Planfilmkasseter - yttermål

Red

D
Red

• 3
  • 1
  • 71
The Big Babinski

A
The Big Babinski

• 2
  • 6
  • 105
Memoriam.

A
Memoriam.

• 6
  • 6
  • 164
Self Portrait

D
Self Portrait

• 3
  • 1
  • 76
Momiji-Silhouette

A
Momiji-Silhouette

• 2
  • 3
  • 88

Forum statistics

Threads
198,007
Members
99,525
Latest member
ty17
Recent bookmarks
0

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei

Jeg trenger noen flere kassetter til mitt "nye" studiokamera og planlegger å by på ebay.
Jeg har kun én kassett, og den har ytermålene på 14,8 x 21 cm. (Halfplate)

Jeg tror 13x18-kassetter har yttermål som passer, 15x21 cm?
- noen som kan måle sine 13x18 og la meg få høre om dette er standard yttermål for disse?

Det er helt sikkert også noen av dere som har noen 5x7-kassetter og som kan fortelle meg yttermålene på disse?
- kankje kan jeg bruke slike også?

(Om noen har kassetter til salgs, la meg gjerne høre :smile: )

Attachments

• IMAG0056.jpg
    IMAG0056.jpg
    136.5 KB · Views: 116
Format
Multi Format
Eneste jeg finner her er en ca 4x5"

Yttermål over låseørene :122x190 mm

Lysåpning er 100x153 mm n Kasetten er av treverk med messing på noen av låseørene, og er dobbeltsidig med to darkslides
Den passer ikke til mitt Plaubel med 4x5"........

Jeg vet ikke så mye om dette med trodde at det var to store standarder Graflex og Sinar, og at Plaubel enten hadde sin egen patent, eller muligens Sinar, jeg aner ikke hva dette er, antakelig noe gammelt som stammer fra ICA, det står innslått Zeiss Ikon, og de førte ICA videre etter den store fusjonen i tysk fotoindustri i 1927......

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei og takk for svar,
Jeg har 4 x 5 kasetter til en Toyo, men de blir alt for smale.

Jeg har fått svar fra en tysk selger om målene på hans 13x18, og de er 24,5 x 15, cm.
En bredde på 15 cm burde...

Lurte på om noen har målene på 5 x 7 også, for å sjekke om disse også kan gå?

Format
Multi Format
Jeg lurer fortsatt på om det er noen som har, eller har erfaring med Plaubel, Plaubel Makina og eller kasettene deres....

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
"Moderne" 13x18 og 5x7" kassetter er identiske utenpå, det er bare plasseringen av styresporene inni som er forskjellig.

awit, jeg tror det ikke er en 4x5" eller "halfplate" du har, men en 10x15cm - "Postkartengrösse".

Plaubel har andre mål. Og så har du utallige varianter av metall-plateholdere, og alle de gamle tre-plateholderne som var forskjellige ikke bare fra produsent til produsent, men fra kamera til kamera fra samme produsent!

Jerevan

Member
Format
Large Format
Det är samma yttermått på 5x7, 13x18 och 12x16.5 cm kassetter (om de är typ Fidelity, Lisco etc). Det är bara innermåtten för filmen som är annorlunda. Observera att måttet 24,5 är för hela längden, inklusive darkslide'n. Själva kassettens totala längd är 22.5 cm x 15. Sedan beror det lite på hur kassetten sitter i bakstycket, hur mycket som "går in" av den längden så att säga.

Format
Multi Format
Har du noe Plaubel-utstyr da (sorry OP hijacker tråden et kvarter!)

Det må da finnes en eller annen tabell med pålitelig mål for dettane her på nettet? Wikipedia eller Camerapedia, kanskje?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei alle sammen,
Jeg har skrevet litt om kassetten i en annen tråd. Der skrev jeg

"Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!"

Fikk svar av Emil (Gandolfi)
"du har et "half plate" kamera, og man kan faktisk få negativer i det mål stadig! Jeg har nogle her....
Måske kan en 13x18kassette bruges til kameraet - det kommer jo an på kassetteholderens mål...
Men som sagt: fortvivl ikke!
EDIT: de to gamle Norka kameraer du så i mit fotostudio (eller oven på skabet lige før studiet) har faktisk begge dette mål - jeg tror Norka satsede internationalt, og derfor valgte dette mål, snarere end det centraleuropæiske 13x18 (selv om de jo så ku' ha' valgt 5x7...) om at det var en "half-plate" - men jeg vet ikke?"

Om yttrtmål skrev jeg:
"Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max."

Det er vanskelig (dyrt) å få tak i film med målenen 12 x 16,5 - men jeg vet det går.

Jeg lurer derfor på om kassetter med filmmål 13x18 eller 5x7 vil passe i min gamle Norka?

Men ut fra hva Jerevan skriver, ser det ut til at dette burde gå`?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen;
Tråden er vel egentlig avsluttet, men kan bare belde tilbake at filkassetter for 5x7 passer perfekt.
Takk for hjelpen!

Jerevan

Member
Format
Large Format
Gott att höra att det fungerar!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Lover å vise noen bilder, når jeg bare finner tid til å ta noen :smile:

Lover å bruke briller neste gang jeg skriver innlegg her, så slipper vi alle skrivefeilene :tongue:

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom