Köpa destillerat vatten i Sverige?

img421.jpg

H
img421.jpg

• Tel
  • Apr 26, 2025
  • 0
  • 0
  • 7
Caution Post

A
Caution Post

• 1
  • 0
  • 31
Hidden

A
Hidden

• 1
  • 0
  • 33
Is Jabba In?

A
Is Jabba In?

• 3
  • 0
  • 42
Dog Opposites

A
Dog Opposites

• 2
  • 3
  • 146

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,480
Members
99,514
Latest member
cukon
Recent bookmarks
1

Erik Ehrling

Member
Format
35mm
Hej!

Var köper ni destillerat vatten? Det som de flesta bensinmackar säljer är för dyrt för att konsumera i större volymner. Har på sista tiden köpt 5-litersdunkar på Överskottsbolaget, men misstänker att den varianten inte är 100% ren eftersom jag får vissa torkfläckar.

Alla rekommendationer mottages tacksamt!

Mvh Erik Ehrling

Soeren

Member
Format
Multi Format
Godt nok ikke i Sverige men her i DK kan vi købe demineraliseret vand i Matas og i almindelige supermarkeder (eksempelvis Superbest)
Bruger du demineraliseret vand i hele processen? Hvis ikke kan det være at du ikke for fjernet nok ved slutskyllet.

matti

Member
Format
Multi Format
Hejsan Erik. Varför behöver du så mycket destillerat vatten? Jag använder bara det till att blanda förrådslösningar med. Fast mest glykol, numera.

/matti

OP
OP

Erik Ehrling

Member
Format
35mm
Hejsan Erik. Varför behöver du så mycket destillerat vatten? Jag använder bara det till att blanda förrådslösningar med. Fast mest glykol, numera.

/matti
Jag använder destillerat vatten till de sista två sköljningarna för att undvika torkfläckar. Det går lätt åt en liter per framkallningstillfälle (ännu mer om jag dessutom blandar framkallare/fix med destillerat vatten.)

Mvh Erik Ehrling

Jerevan

Member
Format
Large Format
Jag skulle nog hellre använda vätmedel (Photo-flo el. liknande) för sista sköljen. Om du vill använda destillerat vatten, kanske en destillator vore något? Det finns bordsvarianter. Ett annat alternativ vore en Brita-kanna, men både dessa alternativ blir nog jobbigare i längden än vätmedel, eftersom man inte kommer upp i några stora volymer vatten (2 liter, ungefär). Det finns säkert större destillatorer men redan en bordsvariant kan kosta ett par tusen...

OP
OP

Erik Ehrling

Member
Format
35mm
Jag skulle nog hellre använda vätmedel (Photo-flo el. liknande) för sista sköljen. Om du vill använda destillerat vatten, kanske en destillator vore något? Det finns bordsvarianter. Ett annat alternativ vore en Brita-kanna, men både dessa alternativ blir nog jobbigare i längden än vätmedel, eftersom man inte kommer upp i några stora volymer vatten (2 liter, ungefär). Det finns säkert större destillatorer men redan en bordsvariant kan kosta ett par tusen...

Inte för att jag är säker på att det är en investering jag ämnar göra, men av intresse - var hittar jag en bordsvariant av en vattendestillator? (Mer än 2 liter gör jag inte av med per framkallningstillfälle, så den volymen borde funka dock.)

Mvh Erik Ehrling

OP
OP

Erik Ehrling

Member
Format
35mm
Här är en variant, det finns säkert fler: http://destvatten.com/index.html. Den gör 4 liter per gång så det borde räcka en bit.

Hm. Jag betalar 35 kr för en dunk på 5 liter på ÖB. Det blir ca 7kr litern. Om jag gör åt 2 liter per framkallning kan jag framkalla 143 gånger innan den apparaten har betalat sig... (exklusive elkostnad)

Mvh Erik Ehrling

Jerevan

Member
Format
Large Format
Det man slipper med destillatorn är ju att bränna däck och bensin för att hämta dunkarna. Och för mig som inte har bil känns inte 5-litersdunkar på buss och spårvagn så särskilt hett... :D

Men jag förstår att kalkylen väger över mot dunkar för din del.

Struan Gray

Member
Format
Multi Format
Jag får mycket ren vatten från kranen, men jag jobbar i ett renrum :smile:

Innan jag hade tillgång till det, brukade jag köpa vatten dunkvis från lasarettet. De hade en enhet som tillverkade åt alla i lasarettet som behövde ren vatten och sålde till allmanheten också. Det var inte lika ren som det vi använder i renrummet, men skulle duger mycket väl för fotoanvändning. Det var billigare och mer pålitligt än att köpa batterivatten eller liknande i vanliga affärer. Det kan vara värt att kolla på Alingsås Lasarett och ser om de har någonting liknande.

Halvis

Member
Format
35mm RF
Heisann!

Jeg fikk ansvaret for vedlikehold av batteriene på alle trucker/motorer/kjøretøy på den gamle operaen for halvannet år siden. Da måtte jeg innimellom ut og kjøpe "batterivann". Nærmeste bensinstasjon er om lag 2km unna, så det ble litt av et prosjekt! Dessuten tror jeg de tok nær 50kr literen! Dyrt! Jeg tenkte at det var idiotisk å dra så mye vann rundt omkring i byen og satt meg ned for å finne et alternativ. Jeg endte med destillert/renset vann fra apoteket i samme bygningen til 15kr literen. Gå på apoteket, du! De har! :wink:

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Alternativt så slå et smut ind forbi det lokale universitet. I vores kemi lokaler er der demineraliseret vand til brug ved forsøg og det kan tappes kvit og frit.

liza

Member
Format
Multi Format
Billigast blir att helt enkelt koka vatten och låta det kallna. Torkfläckar brukar väl vara i första hand kalk i vattnet dessa fläckar slipper du om du ex tar ett fint sämkskinn, doppar det vatten med vätmedel (liten flaska räcker nästan en livstid) vrider ur ordentligt och drar längs den blöta filmen med lätt hand. Detta sätt använder jag själv konsekvent och har aldrig vare sig fläckar eller repor.
mvh Eva

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom