Har noen sendt eksponert film til utlandet med posten? (norge)

Table for four.

H
Table for four.

• 6
  • 0
  • 63
Waiting

A
Waiting

• 3
  • 0
  • 66
Westpier

A
Westpier

• 2
  • 2
  • 64
Westpier

A
Westpier

• 3
  • 0
  • 48
Morning Coffee

A
Morning Coffee

• 7
  • 0
  • 86

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,587
Members
99,409
Latest member
Skubasteve1234
Recent bookmarks
0

Rep4621

Member
Format
35mm
Har noen av dere sendt eksponerte filmruller til utlandet for fremkalling?

Brukte dere posten?

Noen problemer med fogging eller lignende?

Kodak tri-x 400 hvis det er av betydning.

Skal begynne å sende film til Ungarn. Posten gir ikke et klart svar. Undersøker også med
UPS nå.

Helinophoto

Member
Format
Multi Format
Ikke sendt noe personlig, men har fremkalt film via japanfoto, som så sendte ting til Tyskland, (Velvia).

Tror man kan merke "Photographic materials, do not x-ray" eller liknende, så det stod på en pakke med fotopapir som jeg fikk for ikke så lenge siden.
UPS vil nok kunne svare nærmere på hvordan de gjør dette internt, synd de tar seg så godt betalt for frakten da :sad:

Er det noen spesiell grunn til at du ikke fremkaller filmen selv? Trenger ikke mange ting for å gjøre det.

OP
OP

Rep4621

Member
Format
35mm
Takker for tipset!

Har alt jeg trenger og har fremkallt alt selv frem til nå men pga problemer med varierende romtemperatur, reising og tid så velger jeg å sende det bort.

sandermarijn

Member
Format
35mm
Last Summer I sent 10x exposed undeveloped Neopan 400-120 from Norway to Holland, using an ordinary envelope posted to 'posten'. No problems with fogging or anything, but maybe I was just being lucky :smile:.

OP
OP

Rep4621

Member
Format
35mm
Thank you!

It eases my mind a bit to hear that you had a positive experience.

I did send two test rolls and they seemed okay but the next batch is 15-20 rolls from a one month Spain trip so a bit nervous. I guess I need to relax:smile:

sandermarijn

Member
Format
35mm
I can add that last February I sold 15x Acros-135 to a Romanian APUG'er. He was a bit concerned that Romanian customs would x-ray the package and fog the film. Eventually he (we) took the chance and it worked out fine.

I believe (but I have no data to back this up) that only a very small fraction of parcels and letters is checked by whichever means (by hand, x-ray, dogs, etc.). Too many shipments, too little time and personnel.

I would take the chance if I were you.

Johs

Member
Format
Large Format
Jeg sender lysbildefilmene mine til Tyskland med posten, uten problemer.:D
Johs

OP
OP

Rep4621

Member
Format
35mm
Har hørt bra ting om labdokka.

For min del handler det mer om at jeg nå har en fyr som fremkaller i min valgte fremkaller og som agiterer på min måte og eventuelt puller og pusher etter behov. Han kommer etterhvert til å kjenne min måte å eksponere på og vil gi meg de negativene jeg ønsker (og kan gi meg tilbakemeldinger på ting å huske på). I tillegg printer han fra mørkerommet dersom jeg ønsker.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom