Oppgradering til 8x10 og hybrid arbeidsflyt

Sparrow.jpg

A
Sparrow.jpg

• 1
  • 0
  • 42
Orlovka river valley

A
Orlovka river valley

• 5
  • 0
  • 94
Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 5
  • 1
  • 86
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 3
  • 165
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 9
  • 6
  • 140

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,841
Members
99,487
Latest member
Nigel Dear
Recent bookmarks
0

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
Jeg leker med tanken om å utvide kameraparken med en 8x10 da de tidvis går særdeles billig på ebay. Problemet mitt er imidlertid at jeg ikke ennå har en fullgod forståelse for hva dette vil gi meg utover 4x5. Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som kunne tenkt dere å låne meg et negativ for inspeksjon på lysbord og skanning slik at jeg kan få et bedre inntrykk av mulighetene. Arbeidsflyten jeg har sett for meg er så langt: Landskapsfoto (ikke lange fotturer), fremkalling i BTZS tuber, skanning på Epson V700, etterbehandling i PS og utskrift på Epson 3800. Dersom noen ønsker å dele erfaringer med en tilsvarende arbeidsflyt, takker jeg for det.
Når det gjelder kameravalg ser jeg foreløpig både på benk og field (vekt betyr mindre enn pris), og har vurdert Horseman, Toyo 810 G og Cambo. Uten å invitere til en "hva er best av..?" diskusjon, lurer jeg på om det er noen kameraer jeg absolutt bør styre unna?

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Nei, det meste laget de siste 130 årene er fullt brukbart. :smile:

OP
OP

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
Hei Ole. Så forfriskende å få et slikt svar på et fotoforum! :smile: Så vidt jeg kan skjønne, er du godt kjent med både 4x5 og 8x10. Går det an å beskrive med ord hvilken økt tonalitet jeg kan forvente i et 8x10 negativ, eller må man bare se det? (dårlig skjult appell om å hjelpe meg med å rasjonalisere innkjøpet, kanskje??)

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Jeg aner egentlig ikke hvordan det blir med hybrid arbeidsflyt, jeg er hel-analog selv!

Men det jeg kan si er at selv påp svært store forstørrelser på svært nært hold, kan du oppleve at det finnes stadig mer detaljer. Omtrent det eneste jeg noen gang har fått scannet med hensikt å llage store utskrifter er dette: Dead Link Removed

Maks zoom på den websiden er omtrent 20x lineært. Siden originalen er 13x18cm, tilsvarer det å sitte med nesen helt oppi et bilde på 260x360cm...

Dessuten liker jeg gradasjonene i svarthvitt. Forskjellige objektiver har forskjellig målsetning, noen gir mer detaljer og noen "mykere" gradasjon.

OMU

Member
Format
Multi Format
Denne tanken er det flere som har lekt med (meg).
Kan noen fortelle meg noe om hva en må regne med som rimelig pris er for et greit 8x10-kamera.
Med en "normal" linse og noen filmkasetter?

Vet det er vanskelig å svare på "hvor stor en fisk er", men er det noen som tør prøve?

OP
OP

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
Hei. De kameraene jeg har sett på har gått for 5-600 USD uten objektiv eller filmkassett. Jeg ser for meg å starte med ett objektiv- en lett vidvinkel rundt 240mm til ca 400USD. Deretter trenger jeg et par filmkassetter til rundt 100USD per stk. Dermed har man et fullt brukandes system til rundt 6000 kroner (tilfeldigvis omtrent det samme som en EOS 550d :wink:) Etter hvert vil systemet mitt eventuelt kompletteres med et teleobjektiv (gjerne messing) og noen flere kassetter. Kostnader ut over dette kommer helt an på hvilke ytterligere ønsker og behov man har: Lysmåler, fremkallingsutstyr, filtre etc...
@Ole: Takk for informativt svar!

OP
OP

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
Dersom du er interessert i et lett field kamera kan dette være et godt kjøp: (there was a url link here which no longer exists)

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Jeg har både billigere og dyrere kameraer.

En 10x8" Gandolfi Precision er dyrere, et 18x14 Reisekamera av ukjent merke og alder er billigere. Reisekameraet har egne plateholdere, og kan ikke bruke "moderne" kassetter uten ombygging. Bortsett fra det er det et utmerket kamera!

Normal-vid linse - en 240mm f:5.6 Symmar har nok dekning, og skal være rimelig. Ulempen er at det bruker en #2 lukker, som IKKE er standard lenger! Mer moderne 240ere har enten mindre lysstyrke eller større (#3) lukker, og er dyrere. Jeg vil faktisk anbefale å starte med en 300mm, det er flere av dem, dermed er de lettere å få tak i til lavere pris. Dessuten vil de fleste bruke #3 lukker (eller #5, for gamle 300/4.5 Xenar), som er mye mer utbredt enn #2...

Øyvnd:D

Member
Format
8x10 Format
Hei!

Det er mange som beskriver en slik arbeidsflyt, bl.a her på APUG. Kameraer som bør styres unna, er de med rep-behov, og de som ikke bruker kurante -objektivbrett (med mindre du er god i tresløyd), -filmholdere og -stativtilkobling.

En av grunnene til å velge klapp-kamera er plassbehov ved oppbevaring: kan ligge klart i fotosekk.

Jeg tror ikke du ser stor forskjell på gradasjon, mens mange beskriver forskjellen når man ser på mattskive som avgjørende. Mulighetene for hva "kommer unna med" på objektivfronten:

Mitt "beste" kamera er en Ikea box med 8x10" bakstykke kjøpt løst, linsen er en fokuserbar fra episkop, 330mm f 3,6 Liesegang Anastigmat uten blender. Linsen er for stor til å monteres i lukker, så jeg må bruke en "Galli-shutter". Ellers bruker jeg forsatslinser til portrettfoto, Canon sine er skarpest og med best bøkeh ;-), men det er bare å bruke det man har. Det kan være fordel å kunne blende disse ned, så jeg har de montert de i en Ilex #5-lukker.

Last edited by a moderator:
OP
OP

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
Tja. Jeg bruker en tre år gammel iMac, og GB filer fra 4x5 går okay der. Nå har jeg imidlertid innsett at jeg ikke trenger mer enn 1600ppi fra 4x5, og med scanning til DNG i Vuescan ender jeg opp med ca 250MB filer når jeg bruker 48bit RGB.
Nå ser det ut til at jeg får låne et 8x10 negativ av en kompis, så da får jeg anledning til å vurdere billedkvaliteten alene uten å bli blendet av et fire ganger så stort GG og andre subjektive opplevelser med håndtering av formatet.
Takk til alle som har bidratt i denne tråden :smile:

OP
OP

bvikesa

Member
Format
4x5 Format
På an igjen...

Da blåser jeg litt liv i denne igjen, selv om jeg kanskje treffer de samme folkene her som på Analog Geeks forumet på Facebook.
Det ble aldri til at jeg kjøpte 8x10 for to år siden, men tanken (drømmen) forsvant aldri. Det jeg er ute etter i denne tråden er tips og pekere til aktuelle kamerasalg. Jeg har inntrykk av at folket på disse foraene har en nese for hva som rører seg i kameramarkedet...

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom