mellom eller storformat til praktisk bruk

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 85
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 87
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 183
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 106

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,933
Members
99,509
Latest member
Paul777
Recent bookmarks
0

HåkonBerger

Member
Format
35mm
Hei.
Har aldri tatt i et storformat eller mellomformat. noe av det mest geniale med et 35 mm kamera er allsidigheten. Lett å ta med seg og lett å skifte linser og putte i film på etc etc etc.
Hvordan vil et mellom eller storformat være i forhold til 35 mm kamera. Jeg vet at bildene blir magnefike, men er disse mellom eller storformatkameraene praktiske til vanlig fotografering

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det kommer an på hva du mener med "vanlig fotografering"!

Jeg har ofte med meg bare stor- eller mellomformat på ferie, men så er da heller ikke feriebildene mine som alle andres. Dead Link Removed er bildene fra den sommeren jeg bare hadde med meg 8x10" - kanskje det minst praktiske jeg noen gang har reist på ferie med.

Et mellomformatkamera innbyr til mange flere bilder, jeg tror jeg tok 400 i løpet av 10 dager i Afrika en gang. Det er like lett å skifte linser på mange mellomformatkameraer som det er på 35mm SLR, siden mange av dem er SLR. Bare litt ekstra store og klumpete. Filmskifte kan være enda enklere, jeg har for eksempel tre bakstykker til min Bronica ETRS. Ett har jeg fargefilm i, ett har jeg svarthvitt i, og det tredje lader jeg med det jeg bruker mest den dagen. Da tar det bare et par sekunder å skifte film, selv midt i rullen.

Ti dager i Italia i fjor med 4x5" (Speed Graphic) resulterte i rundt 40 bilder.

Men uansett hvor mange eller få eksponeringer jeg tar, blir resultatet ofte det samme: Ett virkelig bra, og fem brukbare. Resten kunne jeg like godt spart meg, hvis jeg bare kunne lære å bare ta det ene. :wink:

For meg er 35mm begrensende - jeg må jo ta ut helle rullen når jeg skal ta ett bilde! Og hva om jeg plutselig heller ville hatt lysbildefilm enn svarthvitt, eller en langsommere film, eller...

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Storformat kan være krævende på en anden måde. Når man stiller det op, så stimler folk gerne sammen for at se hvad det er der sker. Det eneste storformat ikke egner sig til er snapshots af børn. Her taler jeg af erfaring. Men ud over det synes børn at de store kameraer er sjove at lege med.

Johs

Member
Format
Large Format
Jeg valgte Hasselblad ( 500 El og en 2000FCW) med 7 bakstykker. Jeg ønsker å jobbe med Zone systemet og da trenger jeg bakstykkene.
En Mamiya C330F og 4 objektiver veier ikke mer en et objektiv til en Canon digital.
Alt dette kan du få se på sommertreffet, samt det meste av annet godt utstyr.
Valg av film ”Type”( ikke fabrikat) ser jeg er viktigere å lære noe om. Jeg skreiv noe om det her;
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesInnlegg.cgi?id=345977&kat=8&detaljer=&bareIdag=&x30=&visAlle=&bokmerker=

I dag fikk jeg en 6,5X9cm Makina. Like liten som Berheilen til Ole. Går lett ned i Innerlommen på dressen.
Kan noen hjelpe meg med en brukermanual?? Trenger også flere filmholdere om noen har?
http://cgi.ebay.de/PLAUBEL-MAKINA-die-legendaere-Reporterkamera_W0QQitemZ150260416086QQihZ005QQcategoryZ8278QQrdZ1QQssPageNameZWD4VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em124

Voigtländer Bergheil - Plattenkamera 6,5x9 cm von 1925:
http://cgi.ebay.de/Voigtlaender-Bergheil-Plattenkamera-6-5x9-cm-von-1925_W0QQitemZ270248658898QQihZ017QQcategoryZ32929QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Den Bergheilen der kommer til å bli dyr - some Bergheiler med Heliar pleier å bli. Merkelig nok pleier Heliarer uten Bergheil å bli enda dyrere??

Johs, det kan hende jeg har noen filmholdere til Makinaen. Skal sjekke.

Johs

Member
Format
Large Format
Kjempeflott Ole. Har bare to holdere og skal etter Apug treffet til Ørneredet og køningsee. På vei ned besøker jeg selvfølgelig Ulvehiet ved Gørlitz også. Denne gangen blir det lysbilder i 6X6 og 9X12cm.

Format
Medium Format
Hei Johannes

6,5x9 jeg kan leite litt i hyllene hjemme, har jo litt forskjellig. Det er vel sånne av stål du mener?

Johs

Member
Format
Large Format
Ja,det er single kasetter. Kjempebra om du kikker etter. Det finnes så mange forskjellige typer? Kan noen forklare noe om dette??

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Det er en god beskrivelse av Plaubel Makina på http://www.xs4all.nl/~lommen9/plaubel/index.html, men der er ingen nærmere beskrivelse av film/plateholderne.

Det finnes i alle fall seks forskjellige typer enkeltkassetter, og selv om noen kameraer kan bruke flere typer er det alltid best å bruke riktig type.

Jeg holder på å rydde et annet rom, så jeg kommer ikke til skapet med det rare i idag. Må gjøre ferdig kontoret, flytte litt tilbake, stable om på det andre, flytte litt mer tilbake til kontoret, og så kan jeg grave frem skapet igjen...

Johs

Member
Format
Large Format
Takk Ole. Min har blank frontplate, blått glass i bakre søker okularet, 100mm f2,9. 1927modell?

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Tja - mellom 1920 og 1927: Det er en dial-set Compur bygget inn i frontplaten (altså før 1927/28), og Anticomar 100mm f:2,9 ble patentert i 1920. Synes i grunnen 1927 virker omtrent riktig.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom