S/H fremkaldelse - Hjemme eller i lab?

Self Portrait

D
Self Portrait

• 0
  • 0
  • 4
Momiji-Silhouette

A
Momiji-Silhouette

• 0
  • 0
  • 17
Silhouette

Silhouette

• 0
  • 0
  • 20
first-church.jpg

D
first-church.jpg

• 5
  • 2
  • 84
Grape Vines

A
Grape Vines

• sly
  • May 31, 2025
  • 9
  • 2
  • 90

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,984
Members
99,521
Latest member
OM-MSR
Recent bookmarks
0

Necator

Member
Format
Multi Format
Hej allesammen

Jeg har et spørgsmål ang. fremkaldelse af s/h film. Indtil nu har jeg brugt jeg brugt s/h film der kan fremkaldes som farvenegativ (Ilford XP2), og sendt dem afsted til min fotohandler. Nu overvejer jeg om jeg i stedet skulle gøre det selv, men er i tvivl om hvorvidt det kan svare sig. Laboratoriet i Nannasgade kan fremkalde en film for 45 kr excl moms, hvis jeg køber et "titurskort". Hvis jeg har udstyret (fremkalderdunk, ruller, fumlepose etc), kan jeg så gøre det billigere selv, eller er kemien ved at være så dyr, at det ikke kan svare sig?

Henrik

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
För att framkalla S/v behöver du bara en framkallningsdosa och lite kemi. Lite mätglas och annat är trevligt att ha, och med tanke på hur många mörkrum som läggs ner nu kan du närmast få allt du behöver i stort sett gratis.
Det brukar följa med en del kemi också, och i många fall är den fortfarande användbar (pulver i obrutna förpackningar klarar sig som regel bra).
Om du är ovan vid att ladda framkallningsdosor bör du nog låta bli laddningssäck och istället hitta ett mörkt rum.
Priset blir helt klart under 45kr/film.

Försök att hitta en kombination av film och framkallare som du trivs med och byt inte för ofta.

Det är mycket lättare och roligare än vad du tror.
Lycka till

Soeren

Member
Format
Multi Format
Hej Henrik
Nu ved jeg ikke om du vil fortsætte med XP2 der er en kromogen farvefilm og fremkaldes i C41 processen. Hvis du vil gå den mere traditionelle vej med "Rigtig" S/H film kan det se således ud.
500ml Rodinal koster 9.00€ ca 68kr hos Maco Direct
125ml agefix koster 2.26€ ca 17kr samme sted
Her er fraregnet forsendelse men man skal altid have meget mere eller man slår sig sammen med kammerater så det bliver af mindre betydning.
Rodinalen fortynder jeg 1/50 og bruger 12ml (600ml total vol) til fremkaldelse af 2 film,35mm eller 120 (2 på 1 spole) i Paterson tromler
Ved 1/50 er der til 41 fremkaldelser X 2 film = 82 film -> 0.83kr per film. Dertil kommer så fixeren der fortyndes ca. 1/4 - 1/9 (eller10) afhængig af temperament og genbruges et antal gange.
Jeg bruger ikke stopbad men 3 hurtige skyl i alm vand så med mindre du har en meget høj vandregning er det vist en del billigere at fremkalde selv.

Mht udstyr er det muligt at få meget billigt hvis ikke gratis hvis man er medlem af en fotoklub eller er lidt heldig. Du skal bruge en tromle (eller 2 :smile: ) nogle måleglas (1L)til afmåling af fremkalder og fixer samt nogle kander eller lignende til vand. Man kan klare sig med meget lidt men jeg vil hellere have for mange end for få.
et lille måleglas (20ml), en stang pipette eller en sprøjte er meget praktisk til afmåling af rodinalen.

Et forstørrelsesapparat kan du også være heldig at få foræret, ellers er Meoptaerne udmærkede og de fåes for en slik på DBA. der er tre linjer, Axomat til 24X36, Opemus til 24X36 og 6X6 og Magnifax der tager op til 6X9.
Axomat og Opemus er de mest almindelige.

Hvis du ikke har et rum der kan mørklægges fuldstændigt er en mørkekammer pose uundværlig. Den kan dog give problemer hvis du sveder meget. Der bliver fugtigt i posen og det kan blive umuligt at lade filmen på fremkaldehjulet hvis det er af plastik typen. Det er også nemmere at håndtere filmen når den hænger i det fri.
Mvh Søren

Last edited by a moderator:
OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Nej, jeg havde tænkt mig at bruge rigtig s/h film. Tak for tippet mht Maco Direct, det er godtnok noget billigere end jeg troede. Jeg kører et hybridsetup, hvor jeg scanner negativerne ind på computer, og arbejder videre med dem der, da jeg ikke synes jeg har plads til et mørkekammer. Jeg havde fotolære i folkeskolen, og kan godt huske mørkekammer-poserne, dengang fungerede det udemærket.

Hvordan med opsamling af kemikalierne? Fixer skal vel på genbrugspladsen når den ikke duer længere, men hvad med fremkalderen?

Soeren

Member
Format
Multi Format
Eftersom jeg ikke genindvinder sølvet fra fixeren ryger den på genbrugen. Fremkalderen går i toilettet.
Du kan dog vælge at aflevere den også hvis du har lyst.
Kodak har lavet en publikation om emnet. Den er dog 10 år gammel tingene har ændret sig en smule.

http://www.kodak.com/global/en/corp/environment/kes/pubs/pdfs/j300.pdf

Og så lige Mco directs hjemmeside
http://macodirect.de/index.php
Den havde du nok fundet allerede men alligevel.

Silverprint i england kan være rigtigt billige med Ilford film men de sender desværre ikke kemi til fastlandet (noget med tunellen)
http://www.silverprint.co.uk/ProductByGroup.asp?PrGrp=1082

Og så er der Fotomayr der er gode til filtre i alle størrelser og Fotoimpex som også ind i mellem har det man ikke kan finde andre steder. Leicashop i Wien minder på mange måder om Photografica. Second Hand Darkroom Suplies er stedet hvor jeg købte min Jobo CPE2+ processor med lift tromler og diverse.

Mvh Søren

Last edited by a moderator:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
en alm 24x36 film jeg fremkalder koster omkring 0.14kr at fremkalde...(HC110)
(dertil kommer jo fix og vand, men resultatet er jo stadig ret lavt..)

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Det lyder som om jeg må se at komme igang med at finde det nødvendige udstyr :smile:

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei til dere alle,
Avstandene i Danmark er jo ikke så store.
Hva om noen av dere ble Fadder for denne nybegynneren?

Tenk om vi alle som har arbeidet analogt i noen år kunne være fadder for en eller to nybegynnere i året.
Det kan jo bli trivelig for oss alle :smile:

Med vennlig hilsen
Odd Magne Ulvund

Soeren

Member
Format
Multi Format
Hei til dere alle,
Avstandene i Danmark er jo ikke så store.
Hva om noen av dere ble Fadder for denne nybegynneren?

Tenk om vi alle som har arbeidet analogt i noen år kunne være fadder for en eller to nybegynnere i året.
Det kan jo bli trivelig for oss alle :smile:

Med vennlig hilsen
Odd Magne Ulvund

Vi har da en del medlemmer her på Sjælland og i københavnsområdet så det er da ikke noget problem. Hvis der er problemer kan man bare bede om hjælp her og så finder vi da ud af det.
Mvh

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Vi har da en del medlemmer her på Sjælland og i københavnsområdet så det er da ikke noget problem. Hvis der er problemer kan man bare bede om hjælp her og så finder vi da ud af det.
Mvh

Jeg tror godt jeg kan finde ud af det, men det er altid rart at have nogen at trække på hvis det skulle kikse, så tak for det. Allerførst må jeg i gang med at skrabe noget udstyr sammen.

Mht film, så har jeg kig på Ilford FP4, alternativt Ilford HP5 eller Kodaks TMAX 400 hvis det skal være en hurtigere film. Er de gode at starte ud med, eller skal jeg se andetsteds?

Noget helt andet - i mandags fik jeg fremkaldt min første rulle Ektar 100 hos Lab'et i Nannasgade. Der er en verden til forskel fra den Reala 100 jeg fik fremkaldt i den lokale Brugs (Fujifilm) for et par uger siden. For det første lignede negativerne ikke en skøjtebane efter en ishokeykamp :wink:

Soeren

Member
Format
Multi Format
Ja det er også ret nemt men indimellem kan man rende ind i problemer :smile:
Det er ganske udmærkede film du nævner. Det vigtigste er at du lærer dit materiale at kende for at få det bedste ud af det. Jeg startede selv med FP4+ i 35mm men kunne ikke får den til at fungere tilfredstillende i Rodinal, det er der dog mange andre der kan. Min standard kombination er Neopan 400 i rodinal 1/50 (12 min agitation 60sek + 10sek/3min) og det fungerer rigtigt godt for mig.
Realla er ellers en fremragende farve film synd labbet/brugsen ødelagde den for dig.
Jeg har nu heller ikke haft megen fidus til de steder.
Mvh

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
En kort opdatering + et spørgsmål. Jeg har fået fat i en brugt frenkaldertank (Paterson Universal), og naboen er ved at rode gemmerne igennem for at se hvad han har af fremkalderudstyr jeg kan få. Når jeg har overblik over det, bestiller jeg resten + kemien hos Macodirect.

Og så til spørgsmålet - jeg kiggede lidt rundt hos Macodirect, og fandt flere forskellige filmmærker, jeg aldrig havde hørt om før. Foma, Efke og Freestyle films, som alle er billigere end Ilford. Har I erfaringer med dem (35mm)?

Henrik

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Foma er en fin fin film...
ring til Fomadan (Ole Knudsen i Otterup, Tlf: 6482 3904) Han har alle Foma's produkter, og du behøver således ikke at købe fra udlandet. Han er en MEGET venlig mand, der kan oplyse dig om de forskellige produkter.
Jeg køber næsten alle mine film til skolen fra ham, og er meget tilfreds.

(Ang, udstyr: skulle du komme forbi heroppe engang, så kig ind.. Vi har ALT for meget udstyr stående, så jeg kunne nok finde noget, du kunne bruge..) (Vrå Højskole, Vendsyssel - ja - det ER langt væk fra alting..-))

Soeren

Member
Format
Multi Format
Hmm Emil, I skulle vel ikke tilfældigvis have en Paterson Orbital processor i overskud? :smile:
Ja Fomadan er også en mulighed og man kan jo argumentere for at købe "lokalt" men han er altså ikke det billigste alternativ så det er en vurderingssag om man vil give det mere og støtte et dansk firma eller........
En god begrundelse for at støtte ham er Fomas flydende emulsion :smile:
Mvh Søren

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Tjaae, da det bliver postordre alligevel, så vil jeg nok i første omgang bestille hos Macodirect, også fordi jeg der kan få de øvrige ting jeg mangler.

Soeren

Member
Format
Multi Format
De har vist også Fødselsdags tibud her i Juli på Rollei produkter, dobbelt op :D
Mvh Søren

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Så har jeg bestilt det manglende udstyr + kemi og film hos Maco, så nu venter jeg spændt. Jeg købte lidt blandede film (Foma 100 og 400, Ilford FP4 og Rollei Classic 400S), så må jeg se hvad jeg synes bedst om.

Jeg har tænkt mig at bruge alm opvaskemiddel som afspænding, det er nævnt her på sitet flere gange som en mulighed. Nogen der har erfaringer med det?

P.S. Kunne i øvrigt se andetsteds på APUG at Maco/Rollei får en del høvl for deres forretningsmoral i forbindelse med deres nye Crossbird og Redscale film, men jeg går stadig ud fra at det er et ærligt foretagende.

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
Jag har använt diskmedel för att slippa torkfläckar de senaste femton åren utan problem.
Var bara försiktig när du drar av bubblorna. Fingrarna brukar med lite träning fungera säkrare än gummiskrapa, men tänk på att olika emulsioner är olika mjuka när de är våta.

Testa med filmer du inte är så rädd om.

Tom A

Member
Format
Multi Format
Jeg har tænkt mig at bruge alm opvaskemiddel som afspænding, det er nævnt her på sitet flere gange som en mulighed. Nogen der har erfaringer med det?

P.S. Kunne i øvrigt se andetsteds på APUG at Maco/Rollei får en del høvl for deres forretningsmoral i forbindelse med deres nye Crossbird og Redscale film, men jeg går stadig ud fra at det er et ærligt foretagende.

Jeg har handlet masser af gange ved Maco/Rollei og har ikke haft nogle problemer med dem. Ja, de får høvl på APUG for deres rodet navngivning og ændring af produkter, men det er ikke noget som genere mig, men der er nogle som har set sig sure på dem af den grund.

Vedrørende opvaskemiddel som afspændingsmiddel, så kan en uparfurmeret opvaskemiddel vel godt bruges i meget små mængder. Rigtig afspændingsmiddel til foto er dog så billig, at jeg ikke ser nogle grund til at bruge et mindre rent produkt. Husk at slutskylle i demineraliseret vand inden du hænger filmen til tørre. Det med at afstryge vandet fra filmen, gør jeg ikke, synes risikoen for ridser er for stor.

Tom

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Så har jeg fremkaldt min første testrulle. Jeg ofrede en Fomapan 100, skød nogle tilfældige skud i haven og fremkaldte den. Det gik fint, eneste udfordring var at få filmen på spolen (i mørkekammepose). Jeg måtte ofre de sidste ca 10 cm. Jeg har efterfølgende øvet mig med en udløbet film uden posen, og der er de sidste 10 cm også besværlige. Er det normalt, eller skal jeg se mig om efter en ny fremkalderspole? Den jeg har nu er købt brugt.

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
Det kan med tiden fastna smuts och emulsionsrester på spolen som ökar fruktionen och gör det svårt att få in hela filmen (ju mer film du får upp desto trögare går det).
Det är viktigt att hålla spolarna rena.
Viktigt också att spolen är helt torr.

Kolla så att spolen är ren och torr, men det kan vara bra att investera i en ny spole.

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Tak for tippet, jeg vil prøve at rense spolen grundigt. I øvrigt, hvor mange gange kan fixeren (Agefix) genbruges. Jeg brugte den i forholdet 1:7.

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
När du laddar filmen på spolen så river du av den första lilla remsan av filmen. Använd den för att testa fixet.
Se hur lång tid det tar för filmen att bli genomskinlig och fixera ca dubbla den tiden för den riktiga filmen (du kan göra det medan du framkallar).

Hur lång tid som är normal beror på vilket fix du väljer och vilken film du har. Notera tiden med färskt fix och använd det tills klarningstiden är ca 50% längre (obs detta är ingen absolut gräns på något håll utan bara något du kan använda för att utgå ifrån).

Den bästa kontrollen är klarningstiden på den lilla testremsan. Från det att den börjar klarna tills dess att den är helt klar skall det gå ganska kort tid. Om det går trögt på slutet är det ett tecken på att fixet bör bytas.
Med tiden kommer du att få lite känsla för när det är dags att byta.

Det finns också fixtestare att köpa, men att testa med en remsa av den film man framkallar brukar vara ett säkert sätt.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom