Hei alle sammen,
Jeg har skrevet litt om kassetten i en annen tråd. Der skrev jeg
"Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!"
Fikk svar av Emil (Gandolfi)
"du har et "half plate" kamera, og man kan faktisk få negativer i det mål stadig! Jeg har nogle her....
Måske kan en 13x18kassette bruges til kameraet - det kommer jo an på kassetteholderens mål...
Men som sagt: fortvivl ikke!
EDIT: de to gamle Norka kameraer du så i mit fotostudio (eller oven på skabet lige før studiet) har faktisk begge dette mål - jeg tror Norka satsede internationalt, og derfor valgte dette mål, snarere end det centraleuropæiske 13x18 (selv om de jo så ku' ha' valgt 5x7...) om at det var en "half-plate" - men jeg vet ikke?"
Om yttrtmål skrev jeg:
"Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max."
Det er vanskelig (dyrt) å få tak i film med målenen 12 x 16,5 - men jeg vet det går.
Jeg lurer derfor på om kassetter med filmmål 13x18 eller 5x7 vil passe i min gamle Norka?
Men ut fra hva Jerevan skriver, ser det ut til at dette burde gå`?