Kalkpletter på negativer

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 78
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 81
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 173
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 96

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,930
Members
99,507
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

Necator

Member
Format
Multi Format
Vi har ret hårdt vand hvor jeg bord, og jeg kan se at det giver kalkpletter på mine fremkaldte s/h film. Jeg skylning af filmen af med en dråbe opvaskemiddel, og stryger vand af filmen med et par fugtige fingre når den hænger til tørre. Kan jeg tilsætte andet til vandet for at få undgå kalkpletter, eller skal jeg bare være mere grundig med at stryge vand af filmen?

Henrik

P.S Har lige fået en AP fremkalderdåse. Deres spiraler er en drøm at arbejde med, og dåsen slutter helt tæt under agitering.

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
Du kan göra en sista sköljning i destillerat vatten.

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Det vil jeg prøve. Jeg har en kondenserende affugter i kælderen som leverer den slags i spandevis :smile:

Kvistgaard

Member
Format
Multi Format
hej Henrik - jeg bruger to hold destilleret vand til den afsluttende skylning: første bad med en dråbe Telenal Mirisol (afspændings-halløj), andet bad uden nogen tilsætningsstoffer. Jeg lader gerne spolerne stå i sidste bad i en 10 minutters tid (agiterer fra tid til anden), og det ser ud til at fjerne alle kalkpletter. Jeg undgår normalt at røre den våde film, da emulsionen er temmelig blød og skrøbelig efter så lang tid i vand.

jeg er ikke sikker på ,at det er en god idé at bruge opvaskemiddel i nærheden af din fremkaldetank og spoler, da det har det med at neutralisere fremkalder (så har du balladen næste gang, du fremkalder film:-().

Kanon med en affugter - jeg bruger også selv én. Nogle af apuggerne advarer mod svamp/mugdannelse på dine negativer (fordi vandet ikke er sterilt), men jeg har ikke oplevet problemer i den retning. En kondenserende tørretumbler giver i øvrigt også demineraliseret vand i spandevis.

Held & lykke!

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Måske jeg også skulle få mig noget rigtigt afspændingsmiddel. Jeg skyller fremkaldertank etc grundigt efter brug, så jeg tror ikke sæben bliver et problem, men jeg bliver måske klogere.

MortenDK

Member
Format
Large Format Pan
Jeg bruger normalt også blot 1 dråbe fortyndet opvaskemiddel, det skal kun tage overfladespændingen, ikke andet. (og det er ikke citronopvask men "Neutral"), tank og spoler skylles efterfølgende og tørres med viskestykke for at se godt ud til næste gang. Jeg har aldrig kunnet konstatere forringelse af fremkalderen som følge af opvaskemiddlet. De sidste par år har jeg brugt D76 stand + replenisher, så her burde skyllemiddel kunne akkumulere i fremkalderen og ødelægge den fra gang til gang - det er ikke sket.

Mvh
Morten

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
2 gange skyl i destilleret vand fra affugteren, det sidste med en dråbe opvaskemiddel (uden parfume og farve) løste problemet. Ingen kalkpletter overhovedet. Tak for hjælpen allesammen.

Henrik

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom