Lysbilder 4 x 5

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 75
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 81
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 167
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 94

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,927
Members
99,506
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei,
En av våre kolleger har lagt ut noen flotte fargebilder/lysbilder her på APUG.

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på fremkalling av fargefilm/lysbilder. Jeg ser for meg at lysbildefremvisning fra storformat må være en fantastisk opplevelse (i alle fall med gode bilder... :D )

Finnes det lysbildefremviser el. l. i dette formatet?

moh
Odd Magne

PS! Godt nytt år til dere alle.

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Der findes diverse ældre fremvisere. Kender et par stykker her i Danmark. Det ser helt vildt ud. Har set det blæst op i noget der ligner 5x7 meter. Jeg ved ikke om man kan købe holdere længere. Film er ikke noget problem. Jeg har en æske med 10 skud Kodak E100GX, som kan købes meget billigt, da jeg er gået væk fra de små formater i film.

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen
Tusen takk for svar. Det hadde vært moro å se slike lysbilder, men det ser nok ganske umulig ut.
Jeg har store mengder fargefilm i fryseren som jeg har fått fra frafallne analogbrukere. Tenker jeg forsøker meg med fremkalling av disse filmene før jeg evt. kjøper noe mer. Men tusen takk for ditt tilbud om billig film.
- OM

Johs

Member
Format
Large Format
Odd Magne, jeg kjøpte 10 pakker Agfa lysbildefilm i 9X12. Holder på å bygge om en Linhof color kardan 45S som reise forstørrer og fremviser. Mangler nå bare film holder og E6 prosess.
Forresten, jeg betaler bare kr.13,- pr. fremkalling av E6, 4x5" film, 120 eller 135 film. Kjøpte for kr. 3000,- i fremkallingsposer.
Diafilm service Gera
Postfach 1312
De- 07503 Gera
Johs

Format
Medium Format
Hei Johannes, fremviser for storformat hørtes interresant ut, jeg har noen store fremviser objektiver på loftet, kanskje de kan brukes, for der er vel ikke sikkert det er noe bra med så mye varme igjennom vanlig objektiver.

Kent

Terje Lindal

Member
Format
Multi Format
Etter hva jeg kan finne ut har det (i hvert fall i de senere år) kun blitt produsert en type 4x5 projektor - Noblex sin Nublux 4x5.
Man finner ganske mye om den ved å søke på nettet, men å finne en til salgs virker ikke så enkelt.
Virker som om produksjonen stoppet en gang på 90(?) tallet....

Johs

Member
Format
Large Format
Kent
Kan du ta med på en klubbkveld?

NOBLUX 4x5 hører morsomt ut!! Jeg tar jo noen lysbilder i 6,5X9cm også.
Johs

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen og takk for alle gode innlegg.

Jeg kjøpte en Jobo i sommer og har som sagt tenkt å forsøke meg på litt fargefremkalling. Jeg har en hel bråte fargefilm, både lysbilde og negativ, liggende i fryseren etter frafallne. Og så fikk jeg denne tanken om å kunne vise 4 x 5 på veggen. Det må jo være fantastisk. Men om jeg er fingernem nok til å bygge om f.eks. en forstørrer til å vise lysbilder vet jeg ikke. Hadde vært morrom med en ordenlig fremviser, men det blir vel vanskelig.
- OM

Format
Medium Format
Kent
Kan du ta med på en klubbkveld?

Det kan jeg, men er en par uker til jeg kan på en onsdag, jeg skal finne frem objektiva, kan jo hende du finner veien til Sandefjord :smile:
Jeg har tatt en del lysbilder i 6x9 cm men aldri sett de på lerret, Simen i Sandefjord fotoklubb har tatt mye i 17x6cm tror jeg, han har heller aldri sett på dem på lerret, så er nok behov for en sånn i Vestfold

Kent

Johs

Member
Format
Large Format
lysbilder i 6,5x9 cm / Linhof dobbelkasetter og 6X9cm ( Horseman)for 120 rull med min Sinar/Linhof Bi og min PLAUBEL Makina II fra 1929, også med et rullefilmbakstykke.
http://www.xs4all.nl/~lommen9/parent.html
Ja, så det er nok behov for en sånn i Vestfold. Vi må jobbe med saken.
Johs

MortenDK

Member
Format
Large Format Pan
Kindermann og KB i Tyskland har tidligere lavet 4x5 projektorer

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom