Helinophoto
Member
Hei
Jeg har hatt store problemer med fiber prints som, etter å ha tørket sånn noen lunde rett i en "dry-book", absolutt IKKE vil holde seg rett og pen i passepartout etterpå.
Kantene blir bølgete og stygge.
Så jeg ga litt opp, kjøpte noe reklame-papp og spraylim og limte bildene på papp-platene, bildene ser flotte ut i glass og ramme og er rette og fine under passepartout'en.
Nå er jeg "litt" usikker på hvor bra limet og pappen er i forhold til arkivering og misfarging og ser etter alternativer.
I den forbindelse har jeg funnet/sett en del eksempler på "dry-mounting", der fotografen legger et slags lim-papir under fotografiet og så bruker varme og trykk for å lime bildet på platen.
- Er det noen som vet hva dette lim-papiret heter?
- Noen som aner hvor man kan få tak i dette?
- Er det vanlig å alltid tørrmontere fiber-prints på denne måten, eller finnes der tilfeller av fiber-prints som forblir rett etter tørking og som kan rammes inn uten at de krøller seg i rammen?
Jeg har hatt store problemer med fiber prints som, etter å ha tørket sånn noen lunde rett i en "dry-book", absolutt IKKE vil holde seg rett og pen i passepartout etterpå.
Kantene blir bølgete og stygge.
Så jeg ga litt opp, kjøpte noe reklame-papp og spraylim og limte bildene på papp-platene, bildene ser flotte ut i glass og ramme og er rette og fine under passepartout'en.
Nå er jeg "litt" usikker på hvor bra limet og pappen er i forhold til arkivering og misfarging og ser etter alternativer.
I den forbindelse har jeg funnet/sett en del eksempler på "dry-mounting", der fotografen legger et slags lim-papir under fotografiet og så bruker varme og trykk for å lime bildet på platen.
- Er det noen som vet hva dette lim-papiret heter?
- Noen som aner hvor man kan få tak i dette?
- Er det vanlig å alltid tørrmontere fiber-prints på denne måten, eller finnes der tilfeller av fiber-prints som forblir rett etter tørking og som kan rammes inn uten at de krøller seg i rammen?