Jeg skrev endel på den tråden.
Problemet med fixering og skylling er Google! Alt for mange uten dypere innsikt googler og presenterer det de har lest, uten å forstå det de har funnet, som om det var Den Endelige sannheten.
Dessuten presenteres svært esoteriske egenskaper ved kjemikaliene det er snakk om som om det er viktig.
Ett eksempel er tiosulfater som løsemiddel for sølv. Det snakkes om fare for overfixering, slik at bildet kan forsvinne. (for alle praktiske formål er det tull og overdrivelser!)
Til alt dette er å si : fotokjemi ble skapt i 1880 - 90 årene av vedlig gode kjemikere, men skapt for å brukes av folk som ikke hadde peiling på kjemi!
Derfor hadde den gamle fotografen her på stedet, som var sønn av en fotograf, og uten kjemistudier en helt utmerket track-record. Jeg kan plukke fram negativer fremkalt i 1930, de er fremdeles perfekt fikser og perfekt skyllet ut, negativene overlever nok 80 år til med god margin!
Herdefixerbad finnes nesten ikke lenger - andre steder enn på nettdiskusjoner, hvor de presenteres for å få den som snakker om dem til å høres svært klok ut!
Årsaken til det er at moderne filmer ER herdet før de forlater fabrikken. I gamle dager kunne det hende at hele billedkjiktet løsnet og fløt vekk i skyllingen, om man ikke brukte herdefikserbad. Referansen til FOMA er symptomatisk. De kjører vidre på den teknologien de kjøpte fra Øst-tyskland en gang på 1970-tallet, tydeligvis. og den teknologien var stort sett det Agfa hadde - før krigen! ORWO-film fra østtyskland ER gammel Agfa-film og navnet Orwo stammer fra stedet fabrikken lå, det var det vesttyske firmaet som fikk retten til navnet etter at de flyttet vestover.
Derfor kan du stort sett glemme herdefixerbad, det var egentlig umoderne i 1939 for Kodak hadde allerede modernisert filmene sine.
Om du finner at du MÅ ha herdefixerbad, hadde Kodak en løsning på det, de har to sett oppskrifter på mange av fixerbad-reseptene sine, dvs herdefixerbadene, ett sett fullstendig med herder, og ett sett oppskrifter med bare herdekomponentene, som kan tilsettes vanlig fixerbad i forholdet 1 del herder og 3 eller 4 deler vanlig fixerbad.
Det brukes ett av flere typer alun-forbindelser, alun er sulfater. Jeg ville bli forbauset om det overhodet finnes herdefixerbad å få kjøpt i norge i dag, bortsett fra FOMA-kjemi, men det er ikke noe jeg får tak i her!
EP