Skikkelig gammel fotobok!

Forum statistics

Threads
198,311
Members
99,593
Latest member
StephenWu
Recent bookmarks
1
Format
Multi Format
Samme år som Preus Fotomuseum åpnet, foretok jeg en mindre expedition til denne kyststribe, og tok museet i nærmere øyesyn.

Jeg hadde den overmåte lykke å dele venner med herr Leif Preus og opplevde å bli invitert hjem i hans private hage (Solo!!) og fikk historien om kamerasamlingen, museet og fremtidsplaner og drømmer på første hånd.

I museet benyttet jeg anledningen til å kjøpe endel bøker, en av dem ble i dag gjenfunnet i en bokhylle her i huset:

"Anviisning til trende forskjellige veie at frembringe og fastholde lysbilleder paa papir....
En opfindelse af H.T. Winther overrets-prokurator

Christiania 1845."

Som man ser en fotobok utgitt i Norge, på norsk bare 5,5 år etter at daguerres metode ble offentligjort!

I boka er det resepter og anvisning på å bygge (storformats) kamera.

Den gang på sluttenav 1970-tallet, hadde jeg noen uklare tanker om at dette skulle jeg kopiere og lage (gjøre selv), for å se det selv i virkelighetren.

Det ble det ikke noe av, ikke storformat heller, så om det er noen der ute som er interessert så ligger boka her.... jeg har ikke sjekka, men ettersom dette er et opptrykk utført av Fotomuseet til åpningen, regner jeg med at opplaget var meget lite og at dette egentlig er en ganske sjelden sak.

Boka er som ny.

Hadde jeg orket, skulle jeg ha oversatt litt fra den tids språk (dansk-norsk = dorsk??)

Men lange setninger som "om papirets forelöpige preparationm, for at være bequemt til at optage lys-billeder." gjør at jeg har mistet lysten. :D

EP

Last edited by a moderator:

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Om det er noen sjangs så er jeg interessert, ville vært veldig morro å sett dette.
Mange hilsen
BTE

taulen

Member
Format
Multi Format
Vi kunne ikke fått den scannet og delt med flere (alle) da ?

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Enig Erik. Fotografer er merkelige, i det ene øyeblikket er ikke opphavsrett så farlig, i det neste når det blir snakk om noen som tar for seg av bildene deres, så får pipa en annen låt.

Johs

Member
Format
Large Format
Hei igjen
Fotoklubbens bibliotek kunne den muligens passet. Der drive Bjørn Tore, Andreas, Asle, Kent og jeg med storformat også. Å fått den skannet for å dele med forumets medlemer er også en tanke. Kan vi jobbe med saken Erik?
Johs

OP
OP
Format
Multi Format
Sure thing.
Er opptatt av at denne lille boken ikke skal henstå i nye 30 år uten å bli BRUKT, den gode forfatteren presenterte så vidt jeg forstår egne patenter i 1845 og hadde arbeidet med dem siden 1839....
For de som ikke skjønner hva DET betyr, google Daguerre!

Det ville ha vært moro om dere kopierte så nøyaktig som mulig kameraet herren beskriver (tegning!) og prosessen og vist resultatet.
Dersom dette lykkes, mener jeg det er av såpass betydning at det fortjener en sommer-utstilling på Preus-museet.

Selv har jeg innestt at grensen går ved 6x9cm og der er problemet å få tak i 620-film......

Ved ettertanke er nok fotoklubbens bibliotek det absolutt beste stedet, evt scanning vil jeg ikke vite NOE om! (hear naught, see naught, talk naught)

Ha en fin dag.

PS har et par utgaver av ABRING også, den første innkjøpt hos Preus samtidig med denne lille boken.

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Det å la en fotoklubb få overta boken høres som en høvisk avgjørelse, særlig i og med at jeg bor nærme Larvik, skal bli artig å ta en titt i denne. Avgjørelse vedrørende å lage en kopi av et Daquerre kamera får taes når tegningene er beskuet :wink:

ABRING har vel et par bøker på samvittigheten, den første har jeg så det er den andre som er av interesse.

Ha en god dag-
Mange hilsen
BTE-

OP
OP
Format
Multi Format
ABRING, BAND I & II :

Inneholder hver seg omtale av ca 1250 forskjellige kamera, inndet i rollfillm, spreisenkameras, stereokameras, spiegelreflex, kleinbild osv osv.
Til sammen ca 2500 forskjellige, fra den opprinnelige samlingen til herr Abring.

Et flott og hendig oppslagsverk i ca A4 format, og fordeklene med en BOK i forhold til nettet burde det være unødvendig å forklare.... det blir som Film kontra digi*****

Dyre saker, sist jeg så en annonsert på nettet var en Buy Now på Ebay til 99£...... man kan vel være heldig om man leter lenge nok.

ep

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Den første kom vel i 89 og den andre i 90, om det er stor endring vites ikke, har du begge ?

Mange hilsen
BTE.

OP
OP
Format
Multi Format
Ja, men den første kom nok minst 10 år tidligere, jeg besøkte Preus åpningsåret og kjøpte bok der.

Men Ja jeg har begge.

Har sjekka nå:

Bind I kom i 1977
Bind II kom i 1981

Så her er det snakk om virkelig antikviteter!
:smile:

Last edited by a moderator:
OP
OP
Format
Multi Format
Den første kom vel i 89 og den andre i 90, om det er stor endring vites ikke, har du begge ?

Mange hilsen
BTE.

Bind II er en fortsettelse av Bind I, og er illustrert med til sammen 2400 - 2500 FORSKJELLIGE kamera fra samlingen til herr Abring (!)

Jeg mener å ha lest at samlingen til slutt kom opp i ca 5000 forskjellige, men det mest interessante for vanlige dødelige (håp om å få tak på) er nok dekket i de to her.

Før Ebay kom var det ikke håp om å få tak i mer enn et par - tre% av det du finner her, så dagens ungdom vet (som vanlig) ikke hvor godt de har det! :D

OP
OP
Format
Multi Format
Mest mulig! :tongue:

Seriøst? Njææææ en liten byttehandel hadde ikke vært av veien
"Godag mitt navn er Erik og jeg er en cameraholiker......."

Ettersom det fønker slik : det DU har hatt lenge er nå mindre verdifullt for deg, mens det jeg har hatt lenge er mindre verdifullt for meg, så....

Kan du ikke bare pakke inn en hasselblad og sende hitover? :whistling:

Vi får vel heller ta det på PM

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Kunne du tenke deg den på bildet her, litt nede på siden (there was a url link here which no longer exists)

;-)

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom