bvikesa
Member
Jeg leker med tanken om å utvide kameraparken med en 8x10 da de tidvis går særdeles billig på ebay. Problemet mitt er imidlertid at jeg ikke ennå har en fullgod forståelse for hva dette vil gi meg utover 4x5. Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som kunne tenkt dere å låne meg et negativ for inspeksjon på lysbord og skanning slik at jeg kan få et bedre inntrykk av mulighetene. Arbeidsflyten jeg har sett for meg er så langt: Landskapsfoto (ikke lange fotturer), fremkalling i BTZS tuber, skanning på Epson V700, etterbehandling i PS og utskrift på Epson 3800. Dersom noen ønsker å dele erfaringer med en tilsvarende arbeidsflyt, takker jeg for det.
Når det gjelder kameravalg ser jeg foreløpig både på benk og field (vekt betyr mindre enn pris), og har vurdert Horseman, Toyo 810 G og Cambo. Uten å invitere til en "hva er best av..?" diskusjon, lurer jeg på om det er noen kameraer jeg absolutt bør styre unna?
Når det gjelder kameravalg ser jeg foreløpig både på benk og field (vekt betyr mindre enn pris), og har vurdert Horseman, Toyo 810 G og Cambo. Uten å invitere til en "hva er best av..?" diskusjon, lurer jeg på om det er noen kameraer jeg absolutt bør styre unna?