Gummitrykking

Diner

A
Diner

• 1
  • 0
  • 43
Gulf Nonox

A
Gulf Nonox

• 5
  • 2
  • 46
Druidstone

A
Druidstone

• 7
  • 3
  • 99
On The Mound.

A
On The Mound.

• 1
  • 0
  • 58
Ancient Camphor

D
Ancient Camphor

• 6
  • 1
  • 68

Forum statistics

Threads
197,801
Members
99,479
Latest member
macmmm81
Recent bookmarks
1

Swellastic

Member
Format
Multi Format
Hei der. Jeg har I det siste blitt nysgjerrig på alternative prosesser og har da spesielt blitt interresert i å prøve ut gummitrykking. Jeg har alltid likt piktorialismen, og denne prossessen ser ut til å passe den sjangeren godt med sitt unike utseende. Ingrediensene virker ikke så vanskelige å få tak i heller, men jeg lurer på om det or noen steder i Norge eller i resten av Skandinavia der en kan bestille kaliumdikromat? Er det et kjemikalium som er mulig å få tak i vår lille krok i verden, eller må man ty til selgere i det fjerne utland? Samtidig kan jeg også spørre om hvor man kan få tak i gummi arabikum. Får man det i butikker, eller er det lettere å få på nettet?

Jeg må aldeles beklage om disse spørsmålene virker tåpelige. Jeg er en absolutt nybegynner når det kommer til alternative prosesser, og tenkte det var noen skarpe sinn her på forumet some kunne hjelpe til.

Jerevan

Member
Format
Large Format
Du kan få tag på gummi arabicum i vilken konstnärsbutik som helst, antingen Winsor & Newtons färdigblandade eller också som pulver som du blandar i vatten. Kaliumdikromat eller ammoniumdikromat är jag mer osäker på, har för mig att någon nämnt en person eller ett företag i Bergen, men jag låter någon annan (norsk) svara på det. Har du själv företag är det lättare.

Hittar du inget alls, skicka mig ett pm.

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Prøv at kontakte "OMU" som er medlem her. Han laver bromoil og der skal man ha' kaliumdikromat - spørg ham hvor han har fået fat it det..?

BirgerA

Member
Format
Multi Format
Hei

Gummi Arabicum får du i butikker som selger utstyr til kunstnere, f.eiks. KEM i Oslo www.kem.no. I tidligere tider fikk man tak i Kaliumdikromat på apoteket, riktignok til en ganske ublu pris. De fleste kjemikalieforhandlere selger kun til bedrifter, så da må du opprette et enkeltmannsforetak. Det er fort gjort og koster ikke noe.

Hvor i landet holder du til?

OP
OP
Swellastic

Swellastic

Member
Format
Multi Format
Takken for alle svar. Kunstbutikker som KEM har jeg jo faktisk hørt om, fatter ikke at de ikke kom til sinns da jeg først tenkte på dette. Takker så meget for denne påminnelsen.

BirgerA, jeg bor vest i landet i Rogaland. Jeg vet ikke om det er noen lokale bedrifter som kan da tilfeldigvis selge meg noe?

Gandolfi: Du verden - bromoljetrykk, ja. Har denne OMU tilfeldigvis et galleri som en muligens kan titte på? Jeg liker virkelig de potensielle mulighetene prossessen kan tilby. Jeg vet ikke om dere har sett denne serien videoer med Norman Gryspeerdt, men jeg kan anbefale dem på det sterkeste:

http://www.youtube.com/watch?v=z6fnHmydwJc

Last edited by a moderator:
Format
Multi Format
Jeg har købt økologisk gummi arabicum (2,5 kg. 544,- dkr) over nettet hos urtegården.dk.
Det er en fin kvalitet som også bruges til at lave slik og vingummi af.
Kaliumdichromat er sværere at få fat i desværre, men prøv. Prøv også autoophug har hørt at kaliumdichromat
sidder i udløsningen af airbacks.
Held med det Flemming.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom