opalpærer til Laborator 138??

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 1
  • 1
  • 20
Field #6

D
Field #6

• 4
  • 1
  • 49
Hosta

A
Hosta

• 12
  • 7
  • 101
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 59
Life Ring

A
Life Ring

• 4
  • 2
  • 53

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,908
Members
99,500
Latest member
Neilmark
Recent bookmarks
0

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej alle.

Mon der er nogen her på forummet der kan hjælpe mig. Jeg skal have fat i et par opalpærer til min Laborator 138. Det skal være 200-250 watt, men selve pæren skal være større end en normal pære (den skal være ca 9 cm. i diameter).
Jeg har forsøgt hos Photografica i Kbh., men de skaffede 250 watt opalpærer i normal størrelse og det duer ikke (vignetteringsproblemer).

Så altså;.... Hvor skaffer man "store" opalpærer til et gammelt forstørrelsesapparat??.

Venlig hilsen
Per

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det er nesten umulig, så jeg bruker en kjempestor CFL-pære fra Clas Olsson...

En 20W CLF gir kortere eksponeringstiver enn en aldrende 200W opalpære.

Johs

Member
Format
Large Format
Ole, har du en link slik at vi kan se pæren og et produkt nummer?
Vi trenger flere pærer til mørkerommet vårt.
Johs

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Lurer på om det ikke er en 23W Megaman. Ved å justere posisjonen uten negativ i, fikk jeg jevnere lys enn jeg har hatt før.

Lysstyrken varierer over tid, noe jeg løser ved å slå den på med en gang jeg kommer inn i mørkerommet. Da er den stabil når jeg har gjort alt annet klart. Så starter og stopper jeg eksponeringen med objektivdekselet, og rører atså ikke strømbryteren før jeg er ferdig. Lampen gir så lite varme at dette ikke er noe problem, selv etter at jeg tok bort varmefilterglasset!

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej Ole

Får du ikke problemer med vignettering????. Jeg synes at jeg får mørke hjørner på 4x5" med en opalpære af normal størrelse. Gad vide om mit problem er et andet end størrelsen på pæren???. Nogen gode ideer??

Per

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Ingen vignettering - denne pæren (eller rettere sagt "lysrørkveilen") er større enn en vanlig lyspære. Etter noen minutter med justering av plasseringen ble lyset jevnere enn noensinne. Forresten - jeg sktudde pæren helt inn først, og så 20 grader tilbake. Det ga jevnere lys med den firkantete kveilen!

Johs

Member
Format
Large Format
Hvilke kondensorer til rette objektivet for 4X5" har vel også noe å si?

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Det er rigtigt med kondensatorerne, men med to 240-kondensatorer burde formatet være dækket og mere til. Faktisk er der et lysspild da man ifølge manualen kan nøjes med en 240 og en 180..... Jeg har mistanke om at mit problem skyldes at objektivet er monteret forkert.... Det skal i hvert fald undersøges nærmere.

Hilsen
Per

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Stemmer det - kondensorene skal være tilpasset objektivets brennvidde og forstørrelsesgrad. for jevnest mulig lys skal kondensorene fokusere lyset på objektivets inngangspupill. Derfor skal det også brukes forskjellige kondensorkombinasjoner på forskjellige objektivtyper - som plasmater og tessarer!

Stort sett bruker jeg en 180mm Rodagon med 240+240 kondensorer til både 13x18 og 4x5", men hvis jeg skal lage store forstørrelser fra 4x5" / 9x12cm bytter jeg til en 150mm Rodagon og 240+200 kondensorer. Forskjellen er synlig!

Wichmann

Member
Format
Large Format
Hvis du ikke har fået en pære endnu. så har jeg en Osram - Nitraphot 500W 220-230V E27 du kan få.

Wichmann

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Tak for tilbuddet. Jeg har fået fat i pærer, traditionelle 250w opalpærer kan anvendes. Ellers tak.....

Per

Johs

Member
Format
Large Format
Lurer på om det ikke er en 23W Megaman. Ved å justere posisjonen uten negativ i, fikk jeg jevnere lys enn jeg har hatt før.

Lysstyrken varierer over tid, noe jeg løser ved å slå den på med en gang jeg kommer inn i mørkerommet. Da er den stabil når jeg har gjort alt annet klart. Så starter og stopper jeg eksponeringen med objektivdekselet, og rører atså ikke strømbryteren før jeg er ferdig. Lampen gir så lite varme at dette ikke er noe problem, selv etter at jeg tok bort varmefilterglasset!

Ole, Andreas har et forslag om å plasere en elektronisk lukker koblet til eksponeringsuret bak objektivet??

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Sikkert mulig det, jeg har tenkt på å bruke en "vanlig" Compound-lukker. Men siden jeg ikke bruker eksponeringsur (Metronom var godt nok for Ansel Adams), så har jeg ikke bekymret meg over det. :smile:

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom