi Format
Det er litt stille her på det skandinaviske forumet, men jeg har gjort oppmerksom på spørsmålet deres i en Facebook gruppe. Den heter "Analog geeks"

Håper dere får svar her eller der. Lykke til :smile:

Format
Medium Format
Hei, der fikk jeg beskjed av OMU, jeg har vært på Lofoten 3 ganger med bil, hvis dere kan bruke en bil er det bare å følge veien utover fra Svolvær (nærmeste til Fotobrygga) og helt ut til Å, motivene ligger på rad og rekke langs veien. Sist opphold der var jeg en uke, jeg trengte aldri å gå langt fra bilen. Bare spør meg, jeg skal se om jeg finner noe mer informasjon.
Mvh Kent Bentzen

TheViking

Member
Format
Multi Format
Jag och några andra storformatfotografer (Large Format Gathering Finland) planerar att resa till Lofoten och då det är fråga om landskapsfotografering, naturligtvis. Tidpunkten är andra hälften av maj och vi har en väcka tid att granska området. Men vi känner inte till Lofoten närmare. Jag har besökt Skrovan, Fotobryggan, en gång men det är allt. Vi skulle gärna få tips om de bästa ställen för landskapfotografering eller ställen som inte går att missa när en gång på Lofoten.

Tack på förhand,
Olli

Hej!
Jag har bott i Lofoten i tre år och varit regelbundet där de senaste trettio åren, både i jobbsammanhang och på semester. Min rekommendation är att ni svänger söderut mot Narvik på E6:an om ni åker E10:an från Kiruna. Sedan tar ni väg 827 mot Tysfjord och Kjøpsvik, det är enastående natur med blandt annat Stetind, Norges nationalberg som reser sig 1345 meter rakt upp från havsytan. Så tar ni färjan från Kjøpsvik över till Drag, svänger norrut på E6:an, sen västerut på väg 81 vid Ulvsvåg till Skutvik och färja till Svolvær, då är ni i Lofoten.

Fortsätter ni västerut kommer ni till Vestvågøy, här finns det många sevärdheter. Ni följer hela tiden E10:an genom Lofoten, det är huvudleden, sen kan ni svänga av på småvägar till sevärdheterna. Först på Vestvågøy är Eggum, gammalt fiskeläger. Här finn också resterna efter en tysk radarstation från andra världskriget, murad i kullersten.

Nästa stopp är vikingamuseet på Borg, det ligger alldeles intill E10:an och går inte att missa.

Nästa stopp ligger några hundra meter bort i vägen, en avfart till höger mot Unstad, känd surfingställe med enastående natur.

Efter några kilometer till kan man svänga av mot Unstad och Haukland, här hittar man Himmeltinden som reser sig 930 over havsytan och Veggen, längs gamla vägen (avstängd pga rasrisk), en lodrät bergsvägg på 300 meter som vänder ut mot havet.

Sen kan man besøka Ballstad om man känner för det, men inget märkvärdigt att se där.

Man åker så tunnellen ut till nästa ö, Flakstadøy. Här finns det gamla fiskelägret Nusfjord som är värt ett besök.

Alldeles innan man åker över bron till Moskenesøy, så kan man svänga av till vänster mot Sund. Där finns det ett museum med mycket intressanta saker, blandt annat gamla båtmotorer i funktionsdugligt skick. Det är också en smedja där som drivs av en lokal konstnär.

Väl över på Moskensøy så kommer man til Hamnøy och Reine, välkända motiv worldwide, innan man når Å, vägens slut.
På Moskenesøy finns det ett vatten, Solbjørnvattnet, som ligger omgiven av mäktiga berg. Man svänger till vänster i Mølnarodden på en liten väg, sen följer man den så långt det går. Det finns parkeringsplats där, man får gå den sista biten. Men varning för svår terräng, man kan höra om det går att hyra en roddbåt så man kommer förbi de svåraste partierna. Men som sagt, ett ställe för de speciellt intresserade! Jag har varit där en enda gång!
Det finns givetvis mera interessant efter vägen, det beror på vad ni tycker.

På resan hem kan jag rekommendera nya E10:an över Raftsundet och Gullesfjorden till Tjeldsundet.

Trevlig resa!

Last edited by a moderator:
OP
OP

Olli J

Member
Format
Large Format
Tack för alla som har med sina råd hjälpt oss att planera vår resa till Lofoten!

Olli

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom