Håndholdt Hasselblad

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 71
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 80
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 163
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 93

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,927
Members
99,506
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Er det noen som har erfaring med å fotografere håndholdt med Hasselblad.
Tenkte spesielt på 80mm planar, men gjerne også 150 mm.

Hva er den korteste lukkertiden jeg kan bruke og fortsatt få skarpe negativer?

mvh
OMU

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
Svårt att ge exakta tider. Det handlar om om du har central- eller ridåslutare, om du har fällt upp spegeln i förväg (sportsökare och förinställt avstånd kan ibland fungera bra), vilken brännvidd du har och inte minst hur stadig du själv är.
Jag skulle rekommendera dig att testa dig fram. Generellt sett är det inte svårare att handhålla en bladare än en småbildskamera.

Dessutom handlar det om hur stora kopior du tänker göra.

Testa med andra ord (och förvänta dig inte exakt samma resultat varje gång).

Lycka till

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg har ikke Hasselblad, men Bronica S2A, som jeg ofte bruker håndholdt. Med 75/80/100 mm objektiver føler jeg meg mest komfortabel med 1/125 s og oppover, men har brukt lukkertider ned til 1/60 og 1/30 s i nødstilfelle. Det komme litt an på om man har noe å støtte seg til eller ikke.

Trond

Sirius Glass

Subscriber
Format
Multi Format
Let me give this a try:

Handhold for exposure = 1/[focal length] = 1/f

Exposure <= 1/(50mm) => 1/50 seconds => 1/50 s
Exposure <= 1/(80mm) => 1/80 seconds => 1/100 s
Exposure <= 1/(150mm) => 1/150 seconds => 1/150 s
Exposure <= 1/(250mm) => 1/250 seconds => 1/250 s

Also see:

http://www.youtube.com/watch?v=CkKcbyh2CrA

Steve

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei til dere alle,
Tusen takk for rask tilbakemelding.
Har fått noen retningslinjer. Men det vel, som vanlig, ingen veg utenom å teste egne arbeidsmetoder .. :smile:

OM

f1.4

Member
Format
35mm RF
Du kunne vurdere å gå opp i filmhastighet.
(Ikke 100% svar på spørsmålet ditt men likevel.)
Etter å ha jobbet digitalt en stund og blitt komplett bortskjemt med høye ISO-hastigheter er det en helt ny opplevelse å jobbe med Hblad og Ilford Delta 3200 brukt på 1600 ASA. Filformatet er såvidt stort at det tåler større korn på frihånd enn 35mm. (Stor oppløsning/forstørrelse er jo stativjobb med langsom film uansett.) Dette gjør at Hbladen blir med ut igjen etter en lang low-ISO-blues periode hva angår film.
Motor-versjonen av Hbald er lettere å holde stille på frihånd enn den vanlige 500C. Mest fordi det faller mer ro over kamera-håndteringen når du slipper å operere sveiven hele tiden.

Øyvind:D

Member
Format
Large Format
Da jeg vurderte Pentax 67, tenkte jeg at det var mulig å øke vekten ved å montere en tung skinne under for å kunne bruke lenger lukkertider enn 1/250s uten å bruke speillås. Det kan jo vurderes hvis testresultatene ikke er det du ønsker. Jeg har brukt ned til 1/30s på Bronica PS 66mm, og er spent på resultatet.

Øyvind:D

BirgerA

Member
Format
Multi Format
Da jeg vurderte Pentax 67, tenkte jeg at det var mulig å øke vekten

Det er vel bare du Øyvind som ville vurdere å øke vekten på en Pentax 67 :tongue:

Men, jeg har brukt Pentax 67 håndholdt ned på 1/60, muligens også 1/30 en gang i blant. Ellers så har jo Sirius (Steve) greie retningslinjer.

Birger A.

Johs

Member
Format
Large Format
Jeg bruker motor på Leica M for å øke vekten slik at jeg kan fotografere på lengre lukkertider. Den ene av mine HB har motor i bunnen (500ELX) og ligger mer stabilt i handen ved lengre tider. Bruker jo venstre hands grepet hvor kameraet blir liggende stødig og stabilt.
Trives med den måten å jobbe på. Utløser ikke kameraet før jeg har tømt lungene for luft.
Johs

Format
Medium Format
Let me give this a try:

Handhold for exposure = 1/[focal length] = 1/f

Exposure <= 1/(50mm) => 1/50 seconds => 1/50 s
Exposure <= 1/(80mm) => 1/80 seconds => 1/100 s
Exposure <= 1/(150mm) => 1/150 seconds => 1/150 s
Exposure <= 1/(250mm) => 1/250 seconds => 1/250 s

Also see:

http://www.youtube.com/watch?v=CkKcbyh2CrA

Steve

Jeg er ikke enig dette, skal du ta skarpe bilder som skal forstørres til litt størrelse, er dette alt for optimistisk. På en vanlig Leica M med 50mm bør du ha 1/250 sec håndholdt. 35mm på 1/125 og 21/28 på 1/60.
Det samme vil jo da gjelde en Hasselblad, altså 80mm på 1/250 sec, her er det jo et speil som skal slå opp pluss et par blenderdører foran filmen, det er ikke lett å vippe opp speilet før en skal ta håndholdte bilder. Dette betyr ikke at jeg ikke tar bilder på lengre lukkertider, men hvis jeg har et valg og bilde skal være noe mer en et 10x15 i albumet fra ferien, trengs det stativ eller raskere tider. Det blir jo litt rart å kjøpe super dyr skarp optikk og ikke utnytte det.

Kent

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg er ikke enig dette, skal du ta skarpe bilder som skal forstørres til litt størrelse, er dette alt for optimistisk. På en vanlig Leica M med 50mm bør du ha 1/250 sec håndholdt. 35mm på 1/125 og 21/28 på 1/60.
Det samme vil jo da gjelde en Hasselblad, altså 80mm på 1/250 sec, her er det jo et speil som skal slå opp pluss et par blenderdører foran filmen, det er ikke lett å vippe opp speilet før en skal ta håndholdte bilder. Dette betyr ikke at jeg ikke tar bilder på lengre lukkertider, men hvis jeg har et valg og bilde skal være noe mer en et 10x15 i albumet fra ferien, trengs det stativ eller raskere tider. Det blir jo litt rart å kjøpe super dyr skarp optikk og ikke utnytte det.

Kent

Jeg klarer da å få skarpe bilder med 50mm og 1/60s på en Pentax speilrefleks. Så jeg synes 1/250s som lengste lukkertid for å oppnå skarpe bilder høres litt ekstremt ut?

Format
Medium Format
Hei Trond

Hvor store forstørrelser bruker du å lage?, det er ganske vesentlig, og hvis du er en rolig fyr uten særlig muskelsvinn hjelper det også:smile:
Anbefalingene kommer fra flere bøker blant annet fra Barry Thornton (Edge of darkness) og Brian Bower (Leica M photography) og sist grundig vurdering av egne bilder som etterhvert har blitt større.

Kent

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom