NOrdisk KAmerafabriks kameraer

Walking Away

Walking Away

• 0
  • 0
  • 13
Blue Buildings

A
Blue Buildings

• 0
  • 0
  • 9
Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 88
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 88

Forum statistics

Threads
197,937
Members
99,509
Latest member
Paul777
Recent bookmarks
0

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Er der nogen der har yderligere oplysninger om NORKA´s kameraer. (NOrdisk KAmerafabrik). Det er ikke meget der er at finde med Google.

Emil postede dette link i en anden tråd, mend er er ikke mange oplysninger.

http://images.google.co.uk/imgres?i...orka+kamera&svnum=50&um=1&hl=en&safe=off&sa=N

Specielt er jeg interesseret i at høre mere om deres multikamera. Det er vist noget med at det kan skifte mellem forskellige formater.

Last edited by a moderator:

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Jeg har en artikkel fra Danssk fotografisk Tidskrift.....1979 nr.2 (jubilæums nummer). giv mig lidt tid, så skal jeg scanne den ind til dig..men prøv også at tale Fotohistorisk Selskab ( http://www.objektiv.dk/start/index.html ) om de skulle have en artikkel... eller ring til Fotomuseet i Herning ( http://www.fotomuseum.dk/ ) .......

niels-erik

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Er der nogen der har yderligere oplysninger om NORKA´s kameraer. (NOrdisk KAmerafabrik). Det er ikke meget der er at finde med Google.

http://images.google.co.uk/imgres?i...orka+kamera&svnum=50&um=1&hl=en&safe=off&sa=N

Specielt er jeg interesseret i at høre mere om deres multikamera. Det er vist noget med at det kan skifte mellem forskellige formater.

fuldstændig fantastisk kamera (har du fundet det, der er til salg?? :smile:)

mange modeller. Herning fotomuseum har nogle stykker, og de ser fede ud!
på multiformatkameraerne kan du vælge forskellige størrelser negativ - men alle taget på et stort negativ..

jeg har set et 30x40cm stort kamera - der kunne man lave en masse små billeder på.

blev vist i gamle dage brugt til skolefotografering.

gad godt ha' det, der er til salg lige nu.....:rolleyes:

BTE 1948

Member
Format
Multi Format

Ta kontakt med Bjarne Meldgaard Museumsleder ved Danmarks Fotomuseum.
Bjarne Meldgaard [mail@fotomuseum.dk]
Jeg gjorde det vedr mitt søk efter Skandia kamera, se link :
(there was a url link here which no longer exists)
Og fikk et raskt og hyggeligt svar.

Mvh
BTE

OP
OP
Falkenberg

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
patenter

I min søgen efter oplysninger fandt jeg et par patenter. Hvis nogen er interesseret så kan jeg maile pdf filerne. Jeg har på lukkeren og multikameraet.

Format
Multi Format
Dansk Fotohistorisk Selskab,som jeg er medlem af har i deres blad et helt nummer (marts 2005) alt om NORKA kammeraer.
Flemming Sarup

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Dansk Fotohistorisk Selskab,som jeg er medlem af har i deres blad et helt nummer (marts 2005) alt om NORKA kammeraer.
Flemming Sarup

hmm - hvad er der med dem? de ville gerne ha mig som medlem - og ringede flere gange - jeg betalte og så har jeg intet hørt i flere mdr....:confused:

ikke særlig professionelt..

(gad godt ha det nummer med Norka)

KajF

Member
Format
4x5 Format
Emil: Har lige købt 10 kg blade, hvis det om Norka er i mellem sender jeg til dig

rysser

Member
Format
35mm
Norka multi størrelses atelier kamera og Scandia

Jeg har et Norka multikamera og et skandia, som jeg overvejer at sælge

BTE 1948

Member
Format
Multi Format
Om noen har interesse av å overta min Skandia så si meg gjerne til, pris er symbolsk eller bytte med ett eller annet :smile:
Bilder her :
(there was a url link here which no longer exists)

Det bakstykke som er på bildene følger nulenger ikke med.
Mvh

BTE

rysser

Member
Format
35mm
Hej
Der var en der spurgte , om jeg har et billede af min Norka, det har jeg desværre ikke pt. Det er opmagiseret, men jeg regner med at hente det hjem i løbet af den næste uge. Det har trekantet støbejernsfod med to søjler. kameraet er mahogny kasse med indvendig mekanik. Der er specille Dansk arbejde mærker som har både Gefion og Thors hammer. Jeg har en del indsatser til forskellige størrelse billeder.

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Hej
Der var en der spurgte , om jeg har et billede af min Norka, det har jeg desværre ikke pt. Det er opmagiseret, men jeg regner med at hente det hjem i løbet af den næste uge. Det har trekantet støbejernsfod med to søjler. kameraet er mahogny kasse med indvendig mekanik. Der er specille Dansk arbejde mærker som har både Gefion og Thors hammer. Jeg har en del indsatser til forskellige størrelse billeder.

ok - når du så får det hjem (hvor er det?), kan du så ikke tage et snapshot af dyret?

er nysgerrig!

rysser

Member
Format
35mm
har du billeder af det (dem)?

gi' et praj - jeg er måske interesseret...

vh
emil

Hej nu har jeg billeder af dem
mvh Rysser DSCF4086a.jpg

DSCF4093a.jpg

DSCF4101a.jpg

niho

Member
Format
Medium Format
Hej Emil og Rysser
Det er blandt andet sådan to kameraer jeg har fået fat i.
Jeg mangler filmholder/magasin til det grå kamera, og bøjlen mellem stativ og kamera (stativet mangler også, men jeg har et andet der kan bruges)
Kameraet trænger gevaldigt til lidt småreparationer hist og her, blandt andet lærredsgardin i søgeren (har de originale men de er i dårlig stand, men det ser ud til at være relativt let at reparere).
Angående Norka Multifunktions kameraet kunne det være sjovt at få lov at måle stativet op og , så kan jeg selv fremstille et lignende.
Det samme gælder indsatserne, jeg har kun en enkelt, men det må sgu være nemt at nyfremstille for en gammel elev på Valby fileskole, så hvis jeg kunne få lov at måle dem op ville det være fint.
Ud over disse to kameraer har jeg også en andet mystikker - ingen skilte eller navne på - men med et Ross 8½" f/4,5 objektiv, uploader billeder senere, når jeg har fået fjernet duelort og støvlag.
Emil - hvis du kommer forbi djævleøen må du gerne kigger forbi, tror jeg trænger til lidt instruktion:smile:
Mvh Niels

niho

Member
Format
Medium Format
I min søgen efter oplysninger fandt jeg et par patenter. Hvis nogen er interesseret så kan jeg maile pdf filerne. Jeg har på lukkeren og multikameraet.

Åh, dem ville jeg gerne have til et restaureringsprojekt af et Norka Multiformat. :smile:
niho@slv.dk
Mvh Niels

niho

Member
Format
Medium Format
Du må godt låne nummeret med Norka kameraet af mig. gi mig et praj om din adrese så sender jeg
Hilsen Flemming

Hej Flemming
Har du stadig nummeret med Norka kameraet? Jeg vil gerne låne det/kopier det.
Jeg bor i Ølstykke, så det er ikke så langt væk
Mvh Niels
niho@slv.dk

Format
Multi Format
Hej Niels har fundet temanummeret om Norkakammeraet mange flotte bill.
af mange forskellige kammeraer. Du er velkommen til at låne det.
Hilsen Flemming

niho

Member
Format
Medium Format
Hej Niels har fundet temanummeret om Norkakammeraet mange flotte bill.
af mange forskellige kammeraer. Du er velkommen til at låne det.
Hilsen Flemming

:smile: Lyder godt. du kan evt sende din adresse til mig på niho@slv.dk, så kommer jeg forbi
Hilsen Niels

Fandt dig på krak, jeg ringer i løbet af weekenden

Last edited by a moderator:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
:smile: Lyder godt. du kan evt sende din adresse til mig på niho@slv.dk, så kommer jeg forbi
Hilsen Niels

Fandt dig på krak, jeg ringer i løbet af weekenden

hi Niels.

hvis du har nummeret, gider du så ikke scanne artiklen og sende den til mig?

(nu da kameraerne er på vej nord på...)

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom