Plaubel Makiflex

Format
Multi Format
Jeg er blitt ivaretaker av en flott Makiflex, og er hele tiden på jakt etter flere bits and pieces.

Filmholdere, flere linser, rullfilmholdere og slikt, den er i finfin form, det er gjort mindre enn 1000 eksponerinhger med den (telleverk).

Noen som har et forslag?

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg har aldri hørt om dette kameraet, så jeg ble nødt til å google det. Det ser ut som om det tar Graflok bakstykker, så da burde vanlige Graflex-bakstykker, slik som RH-8 passe bra. RB-67 bakstykker også kanskje?

Snodig kamera. Ser ut som en hybrid mellom Primarflex, Hasselblad og SL66.

Trond

OP
OP
Format
Multi Format
Snodig er bare et understatement! Bakstykket er innrettet for 9x9cm på en 4x5" sak og søkeren er maskert for 6x9cm, og det er vendbart, dvs det ser ut til å ha vært mest brukt med rullefilmbakstykket i 6x9 på 120 film.

Jeg synes 9x9 i bladfilm ville ha vært ypperlig å bruke..... Og belgen har et uttrekk som gjør at man kan benytte nesten ethvert objektiv i universet, så lenge det har så langt bakfokus at speilet smetter opp!

OP
OP
Format
Multi Format
Jada og innebygget belg, slik at omtrent en hvilken som helst linse med nok bakfokus kan benyttes, og roterende bakstykke, slik at man kan velge horisontalt eller vertikalt utsnitt i 6x9, uten å ta kamerahuset av stativet.

Men om et 4,5x6 kamera (645) er et halvformatskamera, så er definitivt dette ikke et pocketkamera!

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
jeg har et Makiflex - det er et fantastisk kamera.!!!

Jeg har en speciel adapter, der muliggør brug af storformatfilm på det... det være sig de nu udgåede pol film men osse storformat (4x5). Dette vil give kvadratiske billeder med 9x9cm negativer, men med lidt afrundede hjørner...

stort - tungt - men sjovt/unikt....

OP
OP
Format
Multi Format
Har du noen bilder, slik at man vet hva man skal lete etter?
4x5 høres spennede ut, passer en eldre herre med litt god tid.

Og den polaroid filmen, er ikke den å få etter det fantastiske prosjektet på polaroid?
Eller gjelder det kun nyere filmtyper? Går ut fra at dette var utstyr som ble brukt med polafilm med negativ også?
jeg hadde polakamera som benyttet slik *i et tidligere liv*.

Hva bruker du så din Makiflex til?

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…