Tørrmontering av fiber prints?

Sparrow.jpg

A
Sparrow.jpg

• 1
  • 0
  • 54
Orlovka river valley

A
Orlovka river valley

• 6
  • 0
  • 114
Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 5
  • 1
  • 101
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 3
  • 190
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 9
  • 6
  • 168

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,845
Members
99,487
Latest member
Nigel Dear
Recent bookmarks
2

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hei

Jeg har hatt store problemer med fiber prints som, etter å ha tørket sånn noen lunde rett i en "dry-book", absolutt IKKE vil holde seg rett og pen i passepartout etterpå.
Kantene blir bølgete og stygge.

Så jeg ga litt opp, kjøpte noe reklame-papp og spraylim og limte bildene på papp-platene, bildene ser flotte ut i glass og ramme og er rette og fine under passepartout'en.

Nå er jeg "litt" usikker på hvor bra limet og pappen er i forhold til arkivering og misfarging og ser etter alternativer.

I den forbindelse har jeg funnet/sett en del eksempler på "dry-mounting", der fotografen legger et slags lim-papir under fotografiet og så bruker varme og trykk for å lime bildet på platen.

- Er det noen som vet hva dette lim-papiret heter?
- Noen som aner hvor man kan få tak i dette?
- Er det vanlig å alltid tørrmontere fiber-prints på denne måten, eller finnes der tilfeller av fiber-prints som forblir rett etter tørking og som kan rammes inn uten at de krøller seg i rammen?

olleorama

Member
Format
Multi Format
Torrmonteringsfilm kan man köpa hos t.ex. photax.se (kallas adhesivpapper där). Nackdelen är att den inte finns i större bredder. Man kan göra det med strykjärn eller värmepress, även lamineringsmaskin kan användas om man är försiktig..

3M photomount spraylim ska väl vara arkivbeständigt och syrafritt så om det funkar för dig så kör på det.

Jag hade tidigare en torkpress i större storlek och när man pressat fiber kopior så blev de rätt platta och fina ('rette') och man kunde montera i passepartout utan problem. Kolla om du kan hitta en begagnad torkpress.

Last edited by a moderator:
OP
OP
Helinophoto

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Hei
Takker for infomativt svar. =)

Da skal jeg se etter adhesivpapper ^^
Spraylim er litt so-so, fordi det er så lett å få limrester på selve bildet når man legger det på, et adhesivpapir gjør det også enklere å plassere bildet på platen, før man limer det fast.

Det blir nok strykejern, da jeg har en liten leilighet på 60 kvm med begrenset plass =)

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;

Jeg har vært så heldig å få tak i en varmepresse og bruker lamineringsfilm kjøpt hos B&H photo i New York.

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=dry+mount+tissue&N=0&InitialSearch=yes

Ved litt trening vil jeg tro du kan greie å få dette til å fungere med et strykejern. Det vil sikkert ta litt tid og kreve trening. Men for å laminere noen bilder i "ny og ne" går det sikkert.

vi var to som bestilte litt forskjellig i samme ordre og dermed delte vi på frakten. Forespørsel om felles bestilling ble lagt ut her på APUG eller på foto.no.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom