Vær hilsede
Jeg har lige lavet en hurtig prissætning på det kemi der er kommet forspørgelse på, jeg tror det er næmmest hvis jeg bare laver en pris her til at begynde med. Jeg skal nok prøver ikke at lave dette indlæg til en roman.
Collodion: 500 ml 893,75
PotassiumFerricyanide: 500 g 1392,00
Tannic Acid: 250 g 300,00
AmmoniumjernIII-citrat: 1 kg 723,50
Sølvnitrat: 100 g 3750,00
Note. Kvaliteten er purris 99,9% >99,5%, jeg er godt klar over at mange opskrifter siger at man kan nøjes med teknisk kvalitet, men det er ikke at anbefale, da teknisk kvalitet indeholder kobber som er reaktiv med jernforekomster fra luft eller vand. Prisforskellen på de to kvaliteter er heller ikke så stor.
Dette her er de beste priser jeg lige kan finde på stående fod, fra VWR.
Alle priser er udsalg incl moms
Nu skal i ikke gå bagover i stolen fordi kvantum er store, men med som så meget andet bliver det først rigtigt dyrt hvis der skal bestilles meget små mængder. Eks. 1 kg sølvnitrat koster 23.225,00 så der er penge at spare ved at købe stort ind, det er der bare ikke råd til hos os. Jeg kan forestille mig at 100 kg kunne købes for ca. 150.000,00
Det er selvfølgelig meningen at de kvantum der købes hjem cuttes i mindre portioner.
Til vet-plate skal man bruge en 2,5% sensitering så vidt jeg kan huske, så jeg foreslår at sølvnitraten cuttes i 4 dele 25 g = 1L sensitering. Ret mig hvis det er forkert.
Til sidst kan jeg kun sige at analog foto er dyrt og ved alt. processer bliver det til grin.
litteratur det er rigtig godt at læse, hvis man vil ind på en vej til fulstændig økonomisk ruin, skilsmisse og tidlig død:
The keepers of light isbn 0-87100-158-6
The darkroom cookbook isbn 0-240-80196-2
Begge bøger kan stadig købes og er efter min ringe mening, nogle af de beste - Keepers er fra 1976 og bør omgåes med forsigtighed
Mvh. Bølle Yan Skotting