Gode locations

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Da jeg tidligt i morges ville tage billeder af Christiansborgs ridebane, blev jeg stoppet af politiet som gerne ville se min tilladelse. Det havde jeg af gode grunde ikke. Jeg vidste simpelthen ikke at man skulle have en. Andre gange har jeg oplevet at der er samlet sig en storre gruppe tilskuere når jeg har været igang med at sætte kameraet op. Det er altid spændende at svare på spørgsmål om ens hobby, men det kan også være tidskrævende.

Derfor tænkte jeg på at vi kunne starte en tråd med gode råd og henvisninger til gode locations. Gerne med en beskrivelse af hvorfor den er god, hvordan man kommer der til og gerne en markering af om det er arkitektur, natur eller anden kategori.

mvh
Mikkel

Kvistgaard

Member
Format
Multi Format

Fin idé! En af mange lokationer i Kbh, jeg finder virkelig inspirerende (om ikke just livgivende) er Vestre Kirkegaard på Vigerslev Allé. Gigantisk, med masser af virkelig specielle, gamle gravsteder. Og så er den ikke gennemhærget som Assistens Kirkegård på Nørrebro. Oser af københavnerhistorie!

På natursiden finder jeg, at vandreturen gennem Dyrehaven fra Klampenborg via Raadvad og Bøllemosen til Skodsborg Station plejer at give nogle gode skud - især hvis man er til det 'klassisk-pæne' naturfoto med lidt københavnshistorie smidt ind.

Mit nye hjem - Svendborg - er fantastisk (hvis man er til naturfoto, that is). 10 minutter i bil ud på landet, og de gode motiver står i kø, groft sagt. Regionen har åbnet ca 220 km vandresti, der dækker Sydfyn, Tåsinge og Langeland (Dead Link Removed). Jeg har ikke selv fulgt nogle af ruterne endnu, men mon ikke der findes gode motiver her også? Man kan indvende,at Sydfyn måske er lidt for postkort-kønt, men det er vel op til den enkelte fotograf at bringe det frem i motivet, hun ønsker!

- ingen af disse lokationer kræver polititilladelse, omend sydfynske lodsejere måske gerne ser, at man pænt beder om lov til at betræde deres enemærker.

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Mikkel......
Vil du låne mit sommerhus på vestlolland et par dage ????? (midt i ugen)
Der er høj himmel, masser af vand... Øer og Søer...
en APUG.... weekend med telte.... når vejret bliver noget bedre ??????

Nå... bare et par ideer......
og jeg kan rigge et mørkerum til .....

og så er Sørens forslag helt i top......

Kvistgaard

Member
Format
Multi Format
Hvordan kunne jeg glemme det: Hindsholm, Fyns fotogene nordøstlige "håndtag". Start med at forlade Kerteminde (hvis du er i byen: Besøg Johannes Larsen-museet, og få inspiration til billedtagning i området), kør mod nord gennem landsbyerne (Måle, Viby, Salby etc) og far vild på alle de små, krogede veje. Masser af bakker, marker, skov, gårde, hav. Slut af på Fyns Hoved (som i øvrigt er svært at fotografere), og kør evt forbi Langø på tilbagevejen.

OP
OP

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Thurø rev lige udenfor Svendborg er også et skønt sted til naturfotografi.

Rudeskov i Birkerød er med udgangspunkt ved Svaneparken er supert sted til naturfotografi. Der er massere af dyr og skøn natur.

Københavnns lufthavn. Her skal man bare ansøge om tilladelse i god tid og så overholde deres regler. Her er flot arkitektur og mennesker.

Panum instituttet (Blegdamsvej 3, 2100 Kbh Ø) er et super sted at fotografere arkitektur. Bygningerne er et af danmarks bedste eksempler på brutalistisk arkitektur.

Soeren

Member
Format
Multi Format
Natur:
Området omkring møns klint byder på gode motiver. Det anbefales dog at minimere oppakningen.
Holmegård mose har jeg/vi besøgt et utal af gange og stort set altid fundet noget at tage billeder af.
Området omkring Tystrup sø og frilufts gården har også sine motiver men flere steder kan de være mere end svære.
Endelig er der Feddet ved præstø og knudshoved odde.

Kultur
Vi har nogle små fiskerlejer i området som kan være utroligt spændende.

Arkitektur
Er vist et fremmed- og fyord på de her kanter Der gøres i hvert fald alt for at fjerne spændende bygninger og konstruktioner og erstatte dem med ligegyldigt og kedeligt glas og beton hvis ikke grunden for lov at ligge tom.
mvh

Last edited by a moderator:
OP
OP

Falkenberg

Member
Format
8x10 Format
Storebæltsbroen er også en oplagt arkitektur location. Især strandområdet på sjællandssiden er fyldt med gode fotomuligheder.

Linow

Member
Format
Medium Format

Det lyder ikke dårligt, hold fast ved den tanke og så smuttet jeg lige ud og køber et telt i mellemtiden ;-)

Thingy

Member
Format
Multi Format
Da jeg tidligt i morges ville tage billeder af Christiansborgs ridebane, blev jeg stoppet af politiet som gerne ville se min tilladelse. [...]
mvh
Mikkel

Tak for disse oplysninger Mikkel. Vi har problemmer med politiet i London som har stoppet mennesker brugede LF kameras nær Parliamentet. Hvis du besøg London du kan brug LF format fordi det er ikke ulovet... men Metropolitan Police har prøvede antiterrorisk lov forbi! Er situationen lignende in andre Nordisk lande?

Altså jeg kan godt lide at lave LF fotografer af Rasmus Meyers Hus i Bergen - sortdøren med hvidt muren er mest interesseretæ og hyggeligt loft i Clarion Havnekontoret Hotel

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…