Vil du ha det rigtigt godt, må du gøre de selv.... -
Så kom igang med det samme.....kan gøres i et køkken/badeværelse....
en fremkaldertank, en 'mørkepose', og så lidt kemi.....
Fotokompaniet på Kungsgatan 6b kan hjälpa dig med framkallning. De lämnar bort färg till ett lokalt företag men kör svartvit framkallning/kopiering i eget labb. Trevliga killar och bra service. Kolla in www.fotokompaniet.com.
Annars kan man ju köpa framkallningspåsar (kuvert som man lägger filmrullen i och sedan får man tillbaka resultatet på posten) hos www.scandinavianphoto.se.
Du behover inte ha ett morkrum for att framkalla film. En dosa och en 'changing bag' och kemikalier ar allt du behover. Och du kan till och med ladda film i garderoben om det skulle behovas. Du kan torka film i garderoben ockso...
Jag framkallar alltid hos www.crimson.se när jag inte gör det själv. De har portofria fotopåsar som man kan skicka efter, och kan även scanna upp till 6MP/("20MB TIF") på CD. Kan rekommenderas varmt.
Jag har en påse från Crimsom här och jag kan beställa "framkallning och Dina bilder på Din FrontWeb sida" ska mina bilder bli 6MP där? Eller måste jag betala mer för stora bilder?
Tycker att jag ska köpa en 'changing bag' och kemikalier/flaskor för svart/vita och betala för bara "scanning"...
Vanligtvis brukar scanningen vara 6 mp, och vill du ha större filer kostar det extra. I övrigt tycker jag att du ska köpa en mörkrumspåse (changing bag) och lite kemi för svartvit framkallning. Vill du ha en dosa att framkalla i - hör av dig så får du en om du lovar att använda den.
Jag pratade med killar på Fotokompaniet om svartvit framkallning och jag ska köpa allt nästa månad. De pratade om ett mörkrum som finns i Bergsjön att man kan hyra. Jag har ett nummer jag kan ringa.
Hej, någon som vet hur kvaliteten är på dia- och färgnegativframkallning av 120-film hos RP-fotolab i Göteborg? Utförs Crimsons diaframkallning måhända av RP-fotolab? Jag har läst i annat forum att Crimson skickar filmerna till Göteborg. Vanligtvis läser man att Crimson skickar till Diabolaget med jag får inte ihop det med prisskillnaden då Diabolaget är klart dyrare än Crimson.
RP-fotolab har lite speciella öppettider så jag har inte haft möjlighet att lämna in film och kolla kvaliteten. Däremot vet jag att Diabolaget har bra kvalitet, liksom Fotokompaniet på Kungsgatan i Göteborg.
Tack för era snabba svar! Jag har kollat fotokompaniets hemsida och deras färg-och diaframkallning utförs av just diabolaget. Var Crimson framkallar dia är fortfarande en gåta. Det var lite väl mycket kladd på mina senaste E6-filmer från Crimson så det är därför jag spekulerar.
Jerevan är ju ett trevligt nick! Jag tycker mycket om Armenien!