OPPUSSING – GAMELT STUDIOKAMERA – BER OM RÅD.

Leaves.jpg

A
Leaves.jpg

• 2
  • 0
  • 26
Walking Away

Walking Away

• 2
  • 0
  • 52
Blue Buildings

A
Blue Buildings

• 2
  • 1
  • 38
Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 107

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,945
Members
99,512
Latest member
filmcodedev
Recent bookmarks
0

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei

Jeg har vært så heldig å få tak i et ”nytt” studiokamera. Jeg vet ikke hva kameraet heter, men det står på et bord fra ”Norka”. Linsen er en Heliar 36 cm f. 4,5 fra 1928.

Jeg trenger hjelp i fbm oppussing av kameraet.

GRUNNGLASS:
Dette er knust og må skiftes. Har lest litt og har forstått det slik at jeg kan kjøpe et ferdig grunnglass på nettet, eller jeg kan lage et selv. Dersom jeg ønsker å lage et selv, så har jeg funnet litt info om dette bl.a. her på APUG.
- Har noen erfaring, anbefaling om å kjøpe ferdig eller å lage selv?
- Evt. en anbefaling om hvor jeg bør handle.

FILMKASSETTER: ( 5 X 7 )
Det fulgte med en eldre trekassett som er i tre. Den er lystett og fungerer helt fint.
- Dersom jeg kjøper flere på nettet, vil de nye ha samme plassering av filmplanet som den gamle.
- Eller må jeg justere grunnglasset og kun bruke de nye kassettene?

LUKKER
Det står en gammel ”låvedørs lukker” i kameraet. Den ser ut til å fungere helt fint. Den drives av luft, og på innsiden er den en liten belg/sylinder. Når den fylles med luft, åpner lukkeren seg. Denne belgen er morken og fungerer ikke lengre. Den må skiftes.
- Har noen ide om hvor jeg kan få tak i en ny, hva jeg kan bruke som erstatter for den gamle?

Gode råd og forslag tas imot med stor takk. :smile:

Attachments

• Norka.jpg
    Norka.jpg
    69 KB · Views: 166
  • GG.jpg
    GG.jpg
    60.9 KB · Views: 152
  • Lukker_front.jpg
    Lukker_front.jpg
    114 KB · Views: 121
  • Lukker_bak.jpg
    Lukker_bak.jpg
    60.2 KB · Views: 150

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Ingen erfaringer å dele med degnOdd Magne, dessverre. Men jeg vil dog gratulerer deg med vakkert kamera. Du får det til etterhvert skal du se.

Ang. grunnglass. Jeg har forsåvidt testet ut å lage dette selv. Det er mange beskrivelser på nettet, og alle vil gi et resultat. Men jeg brøvde både med smergel og med slipepasta, og det siste er absolutt å foretrekke. Jeg brukte grov og deretter fin ventilslipepasta (til bilmotorventiler). Utfordringen synes jeg var at når man synes å ha fått en jevn og fin matthet over det hele er den for matt til å brukes i dårlig lys. En fresnellinse er kanskje å foretrekke avhengig av hvordan den er tenkt brukt?

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
NORKA - godt gammelt dansk kamera!
Og lukkeren ligner helt min - som er lavet af NORKA osse..

Jeg ved, at man på nettet kan købe en slags fresnell i plastik!! hvor man så sætter denne udenpå sit alm matte glas... Man køber det i en stor størrelse, og så klipper men det bare til, så det passer (centrum af Fresnell pladen skal jo være i glaspladens centrum...)

Jeg har en sådan en - men husker ikke hvor jeg købte den - må søge.....

Tillykke med det fine kamera!

Jeg ville spørge om disse ting på LLPF.. Der er meget om lukkere og om glas - og der er experter, der gerne hjælper dig!

eksempel: http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=62128

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei til dere begge og takk for tilbakemeldingen;

Tenkte også å legge dette ut på LLPF, men ville forsøke i det skandinaviske forumet først. Jeg behersker fortsatt norsk bedre enn engelsk ;-)

Emil, du har i en annen tråd skrevet om en elev som lagde en slik lukker. Husker du hva han brukte som stempel/belg på innsiden av lukkeren. Den balongen som driver selve åpningen av lukkeren? Jeg tenker at om han fant ett eller annet i Danmark, så finner jeg kankje tilsvarende her i Norge?

Den lukkeren du har bilde av på LLPF er helt lik den jeg har :smile:

Og om "NORKA" - har lett litt etter dette merket på Internett, men finner ingen ting. Kan det stå for Nordisk kamerafabrikk eller noe lignende? Hadde vært morro å finne litt mer om kameraet og produsenten

Jeg legger dette ut på LLPF også.

Thingy

Member
Format
Multi Format
Er Norka kamera eller tidligt dansk "Guillotine"! :wink:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Hei til dere begge og takk for tilbakemeldingen;

Tenkte også å legge dette ut på LLPF, men ville forsøke i det skandinaviske forumet først. Jeg behersker fortsatt norsk bedre enn engelsk ;-)

Emil, du har i en annen tråd skrevet om en elev som lagde en slik lukker. Husker du hva han brukte som stempel/belg på innsiden av lukkeren. Den balongen som driver selve åpningen av lukkeren? Jeg tenker at om han fant ett eller annet i Danmark, så finner jeg kankje tilsvarende her i Norge?

Den lukkeren du har bilde av på LLPF er helt lik den jeg har :smile:

Og om "NORKA" - har lett litt etter dette merket på Internett, men finner ingen ting. Kan det stå for Nordisk kamerafabrikk eller noe lignende? Hadde vært morro å finne litt mer om kameraet og produsenten

Jeg legger dette ut på LLPF også.

jeg mener min elev fandt en fototing.. en støvblæser (kan ikke huske det rette navn..) men den med en børste på og så en plastik (harmonikafoldet) bælg på...

Han fandt mange ting hos sin fader, der er læge... og som åbenbart har en masse ting han kunne bruge...

Ang NORKA: der er et dansk selskab, der hedder "Dansk fotohistorisk Selskab".
De har kavet et helt hæfte om Norkakameraet...

Jeg har det - skal se, om jeg kan finde det og evt scanne det til dig.. (det vil fylde noget...)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Emil;

En STRÅLENDE ide. Jeg har selv en slik støvkost med en slik belg :smile:) - Den trengs helt sikkert å skiftes ut med en ny :whistling:

Og til å blåse i den andre enden har jeg tenkt at jeg må kunne bruke en slik som legen bruker når han/henne skal måle boddtrykk. (Håper ikke jeg må kjøpe et helt blodtrykksapparat....)

Det hadde vært fint om du kunne skanne denne brosjyren slik at jeg kan lese. Fotografen jeg har kjøpt apparatet fra, han har hatt det siden i 1972. Han overtok en fotoforretning og apparatet fulgte med. Jeg skal forsøke å høre om han kjenner kameraets historie. Så skal jeg ta vare på historien sammen med apparatet.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hei Odd Magne

Ventilslipepasta er såkalt kiselkarbid, også kalt silisiumkarbid, på englesk kalt silicon carbide. Den finnes gjerne i sett med to finnhetsgrader, den fine bør være fin nok, det er bare å prøve. Jeg brukte et stykke lexan og ikke glass, lettere å få et resultat. Men som sagt, jeg overdrev nok litt.

Lykke til

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Eirik;

Du er nok mer bevandret ut i det engelske språket, enn meg.
Og så lærer man vel ett og annet om ventiler når man sysler med gamle Range Rovere :smile:)

Da skal jeg løpe til glassmesteren og bilbutikken og hjem å slipe?

Og så har jeg fått forslag fra Emil om å bruke en belg/blåse fra en snorutløser i lukkeren. Og det er jo en strålende ide.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei alle sammen,
I kveld har jeg laget et nytt grunnglass.
Tok med hele bakstykket til glassmesteren og fikk skåret vanlig glass som passet i ramma. Kjøpte to glass og betalte 50,- pr. glass.
På biltema fikk jeg tak i ventilslipepasta til 80 kroner.

La litt pasta mellom platene og fuktet med litt vann, og så begynte jeg å slipe med store sirkelbevegelser.
Etter ca 15 minutter hadde jeg to perfekte grunnglass. Lyse og fine og samtidig lett å fokuser på.
Dette kan jeg anbefale for alle som trenger nytt grunnglass.
Tusen takk alle sammen!

Nå gjenstår "bare" å løse utfordringen med lukkeren.
I mellomtiden bruker jeg en svart hatt og blits. Det fungerer det også :smile:

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Svein;
Hyggelig at du liker leketøyet. Skjønt det er også et tungt "beist". I dag skal jeg ta en del testbilder. Har ikke kjøpt film enda (5 x 7) men skal bruke papirnegativer.

Har lest bloggen din om arbeidet ditt i mørkerommet. Morsom lesning. Jeg synes du har kommet langt allerede og med den innsatsen du legger for dagen, har du nok snart kontrollen. Vi er jo ikke så mange analoge og det er synd at vi bor så langt fra hverandre. Men jeg får god hjelp og inspirasjon her på APUG. Lykke til med ditt videre arbeid. :smile:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Hei Svein;
Hyggelig at du liker leketøyet. Skjønt det er også et tungt "beist". I dag skal jeg ta en del testbilder. Har ikke kjøpt film enda (5 x 7) men skal bruke papirnegativer.

Vær lige opmærksom på, at 5x7 og 13x18 ikke er samme mål!!

Som europæer, så se efter 13x18cm - det er størrelsen på "vores" papir, og hvis du senere så køber film, så er FOMA's planfilm billigere end de fleste - og mindst lige så gode!

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Emil;
Hmmmmmmm................ det var godt du skrev.

Trodde jeg hadde et 5 x 7 format, men har nok ikke det.
Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!

Da har jeg vel to muligheter. Fortsette å bruke papirnegativer, eller bygge om kameraet til et annet format?

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Emil;
Hmmmmmmm................ det var godt du skrev.

Trodde jeg hadde et 5 x 7 format, men har nok ikke det.
Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!

Da har jeg vel to muligheter. Fortsette å bruke papirnegativer, eller bygge om kameraet til et annet format?

du har et "half plate" kamera, og man kan faktisk få negativer i det mål stadig! Jeg har nogle her....

Måske kan en 13x18kassette bruges til kameraet - det kommer jo an på kassetteholderens mål...

Men som sagt: fortvivl ikke!

EDIT: de to gamle Norka kameraer du så i mit fotostudio (eller oven på skabet lige før studiet) har faktisk begge dette mål - jeg tror Norka satsede internationalt, og derfor valgte dette mål, snarere end det centraleuropæiske 13x18 (selv om de jo så ku' ha' valgt 5x7...)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max.
Det hadde vært en fordel om jeg kunne få tak i film. Jeg har to eldre Broncolor lamper, og de er i svakeste laget for papirnegativer, selv om det går.

Hvem er det så som selger film i denne "half plate" størrelsen?

Grainy

Member
Format
Multi Format
Hei Svein;

Har lest bloggen din om arbeidet ditt i mørkerommet. Morsom lesning. Jeg synes du har kommet langt allerede og med den innsatsen du legger for dagen, har du nok snart kontrollen. Vi er jo ikke så mange analoge og det er synd at vi bor så langt fra hverandre. Men jeg får god hjelp og inspirasjon her på APUG. Lykke til med ditt videre arbeid. :smile:
Er ikke akkurat noe pocketkamera du har fått deg nei:smile:

Selv går jeg utålmodig og venter på mitt nye 4x5 kamera, men er vel minst to-tre uker til det kommer. Film og objektiv er også på vei. Gleder meg mest til å kunne putte i 1 og 1 negativ istedenfor å måtte ta en hel rull. Både mtp på fremkalling og at man kan bytte ofte mellom ISO, filmtype osv. Så da skal jeg også begynne med litt Caffenol igjen, har vært lenge siden sist.

Mørkeromsarbeidet går stadig fremover, lærer noe nytt hver gang jeg printer. Skjønner det er mye som skal læres, men det er moro. APUG har vært til stor hjelp sålangt.

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max.
Det hadde vært en fordel om jeg kunne få tak i film. Jeg har to eldre Broncolor lamper, og de er i svakeste laget for papirnegativer, selv om det går.

Hvem er det så som selger film i denne "half plate" størrelsen?

Min 13x18 kassette er 15x21... så måske går det?

Ang film:

søg efter Wephota

prisliste (side 13) : http://www.wephota.de/down/wephota/wepr.pdf

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
15 x 21 cm i yttermål burde gå.

Tenkte jeg kunne prøve denne Wephota filmen. Har du noen erfaring med denne filmen?
Den blir jo noe dyrere enn Fomafilm, men det er vel ikke der fotobudsjettet mitt ryker.....

Og så får jeg se om jeg kan få tak i en 13 x 18 kassett og prøve.
Du har kanskje også forslag til hvor dette finnes, foruten ebay?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom