Planfilm / Plateholdere 6x9

Grape Vines

A
Grape Vines

• sly
  • May 31, 2025
  • 0
  • 0
  • 7
Plot Foiled

H
Plot Foiled

• 1
  • 0
  • 26
FedEx Bread

H
FedEx Bread

• 1
  • 0
  • 28
Unusual House Design

D
Unusual House Design

• 4
  • 2
  • 67
Leaves.jpg

A
Leaves.jpg

• 3
  • 0
  • 76

Forum statistics

Threads
197,966
Members
99,515
Latest member
Omeroor
Recent bookmarks
1
Format
Multi Format
Jeg har vunnet auksjon, og fått i hus 6 stk planfilm eller plateholdere i 6x9.

Jeg har hatt slike ting i hus tidligere i forbindelse med et fint gammelt kamera, men da kom det som et sett i lærveske og siden jeg ikke planla å bruke kameraet, bare stille det ut, la jeg ikke så stor vekt på filmholderne.

6x9 kan jeg imidlertid bruke, tror jeg, jeg har en Mamyia Press som skal taes i bruk med tid og stunder.

Imidlertid er det 3 forskjellige typer :

1 Kodak Universal Kassette merket Für platten und Planfim 6/9
Denne kassetten har et ekstra innlegg som mangler i de andre kassettene, i tillegg til dekselet. Har jeg rett når jeg antar at dette er den eneste av kassettene som kan brukes med planfilm, og at de andre må brukes med glassplater?

Den andre typen er umerket, 3 stykker og helt lik, 4 trykkfjærer inni som vil ligge an mot plate/film og ei bunnfjær som vil press ut plata/filmen fra kassetten.

Den tredje typen er Zeiss Ikon, merket 665/3, og ser bruksslitt ut, de andre ser splitter nye ut.

Jeg har et planfilmholder-bakstykke til min Mamyia og regner med at jeg kan bruke disse kassettene i den. Om noen har erfaring med slike kassetter (det er vel småbilledformat dette for Gandolfi?) ville det være fint å høre.

Jeg kan selvsagt laste opp noen bilder om forklaringen var for dårlig!

OP
OP
Format
Multi Format
Da er Mamyia Press omsider kommet på Banen.
I huset er nå et lånekamera Universal Press, med 6x7 back (uten slide, så der kan ikke objektiv skiftes, uten i mørkerom) og 3 objektiver, 90/3,5 100/2,8 og 150/3,6

Pluss det gamle Press huset mitt, med 6x6 back med slide og med 6x6 maske til søkeren. Det er et deilig, STORT system, det er rangefinder, som er mye bedre å bruke enn TLR eller SLR, så Rollicorden, Mamyia C3/C220 og Pentacon Six kommer nok til å få hvile seg mye fremover og nå skal i allefall Flexaret'ene og Yashica'ene selges unna her, det er en styggedom at fine kamera støver ned, så det må bli til brukere, ikke samlere...

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
hei Erik.
Så ikke tråden første gang....

Ang kassetterne, så har du ret i, at den kassette med indlæg er den du kan bruge med film.
De andre ikke (ikke nemt i hvert fald..).

Men har du overvejet at lave dine egne glasnegativer? Det kan gøres med selvskårede glasplader, og så flydende emulsion.....

Har du film? jeg synes 6.5x9 film er utroligt dyre i forhold til størrelsen (dem jeg har set ).

OP
OP
Format
Multi Format
Jeg har hverken film eller plater og har i allefall ikke flytende emulsjon!

Disse sakene fulgte med på lasset i en annen auksjon, og jeg kunne jo ikke si at tidl. eier ikke skulle sende dem med? Jeg har imidlertid en mattskive/bakstykke til min Mamyia Press, jeg undres over om de kan benyttes der....

Det beste for alle parter (spesielt min kone, som må rydde opp i alt rotet den dag jeg faller i fra.....) er selvsagt at noen som virkelig har BRUK for disse tar over og fører stafetten videre....

Det er kun en liten sak som frister i forbindelse med dette: Mamiya Press har en stillbar bakside. Det sitter en belg der og det er gjort fast med 4 skruer, man kan løsne to og to slik at bakstykket kan skråstilles, mot høyre/venstre eller opp/ned det er altså ikke fritt stllbart som på en Gandolfi(!) men allikevel, det er en ekstra dimensjon jeg ikke har med noe annet kamera, og for å bruke dette må jeg ha mattskive og planfilm.....

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom