Hjemmelaget rodinal

Field #6

D
Field #6

• 1
  • 0
  • 27
Hosta

A
Hosta

• 5
  • 1
  • 46
Water Orchids

A
Water Orchids

• 2
  • 0
  • 39
Life Ring

A
Life Ring

• 1
  • 0
  • 31
Fisherman's Rest

A
Fisherman's Rest

• 9
  • 2
  • 62

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,902
Members
99,500
Latest member
Neilmark
Recent bookmarks
1
Format
Multi Format
Dette kan hvem som helst gjøre :

se på flickr finn diskusjoner (kalt discuss)

det vil si diskusjoner let etter diskusjon nummer 72157628011740415

:tongue:

OP
OP
Format
Multi Format
Hovedsiktepunktet med denne fremkalleren er å lage en spesialfremkaller, som frosterkes med bitte lite granne "rodinal".

Det har lykkes over all forventning med en stabil, kraftig fremkaller, som gir flott kontrast og finfine korn - og som er mye billigere i bruk enn selvblandet Kaffenol, som blir svinedyr med dagens kaffepriser.....

OP
OP
Format
Multi Format
Fordel : at du kan lage den når som helst, så lenge du har gjort et minimum av forberedelser, uten å være bekymret over om de to eneste butikkene som selger fotokjemi i hele norge(!) overlever et år til......
Nå mangler jeg bare et 200 liters plastfat med natrium thiosulfitt i uthuset så klarer jeg meg alene livet ut.........

Man klarer seg finfint med Kaffenol (egen tråd her oppdaget jeg), men det er fint med ekstra værktøy i kista, så med et lite lager av C-vitaminpulver, natriumsulfitt, boraks og 100 gram Phenidon klarer man seg i årevis og kan velge mellom 3 - 4 forskjelligfe fremkallere som kan tilpasses ulike behov.

En fremkaller som enda ikke er omtalt her, gir feks lett 1 - 2 ekstra blendere Tri-X på 800 - 1600 ISO, men gjør det med svært kraftig kontrast, og det er ikke så greitt når motiver som krever ISO 1600 ofte i utgangspunktet har bare to lysverdier, helt svarte skygger og helt utbrente høylys, men det er jo moro å leke seg.

Jeg visste forøvrig ikke at Xtol er en standardfremkaller, den ble aldri solgt her, før fotoforretningen ble nedlagt..............

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg kan ikke si tilgjengelighet bekymrer meg så mye, den er omtrent like dårlig som for det meste som har med kjemisk fotografi å gjøre, og bestilling fra utlandet er ikke noe problem.

Personlig setter jeg pris at jeg kan få tak i ferdig fremkaller med garantert god kvalitet, og det ville dessuten tatt for mye tid hvis jeg skulle blande eget.

XTol er en forholdsvis "ny" fremkaller, så den er ikke standard på samme måte som D-76/ID-11 eller Rodinal f. eks.

Trond

Tronds

Member
Format
35mm
Parodinal er et fint fremkallerstoff i en bedre fremkaller.

Jeg har mikset og testet og prøvd forskjellige ingredienser for å få til en brukbar femkaller med egenskaper omtrent som D76, men med mer finkornegenskaper.

Jeg tror jeg har kommet frem til en brukbar løsning.
Litt omstendelig å lage, men om man har Parodinal så er det relativt enkelt å mikse den.

I bruk er den i allefall befriende enkel i bruk.

Finn fremkallingstid for D76.
Fyll tanken med fremkaller.
Fremkall i den nødvendige tiden med normal agitasjon.
Hell den brukte femkalleren tilbake på flaska og merk av hvor mange filmer som er fremkalt.

Stoppbad kan være vann eller surt. Borax som alkali lager ikke problemer med dette.

Mer om oppskrift og miksing: http://ascorbate-developers.blogspot.com/2011/11/fenomenal-developer-universal-fine.html

Last edited by a moderator:
OP
OP
Format
Multi Format
Det derre er storveis nytt Trond!
Og den nye fremkalleren din fortjener en egen tråd her!

Fenomel fremkaller!

OP
OP
Format
Multi Format
komla :
Det skal være lenker til kjemikalier på bloggen, se lenka i postingen til Trond.
Les gjennom Recipes.

PS den nye fremkalleren har jo en naturlig plass blant recipes, du finner mye interessant der, og det vil bli oppdatert av Michael Madio, en annen Phenidone-entusiast. 100 gram Phenidone er nok til 2 normale levetider...... :smile:

Tronds

Member
Format
35mm
Kjemikalier. Hvor får man tak i de.

C-vitamin kjøpes enten på e-bay, eller man tar en tur til Sverige og tømmer krydderhylla i butikken for Santa Maria Askorbinsyre.
Krystallsoda finner man i sin lokale matvarebutikk.
Kaustisk soda finner man på samme sted.
Paracet tabletter får man jo nesten over allt nå.

Så var det resten av kjemien da.
Phenidon, Natrium sulfitt, natrium bisulfitt, Metol, borax og andre godsaker får man kjøpt hos Digitaltruth blant andre.
http://www.digitaltruth.com/store/cart/Raw-Chemicals/

Noe kan man også finne på e-bay. Sjekk om de sender til Norge. Ikke alt kan sendes med fly så det er noen begrensninger.

Det finnes firmaer som selger kjemi i Norge også, men de fleste selger bare til firmaer. Da kan det bli problematisk om man ikke har et firma da.
Hjelle Kjemi i Bergen selger kjemi til private, men de sender med Bring og de tar seg grovt betalt for transport og "advisering". De tar seg altså meget godt betalt for å ringe for å skjekke at man er hjemme for å ta i mot forsendelsen.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom