STORE FORMATER: 8x10" negativ og efterfølgende forstørrelser??

Momiji-Silhouette

A
Momiji-Silhouette

• 0
  • 0
  • 5
Silhouette

Silhouette

• 0
  • 0
  • 15
first-church.jpg

D
first-church.jpg

• 5
  • 2
  • 78
Grape Vines

A
Grape Vines

• sly
  • May 31, 2025
  • 9
  • 2
  • 81
Plot Foiled

H
Plot Foiled

• 2
  • 0
  • 68

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,983
Members
99,521
Latest member
OM-MSR
Recent bookmarks
0

lhaumann

Member
Format
Multi Format
Har nogle af jer været aktive med 8x10" fotografering i vinter og/eller arbejdet med forstørrelses apparat dertil?? -- til forstørrelser på barytpapir 60x80cm eller større??
Selv har jeg netop indrettet i mit tør(dry) mørkekammer (hvor jeg sover) at mit 8x10" Durst kan rulle 2m frem og tilbage til vandret eksponering. Sidste år fyldte jeg nogle tønder med 120l fremkalder og fixer -- fremstillede forstørrelser på 86x136cm; godt nok kun fra 6x9 negativer for at komme igang. Jeg har prøvet at vedhæfte et par billeder, første gang, håber, det er lykkedes.
Spørgsmålene kan selvfølgelig stilles i andre fora som fx Enlarging, Darkroom, Chemistry (fremkalder stadig aktiv efter 3/4 år!), Large format (og i Large format photography) -- Jeg er imidlertid nysgerrig efter at høre, hvor mange vi er her i Skandinavien, der er kreative med disse mammutter?
-- og så ville jeg også lige bryde isen på vinterens skrivestivhed her i forummet --
Glade og forventningsfulde forårshilsner til Alle fra Lars

Attachments

• AlleAnnab 72.jpg
    AlleAnnab 72.jpg
    98.1 KB · Views: 265
  • Moerkekammer01.jpg
    Moerkekammer01.jpg
    298.7 KB · Views: 254

claudius

Subscriber
Format
Multi Format
Hej lars
gratulerer med de fine forstørrelser. Er det " kun" fra 120 film.?
det må være vanskeligt at styre i skålene?
selv har jeg lavet et 18 x24 forst app. Men desværre ikke endnu lavet store forstørrelser,
jeg har haft travlt med at lave et 50 x60 kamera. Mest for udfordringens skyld men forhlåbentlig
også for at få nogle billeder gennem glasset.
jeg mangler et sæt stikblæner til optikket.
Det kunne være spændende at høre mere om, eller ligefrm at se hvorden du styrer processen.
der er siKkert flere herude den drømmer om lignende resultater.

klaus lundsgaard

nibe

OP
OP

lhaumann

Member
Format
Multi Format
Hej Klaus,
tak for din tilbagemelding; er netop færdig med nedtagning af skillevægge og hjemtagning af al grejet, da bygningen skal omdannes til plejehjem - nu vil jeg hygge mig med noget 8x10" forstørret 2,5 gange, så det kan være på 50x60 cm papir i 50x60 cm skåle/bakker.
Kort fortalt var arbejdsgangen med de store billeder sådan:
OPTAGELSE: 6x9 cm rullefilm i bagstykke på 5x7" kamera, så ku' fronten hæves og bagen tiltes; med en 240mm optik på ca. to meters afstand er der ikke megen dybdeskarphed, så det var rart at lægge skarphedsplanet fra nederste forgrund til øverste baggrund.
FILMFREMKALDELSE: jeg er meget ofte fummelfingret med både stål og kunststof spoler til fremkaldedåser - så jeg har lavet mine egne meget enkle DEEP TANKS: i byggemarked har jeg købt grå PVC-rør, 105 cm lange og diameter 7 cm. Prop i bund, og med kort mellemstykke løst påsat prop i top. Et rør til fremkalder, tre liter i halv normalstyrke, et andet rør til fixer, og to rør forbundne med u-stykke som stop og skyl: stik vandslangen ned i det ene rør, så pibler det stille op omkring filmen i det andet. Passer perfekt til 120 rullefilm med klemmer i begge ender. Med en slant Rodinal i ny og næ, og lidt konc. fixer, arbejdede kemien fint uden udskiftning den måned det tog mig at køre 18 Delta100 igennem.
FORSTØRRELSE: 16-18 ganges forstørrelse med apo-rodagon-N 90 mm: det gik lige med efterbelysning i hjørnerne. Det var især en fordel at kunne køre ved blænde 4.0 på to af negativerne, hvor jeg havde forsøgt mig med uskarp afmaskning; det gjorde jo negativerne noget mørkere. SJOV metode, som jeg glæder mig til at lege videre med på planfilm.
PAPIRFREMALDELSE: Tønder, 42x102 cm, godt 100 liter fremkalder: alle gamle sjatter + lidt friskt, samlet ca. halv normal arbejdskoncentration. Ilford Multigrade mat dobbelt vægt, ca. 90x140 cm, sænkes let sammenrullet ned i tønden, forhindres i at klaske sammen ved forsigtig omrøring /adskillelse med to kosteskafter. Og så fremdeles; i tønden med selentoner havde jeg en gammel glassøjle i midten for at formindske volumen af toneren. Kemien kørte uden udskiftning, dog nogen efterfyldning og tætte låg, igennem et par måneder.
TØRRING MM.: jeg har fundet nogen perforerede plastikmalede tynde metalplader i storskrald, som ikke smitter af på billederne, så de har ligget og lufttørret; og så presset mellem glasbordplader (også storskral); og der er et herligt tidsfordriv med retouchering/spotting af de store flader.
Vel, vel, jeg prøvede at gøre det kort --- det lyder spændende med dine foretagener - kig på one of many cameras hjemmeside: inde i deres forretning har de bygget et 50x60 cm kamera, de bruger papirnegativer ca. 3 ASA.
Hilsner fra Lars

claudius

Subscriber
Format
Multi Format
lars, når du nu skal i gang med 8x10, er det vel planen der senere skal laves super positiver ?
hvor kan man skaffe papir i så stort format ?

jeg kom til at tænke på et alternativ til din kemi.
jeg har tidligere puslet lidt med røntgen film, jeg fik forskelligt af min dyrlæge, også kemien dertil.
jeg kom i den forbindelse i kontakt med forhandleren af kemi hvor jeg fik oplyst nogle gunstige priser, især taget i betragtning, at fremkalderen virkede bedst kraftigt fortyndet, dvs fremkaldertiden kom op på et par minutter på røntgenfilmen.
det var i skåle og i rødt lys. jeg har ikke prøvet med papir, men hvorfor ikke ??
min kemi er kasseret pga alder, så jeg kan ikke tilbyde at prøve.
alt. er selv at blande, jeg har købt noget foto kemi i Polen til gunstige priser, men absolut ikke gratis.
det er faktisk lidt spændende at forsøge med forskellige formula.

jeg har arbejdet lidt med Foma flydende emulsion og med forskellige fremk. formler og på mange forskellige underlag, incl eget fremstillet papir. det bliver ved det ene papir fremstillings forsøg, man skal lave en helt syrefri papirmasse, ellers bliver det færdige billede gråt i fixeren.
Foma kan anbefales, du kan få nogle helt utrolige toner frem. Under påstrygningen kan du fremhæve motivets linjer osv.
med Foma har du samtidig muligheden for at lave Bromoil positiv billeder, men det er en helt anden, og ikke mindre interessant mulighed. prøv at søge på Emil Schildt og se hans fine resultater.
jeg mener han også har en anvisning, hvis nogen skulle være interesseret.
Klaus
nibe

OP
OP

lhaumann

Member
Format
Multi Format
600-kopi-web[1].jpg

Hej Klaus -- Flere fotopapir fabrikanter fremstiller papir i ruller, 0,5m, 1m og op til 1,4m bredde. Jeg købte Ilford papir gennem Photografica her i København. Priserne var på samme niveau som hos Silverprint i London og Fotoimpex i Berlin. Kig på Ilfords og Fomas hjemmesider og se deres udvalg.

Ovenfor har du et billede netop fremstillet på en meget inspirerende analog session for syv år siden i Vrå hos Emil; det er Foma (vistnok) flydende emulsion på kobbertrykpapir. Negativet er meget blødt (Kodak portrait lens på fuld åbning), emulsionen er meget hård.

Tak for ideen med røntgen film - pt. har jeg en pæn stak HP5 og Tri-x i køleskabet, så det drøjer lidt endnu.

Det med selv at blande fotokemi (den lille alkymist) går jeg og glæder mig til. Jeg føler mig imidlertid på gyngende grund med hensyn til indkøbelige mængder, renheder og priser.

KU' VI MÅSKE EN FLOK(?) LOKKE EMIL VRÅ TIL ENDNU EN FORLÆNGET WEEKEND SESSION? MED HJEMMEBLANDERI SOM EMNE?
Og hvor Emil havde indkøbt en samlet mængde kemikalier, forudbestilt af de af deltagerne, som er interesserede heri?

Go' fornøjelse med dit 50x60 apparat, når du kommer så langt - det må ku' blive smukke kontaktkopier, hilsen Lars

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom