Fordel : at du kan lage den når som helst, så lenge du har gjort et minimum av forberedelser, uten å være bekymret over om de to eneste butikkene som selger fotokjemi i hele norge(!) overlever et år til......
Nå mangler jeg bare et 200 liters plastfat med natrium thiosulfitt i uthuset så klarer jeg meg alene livet ut.........
Man klarer seg finfint med Kaffenol (egen tråd her oppdaget jeg), men det er fint med ekstra værktøy i kista, så med et lite lager av C-vitaminpulver, natriumsulfitt, boraks og 100 gram Phenidon klarer man seg i årevis og kan velge mellom 3 - 4 forskjelligfe fremkallere som kan tilpasses ulike behov.
En fremkaller som enda ikke er omtalt her, gir feks lett 1 - 2 ekstra blendere Tri-X på 800 - 1600 ISO, men gjør det med svært kraftig kontrast, og det er ikke så greitt når motiver som krever ISO 1600 ofte i utgangspunktet har bare to lysverdier, helt svarte skygger og helt utbrente høylys, men det er jo moro å leke seg.
Jeg visste forøvrig ikke at Xtol er en standardfremkaller, den ble aldri solgt her, før fotoforretningen ble nedlagt..............