Linhof linsebrett passer ikke Kardan adapter Hva skal jeg file?

Øyvind:D

Member
Format
Large Format
Sammen med nyinnkjøpt Linhof Kardan fulgte det med et hjemmesnekret adapter for 96x99mm linsebrett. Nye uorginale linsebrett med ring passet ikke, kun helt flate linsebrett.

Jeg gikk derfor til innkjøp av en Kardan adapter på *bay - ukjent produsent, men ingen av de uoriginale linsebrettene passer - jeg får dem rett og slett ikke nedi. Disse er kjøpt fra 3 forskjellige selgere, og med forskjellig finish: virtualvillage-usa, cowy07 og jinfinance

Nå må jeg file - skal jeg file linsebrett eller adapter?

Har andre kjøpt linsebrett fra disse? Virker de?

Noen som kan måle hvor langt ut lysfelleringen skal stikke ut?

Johs

Member
Format
Large Format
Øyvind, en venn i Oslo, Tore, laget noen brett til et av originale Linhof adatra mine. Skal snart til Oslo og kan ta med noe.

OP
OP

Member
Format
Large Format
Fra http://www.skgrimes.com/lensboards/index.htm finner jeg:

"Technika 4x5
3.868 x 3.773, cast aluminum. Double circular light lip (3.45 and 3.39) loacted on the rear, off-center of the lens board. Edge thickness is .075. Bottom corners cut at an angle and a notch present in the center. Original Technika boards have the shutter hole located off-center in the light lip to align the center of the lens with the film plane. (Approx. 5mm - 6mm down). Other brands use the center of the light lip as the shutter location."

Tykkelsen er altså 1,9mm, mens jeg mangler tykkelsen på de runde lysfellene.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Skyvelære er kjekt å ha. Stikk innom Clas Olson og kjøp et - de er ikke dyre.

Jeg har to - fant ikke det ene når jeg trengte det, kjøpte nytt, og neste gang jeg trengte et fant jeg det gamle igjen. Aner ikke hvor noen av dem er akkurat nå, men finner nok et når jeg trenger det.

morkolv

Member
Format
Multi Format
Må du file?

Jeg hadde tilsvarende problem med et adapter kjøpt på ebay. dvs flate gikk fint men ikke de med ring. Løsningen var å løsne på festene som var skrudd helt til og ikke hadde nok rom til å legge linsebrettene med ring helt flatt ned i adapteret.

OP
OP

Member
Format
Large Format
Festene er ikke skrudd- altså ikkeno skruing.

Alle tre linsebrett ser like ut, og platene går inn snudd andre veien, men jeg får dem nedi skrådd, mens de stopper mot ringen.

Skyvelær har jeg flere av, opptil 300mm.

Det jeg er usikker på er om det er festene eller ringen som er feildimensjonert, eller linsebrettene.

Er det ikke meningen at linsebrettet skal ligge klint inntil adapteret? I så fall, må jeg modifisere lysringen for at adapterene skal få komme nærmere brettene. I så fall er det bedre med et nytt kopi-adapter til $132

Last edited by a moderator:

morkolv

Member
Format
Multi Format
Alle tre linsebrett ser like ut, og platene går inn snudd andre veien, men jeg får dem nedi skrådd, mens de stopper mot ringen.

Forstår jeg det rett at de går inn når de er "bak-frem" dvs lysringen utover? Ps. ett bilde hadde gjort susen! Kan du bruke en dremel eller tilsvarende for å frese ut spor til ringen?

OP
OP

Member
Format
Large Format
Har hatt besøk av Johannes - og konkludert med at det originale adapteret skal beholdes slik det er, mens alle linseplater må files. Originale linsebrett + Tachiara-typen lot seg posisjonere perfekt, mens $20 fra *bay kunne presses på plass.

Linsebrettene er hakket for tykke -2,2 til 2,3mm, derfor filer jeg to hakk på fremsiden på hvert linsebrett, litt stygt, men nå passer de perfekt.

Jeg fortsetter overgang til Linhof brett, og skal nå kjøpe en til fra virtualvillage-usa, de var mest matt.

Takker og bukker for all hjelp!

MortenDK

Member
Format
Large Format Pan
96x99, er det ikke det gamle Linhof størrelse?
Der er et skift ved technika 5.
De originale har en ring på bagsiden, ca. ø 70 (men jeg har ikke målt den fornylig) og ca. 1,5mm høj.
Der skal bare være et stort hul i Kardan adapteren til denne ring og f.eks. en 90mm f5.6 Super Angulon baglinse.

OP
OP

Member
Format
Large Format
Jeg mener skiftet var ved Technika III se linken under hvor jeg har editert denne infoen

Technika V super 69: 3.205 x 2.93" (81,4x74,4mm)
Technika 4x5: 3.868 x 3.773" (96x99mm)
Technika III: 3.94 x 3.66" (100x93mm)
Technika 5x7: 5.1" (130mm) square
Technika (Kardan): 6.37 (162mm) square

Jeg lånte bort en 90mm Angulon for bruk på en Tachiara. De billigste *bay linsebrettene med filte hakk for å passe i Kardan-adapter passet ikke, faktisk måtte begge hele leppene files tynnere for at de skulle passe. Det gadd jeg ikke, så jeg sendte med et originalt brettt.

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…