Kemi på apoteket ?

Flowers

A
Flowers

• 1
  • 0
  • 17
The Padstow Busker

A
The Padstow Busker

• 1
  • 0
  • 28
End Table

A
End Table

• 1
  • 1
  • 110
Cafe Art

A
Cafe Art

• 9
  • 6
  • 222

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,665
Members
99,437
Latest member
fabripav
Recent bookmarks
1

Falkenberg

I Danmark burde det være muligt at få apotekerne til at bestille kemi hjem. Det er godt nok sjældent at apotekerne selv bruger det til at fremstille cremer eller tabletter, men det er jo også underordnet hvis vi bare kan bestille ting to fotobrug. Er der nogen der har prøvet et og haft held med at bestille ?

Soeren

Nej jeg har ikke prøvet apoteket men jeg har forsøgt mig med Matas, uden held.
Umiddelbart ser jeg som eneste mulighed et (bekendtskab med et) CVR nummer så man kan bestille direkt ved VWR. Det er i øvrigt ikke altid den billigste løsning, B&S og Photographers Formulary kan være billigere i visse tilfælde.
Mvh

OP
OP

Falkenberg

Snakkede med vores apotek og de kan f.eks. skaffe sølvnitrat i forskellige opløsninger. Priserne var rimelige. Jeg regner med at lave en prøvebestilling snart.

OP
OP

Falkenberg

Det gælder alle apoteker. Det er fremstillet vist nok på kolding apotek (ellers var det et andet sted i Jylland). De kan slå det op i deres prisliste. Da vi har en insider forbindelse vil jeg helst ikke lige oplyse priserne, da det er engros priser. Hvis du finder de priser de kan finde frem uhyrlige så PM mig lige så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

BYS

Hej - Det lyder ret interessant, at apotekerne skulle være leveringsdygtige i fotokemi til priser der overhovdet er værd at overveje. Forhørte mig for mange år siden og blev nærmest bare afvist. Selv har vi ingen problemer, er momsrigistreret og har miljøgodkendelse til at håndtere "giftig" kemi. Jeg var godt klar over at det bliver sværere at skaffe råkemi fra de alm. kilder (fotohandlere, etc.) men hvor stort er problemet? Siden 95 gik vi over til selv at blande alt vores kemi, fordi vi ikke længere kunne stole på kvaliteten af købekemien, her tænker jeg mest på opbevaring i butikkerne og tilsætningen af konseverende stoffer. Vi har aldrig overvejet at stille vores forbindelser til rådighed for andre, da det jo bare er en del af vores forbrugsstoffer, men hvis der er stemning for det, så lad os tage en snak om det og se hvad vi kan finde ud af.
Mvh
Bølle Yan Skotting

Soeren

Sagen er at der vel kun er to muligheder for at købe Kemi. Fotoleverandører eller kemikalie grosister. Førstnævnte er i dag begrænset til udenlandske hvoraf mange ikke vil sende over grænser og sidstnævnte sælger ikke til private men kræver et CVR nummer. Jeg havde i en periode mulighed for at købe gennem de firmaer hvor jeg har været ansat men politiken er generelt strammet op så det for de flestes vedkommende i dag er umuligt. Så er der kun CVR nummeret tilbage og hvordan man får et sådant ved jeg ikke. Det skulle heller ikke undre mig at VWR's politik vil ændr sig hvis de opdager at der kommer en masse småbestillere som reelt er privatpersoner.
Mvh

BYS

Hej Søren - Jeg ved ikke om du læste det jeg har skrevet lige oven for dig, men det var en invitation til måske at lave en slags indkøbscentral gennem vores firma. VWR. sælger ikke til private, så vidt jeg er orienteret. Vi er også registreret som importøre af vare uden for EU, så vi har generalt adgang til alt. Som sagt vil vi gerne finde ud af noget hvis der er en stemning for det og et underlag.
Mvh
Bølle Yan Skottig

Tom A

Hej Bølle

Oj, det lyder spændende med en "indkøbscentral". Jeg er med på ideen :smile:

La' mig nu se....
100g af "dit"
250g af "dat" :smile:

Øhm... det praktisk, hvordan har du tænkt dig det skulle fungere. At vi hver især melder ind med "sære" kemikalier, såsom Ammonium Ferri (III) Citrat + en mængde eller at vi flere personer via en post bliver enige om bestille en mængde kemi til eksempelvis cyanotypi?

mvh Tom

OP
OP

Falkenberg

Den er jeg også helt med på. Det kunne måske også være en mulighed at man kiggede på hvilke mængder det skal købes ind i. F.eks. 1 kg af et eller andet. Hvis vi så er 5 til at dele, ja så giver resten sig selv. Jeg er helt med på den Gerne til cyanotypi til en start.

BYS

Ok - Sådan her er det, i det pulveiserende erhvervsliv ;-) Vi har en §7 miljøgodkendelse, hvilket gør at vi må anvende, håndtere og sælge giftig kemi indenfor visse rammer. (kort sagt, alt hvad vi må købe hjem uden særlige begrænsninger, må vi også vidresælge til trediepart)
Hvis der er tilstrækkelig tilslutning om at danne en form for indkøbsforening eller hvad vi nu kan kalde det, vil vi gerne stå for denne og undersøge hvad der skal til for at det bliver godkendt. Grunden til at jeg har foreslået en "indkøbsforening" er at på den måde undgår vi at blive en fotohandel for alt. processer og priserne kan holdes nede (Vi er et værksted for fotografisk kunst).

Vi vil dog kun gå ind i at etablere salg af kemi, hvis vi kan finde ud af en ordning hvor vi bliver kompenceret for den tid vi lægger ned i arbejdet og de omkostninger der vil blive forbundet med det. Om vi så skal gøre det sådan at man melder sig ind i en forening og dermed har adgang til at købe kemi til de priser der kan opnåes best muligt, eller vi bare skal lægger en avance oveni priserne, er noget vi må finde ud af sammen.

Det her skal opfattes som et tilbud til alle som ikke har mulighed for at købe kemi gennem de normale kanaler og som har interesse i alt. foto.
Hvis tilgængeligheden til kemi betyder at flere får lyst til at arbejde med disse vidunderlige teknikker, vil vi gerne fremme sagen, ved at give plads til det i vores regi.

Mvh.
Bølle Yan Sktting

Tom A

Jeg synes at en indkøbsforening lyder som en god ide, så jeg er stadig interesseret.

mvh Tom

Erik Hartmann

Også stor interesse herfra.....
Står lige og mangler Sølvnitrat i 'pulverform', så jeg selv kan veje af og blande til saltprint......

BYS

Hej, jeg har været lidt væk fra dåsen her et stykke tid, men det ser ud til at der er kommet lidt flere med på ide'n, siden sidst. Så måske den kan holde vand, men hvikle kvantum snakker vi om? Erik ringede idag for at høre på sølvnitrat, men i meget små mængder. Sagen er den at jeg vil godt tage noget hjem, men ikke til lager, for så skal jeg nok have forhøjet kassekreditten en smule :rolleyes:

Hvilke stoffer taler vi om og hvor meget? Smid bare en mail til mig så prøver jeg at samle sammen og finder ud af hvad vi kan gøre.

Mvh Bølle Yan Skotting

OP
OP

Falkenberg

Her er indkøbspriserne på sølvnitratopløsning på apoteket i DK. Udsalgspriserne er ca. det dobbelte. Jeg er ved at få priser på køb af større mængder. Priserne har I ikke fra mig ;-)

20% opløsning, 10 ml - 81,22 + moms
10% opløsning, 30 ml - 101,74 + moms

BYS

Vær hilsede

Jeg har lige lavet en hurtig prissætning på det kemi der er kommet forspørgelse på, jeg tror det er næmmest hvis jeg bare laver en pris her til at begynde med. Jeg skal nok prøver ikke at lave dette indlæg til en roman.

Collodion: 500 ml 893,75

PotassiumFerricyanide: 500 g 1392,00

Tannic Acid: 250 g 300,00

AmmoniumjernIII-citrat: 1 kg 723,50

Sølvnitrat: 100 g 3750,00
Note. Kvaliteten er purris 99,9% >99,5%, jeg er godt klar over at mange opskrifter siger at man kan nøjes med teknisk kvalitet, men det er ikke at anbefale, da teknisk kvalitet indeholder kobber som er reaktiv med jernforekomster fra luft eller vand. Prisforskellen på de to kvaliteter er heller ikke så stor.

Dette her er de beste priser jeg lige kan finde på stående fod, fra VWR.

Alle priser er udsalg incl moms

Nu skal i ikke gå bagover i stolen fordi kvantum er store, men med som så meget andet bliver det først rigtigt dyrt hvis der skal bestilles meget små mængder. Eks. 1 kg sølvnitrat koster 23.225,00 så der er penge at spare ved at købe stort ind, det er der bare ikke råd til hos os. Jeg kan forestille mig at 100 kg kunne købes for ca. 150.000,00 :D

Det er selvfølgelig meningen at de kvantum der købes hjem cuttes i mindre portioner.

Til vet-plate skal man bruge en 2,5% sensitering så vidt jeg kan huske, så jeg foreslår at sølvnitraten cuttes i 4 dele 25 g = 1L sensitering. Ret mig hvis det er forkert.

Til sidst kan jeg kun sige at analog foto er dyrt og ved alt. processer bliver det til grin.

litteratur det er rigtig godt at læse, hvis man vil ind på en vej til fulstændig økonomisk ruin, skilsmisse og tidlig død:

The keepers of light isbn 0-87100-158-6
The darkroom cookbook isbn 0-240-80196-2

Begge bøger kan stadig købes og er efter min ringe mening, nogle af de beste - Keepers er fra 1976 og bør omgåes med forsigtighed :D

Mvh. Bølle Yan Skotting

Tom A

Hej Bølle

Lige en forfinelse af de mængder jeg tidligere har nævnte i min e-mail:

Potassiumferricyanide 100 g
Tannic Acid 250 g
AmmoniumjernIII-citrat 200 g
Sølvnitrat 25 g

Vedrørende sølvnitrat, så bruges der en 10%-opløsning ved saltprint og albumen. Med et forbrug på ca. 2 ml pr. 8x10 film, er der til ca. 125 billeder i 25g sølvnitrat, så pr. billeder bliver sølvprisen 7,50 kr., det er ikke så skræmmende, prisen for et godt kvalitets akvarelpapir til saltprintet er højere! :D

mvh Tom

BYS

Hej Tom - Ja du har fuldstændig ret, ved ikke lige hvor jeg fik 2,5% fra, gik lidt hurtigt her i eftermiddag. Anyway sig til hvis der er mere der skal tjekkes. Noget af kemien er bestillingsvare, så der kan gå op til 14 dage før det er i hus.

Mvh Bølle

Ps. Vedr. Collodion skal jeg lige have en snak med dem inde hos VWR, den skulle være i orden lige fra flasken til vores brug, men de sælger også i tør "vat", det kommer lidt an på hvordan de har opløst den, (æter/alkohol)

liza

boktips

Här i sverige har vi en bok som anses som en bibel i ädelförfarande.
Författare: Björn Andersson Titel: Handbok i ädelförfarande ISBN:91-7970-043-8. Kan bara hittas på antikvariat och boklådor.
Mvh Eva

OP
OP

Falkenberg

Det viser sig at det er både let og svært at købe sølvnitrat på apoteket. 10% opløsningen skal købes på recept, så det er lidt besværligt, men og der er jo altid et men. Man kan købe sølvnitrat som teknisk vare (i håndkøb). dvs. i pulverform. 5g i pulverform koster 146 kr. inkl moms. Jeg checker lige med andre relevante kemikalier.

Er der nogen der ved hvad den danske betegnelse for Hypo er ?

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom