"Finkornet" fremkalder?

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 78
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 81
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 173
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 96

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,929
Members
99,507
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

Necator

Member
Format
Multi Format
Min debut udi filmfremkaldelse har være med Rodinal. Det fungerer fint sammen med fx Fomapan 100, men de 2 ruller Fomapan 400 jeg fremkaldt i går blev ret kornede. Jeg har efterfølgende læst at Rodinal ikke er den bedste "fine grain developer". Hvad bruger I som "finkornet" fremkalder?

Henrik

Soeren

Member
Format
Multi Format
Rodinal 1:50 og 1:100 :smile:
Tjah "kornet" er jo relativt og meget subjektivt. Jeg synes personligt rigti godt om Neopan 400 i Rodinal 1:50. Perceptol eller en af de "Stainende" som Tanol eller Finol vil give "fine korn" / maskere dem der er.
Mvh Søren

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Jeg brugte selv blandingsforholdet 1:25, hvad får jeg ud af at køre med en tyndere opløsning (udover at jeg sparer noget Rodinal)?

En sidebemærkning - der er noget helt zen-agtigt over at fremkalde selv. At hænge de færdige film til tørre slår langt at stoppe memorykortet i kortlæseren :smile:

Kvistgaard

Member
Format
Multi Format
Hej Henrik,
god gammeldags D76 1:1 giver ret fine korn - Xtol 1:1 er endnu bedre. Jeg roder lidt med D23 også - verdens simpleste fremkalder, kun vand + metol + sodium sulfit - og resultaterne er så langt rigtigt gode. Alle tre fremkaldere giver efter min mening gode resultater mht korn, og D76/Xtol er nemme at skaffe.

Helt enig med din zen-betragtning. For mig føles det som håndværk, mens foto på en PC føles som arbejde:smile:.

Last edited by a moderator:

Jerevan

Member
Format
Large Format
Xtol 1+1 är min finkornsframkallare, lätt att mixa och håller bra. Kör du få filmer kanske det är bättre med D76 1+1 från enlitersförpackningarna. Med Rodinal 1+50 eller högre spädning får du en viss kompenserande effekt, särskilt med "stand"-framkallning.

dk_samurai

Member
Format
35mm
Ikke for at stjæle denne tråd, men hvis man fremkalder Rodinal 1:100 så er det "standing development", korrekt? Og det kan man gøre uden at skulle vende ens fremkalder tank hvert minut?

Tom A

Member
Format
Multi Format
Ikke for at stjæle denne tråd, men hvis man fremkalder Rodinal 1:100 så er det "standing development", korrekt? Og det kan man gøre uden at skulle vende ens fremkalder tank hvert minut?

'Standing development' går på agitation, ikke så meget fortyndingen, men det er ret normalt at bruge Rodinal 1+100 eller højere fortynding til 'Minimal agitation', 'Semi-stand' eller 'Stand' fremkaldning.

Ved stand development, bliver tanken kun agiteret det første minut og får lov til at stå 60-90 minutter til filmen er fremkaldt.

Semi-stand, her bliver filmen agiteret midtvejs i fremkaldningen, f.eks. efter 30 minutter.

Minimal agitation er når tanken agiteres sjældnere end hvert minut, typisk hvert 3. eller 5. minut.

Alle har deres egen metode. Prøv at søge efter stand development og Rodinal på APUG, så vil du finde et væld af poste om emnet og dens plusser og minusser.

mvh Tom

Tom A

Member
Format
Multi Format
Hmmm.... jeg synes nu at Rodinal giver nogle fine korn :wink:

Prøv at fremkald en film i Rodinal 1+75 eller 1+100, den større fortynding giver en lavere pH-værdi. Derved opnås, til en grad, en reduceret sammenklumpningen af sølvkornene, kornene bliver mindre.

Overfremkaldning / Overagitation af filmen giver også større korn, så pas på med det.

Min standard fortyndning er 1+100 og agitation hvert 3. minut ved de fleste film, det giver nogle flotte negativer både i småbillede og mellemformat, med små, skarpe og veldefineret korn.

Vil du "helt" af med kornene, så prøv D-76, D-23 eller Xtol som allerede foreslået.

Tom

Format
Multi Format
Testa Kodak Xtol "replenished". Det ar en teknik jag har nyttjat de senaste oret, och med mycket lyckade resultat.
Jamfort med Xtol 1+1 ar kornet finare, hogre skarpa, och jag tycker att bilderna ar mycket lattare att kopiera. Det ar restprodukterna fron framkallningen som gor att resultatet blir battre.

Du anvander vanlig Xtol. Blanda ett 5-liters kit. Anvand en volym som passar som din 'working volume', och resten ar 'replenisher'.
Nar du framkallar en film (24x26, 120, eller 8x10 motsvarig) so haller du i 70-100ml 'fresh' framkallare i din behollare per film, och nar filmen ar fardigframkallad haller du tillbaka framkallaren fron din framkallningsdosa tills din behollare are fullstandigt full. Kassera resten. Stopp-bad och fix som vanligt.

Det ar ockso ett valdigt ekonomiskt satt att framkalla film. Jag har anvant denna tekniken med Fuji Neopan 400, Kodak Tmax 100 & 400, och Kodak Plus-X. Det ger lysande och briljant resultat. Valdigt fint korn (jag tror det ar svort att hitta finare), mycket mycket skarpt, samt ett tonomfong som jag tycker ar magiskt.

Ursakta min doliga svenska. Jag har bott i USA sedan 2001 och har lart mig allt jag vet om fotografering po engelska... :smile:

- Thomas

Johs

Member
Format
Large Format
Min debut udi filmfremkaldelse har være med Rodinal. Jeg har efterfølgende læst at Rodinal ikke er den bedste "fine grain developer". Hvad bruger I som "finkornet" fremkalder?

Henrik

Hei Henrik

Jeg har samlet opplysninger fra forskjellige bøker, Theo Kisselbach med flere. Dette er ment som en oversikt over valg av fremkallere. En liten start vedr. Rodinal.
Johannes
Når kontrastforskjellene er små hos motivet bør man unngå overeksponering og forkortet fremkalling, for da får man kontrastløse negativer. I slike tilfeller er det bedre med undereksponering og forlenget fremkalling. Man bør også utnytte et kraftig (kontrastrikt) arbeidende negativmateriale. Avstandsbilder har ofte en mye lavere kontrast enn vi tror.

Filmens oppløsningsegenskap og konturskarphet.

Med oppløsningsegenskap menes evnen til å gjengi så små detaljer som mulig. Oppløsningen måles i linjer / mm. Resultatet er ikke konstant. Dette beror på kornighet, objektivets kontrast, lysgårdseffekten (diffusjon), graditisjon, lysets bølgelengde samt kvaliteten på det anvendte objektet.
Konturskarphet er et mål på en films skarphet. Det er ikke beroende av graditisjon eller kornighet. En avgjørende betydning er lysgårdseffekten ( diffusion ). Konturskarpheten kan måles. For å gjøre dette anvendes en spalte som er 15/1000 mm bred. Belysningen gjøres direkte på filmen uten objektiv.

Lysgårdseffekten
For at lysgårdseffekten over hode skal oppstå må lyskontrastene være store i motivet. Rundt lyskildene i bildet oppstår en overstråling – en lysgård. Det finnes to typer, dels diffusion, dels refleksjon. Ved diffusion reflekteres lyset mellom sølvkornene i filmskiktet. Ved refleksjon tilbakekastes lyset fra celluloiden bak skiktet.
Diffusion kan man unngå gjennom at anvende tynnskikts filmer. Man kan også unngå effekten ved å farge baksiden av filmen (antihaloskiktet).
I en lavfølsom film med tynn emulsjon sprer lyset seg mindre enn i en film med tykkere emulsjon og derfor oppviser lavfølsomme filmer bedre skarphet.

Mange liker grovere, distinkt korn
Høyfølsomme filmer som HP5, Tri-X, Agfapan 400, har et tykkere emulsjonsskikt med flere lag av lysfølsomme sølvkrystaller. En høyfølsom film har store, middelsstore og små sølvkrystaller blandet i de samme skiktene men lavfølsomme filmer har bare små sølvkrystaller.

Ilford Pan F og ID11+ gir veldig skarpe bilder. + er et hemmelig tillegg i gamle ID11som her samme resept som Kodak D76.

Det finnes 2 typer film fremkallere, overflate(Ytfremkallere og normalfremkaller) og dyp fremkallere. Med overflatefremkaller menes at filmen fremkalles fra overflaten mot bunnen av emulsjonen.
Med kombinasjon av kjemikalier skapes mange varianter med egenskaper som ligger imellom disse 2 typer av fremkallere. Der ligger nr 3. Finkorn fremkallere.( Kodak D76)

Det finnes 5 grupper filmfremkallere:

1. Normalfremkallere ( papirfremkallere)
2. Universalfremkallere Agfa Rodinal, Kodak HC 110, Ilford Microphen.
3. Finkorn og utjamingsfremkaller Kodak D76, Ilford ID11+
4. Ultrafinkornfremkallere Tetenall Ultrafin, Microdol, Microphen, Promicrol
5. Spesialfremkallere Tetenal Blå, Rød og mange 2 badsfremkallere

1. Normalfremkallere

Brukes sjelden til negativfremkalling. Papirfremkaller som arbeider mykt gir om de spees med dobbel mengede vann en bra filmfremkaller. Vanlige papirfremkallere arbeider altfor kontrastrikt og kan bare anvendes som negativfremkallere når man behøver kontrastrike negativer.

2. Universalfremkallere (Rapid) og overflatefremkallere

Gir ganske raskt et bilde over hele negativflaten. Markering av høylys og halvtoner kommer først senere. Ved kort fremkallingstid får man myke negativ, ved lengre tid får vi briljante negativ. Denne raske fremkallertypen (overflatefremkallere )er å foretrekke ved undereksponerte filmer når de siste sporene av eksponering må hentes frem. (Dypfremkallere er å foretrekke ved overeksponert film)
(Raske fremkallere har ofte sterke akseleratorer ) Raske fremkallere begynner å arbeide direkte på overflaten (i Ytan) på filmen og arbeider seg nedover, hvorfor de også kalles for overflatefremkallere (Ytfremkallere). Når disse fremkallere arbeider i konsentrert form kan man ikke avbryte fremkallingen, uten filmen må mer eller mindre utfremkalles. Fremkallere av denne typen er hastighetsutnyttende og gir et relativt grovere korn.

!!!!!
Utspedde fungerer de mer som en utjamingsfremkaller (nr.3 Finkornfremkaller) eller nr.5 spesial frekaller med høy filmhastighets utnytting .

Rodinal ved sterk utspeding(1:50) kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte korn ). Overeksponering av filmen gir grovere korn. Den viktigste egenskapen er at de gir veldig skarpe negativ. Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten. Der forskjellene i tetthet er store på negativet oppstår lyse eller mørke linjer som ser ut til å være(ditriterade) ved forstørring
Disse fremkallere er ikke finkornfremkallere. Anvendes veldig raske filmer (småbildeformat ) er det bedre å bruke en ultrafinkornfremkaller (nr.4).
Rodinal har en negativ egenskap:
Filmkurven er av lang tå typen. Dette i praksis innebærer dårlig separasjon i skyggepartiene og veldig bra i høylysa. Den idealistiske kurven er kort tå typen med lik separasjoner i skygge og høylys.

For å korrigere på dette må rett filmvalg være viktig. Det finnes film som er skyggeseparerende (APX), Normalsep... og høylyssepparerende (T-Max?)

Kodak HC 110 . Ansel Adams, Fred Picker og mange andre hevder at den er overlegen alle andre fremkallere. Vask hender godt, kreftfremkallende.

Format
Multi Format
Rodinal ved sterk utspeding(1:50) kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte korn ). Overeksponering av filmen gir grovere korn. Den viktigste egenskapen er at de gir veldig skarpe negativ. Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten. Der forskjellene i tetthet er store på negativet oppstår lyse eller mørke linjer som ser ut til å være(ditriterade) ved forstørring
Disse fremkallere er ikke finkornfremkallere. Anvendes veldig raske filmer (småbildeformat ) er det bedre å bruke en ultrafinkornfremkaller (nr.4).
Rodinal har en negativ egenskap:
Filmkurven er av lang tå typen. Dette i praksis innebærer dårlig separasjon i skyggepartiene og veldig bra i høylysa. Den idealistiske kurven er kort tå typen med lik separasjoner i skygge og høylys.

En sak att fundera po ar att det egentligen inte ar tid som styr kontrasten, det ar din agitering.
Med mycket utspadd framkallare, sosom Rodinal 1+100 till exempel, so blir framkallningstiden langre, eftersom framkallaren ar svagare. Om du istallet for att agitera varje minut, eller varje 30s, so kan du agitera var tredje eller var femte minut istallet.
Detta hjalper skuggkontrasten och mellan-tonerna, medan hogdagrarna ar komprimerade. Samtidigt som du okar agiterings-intervallet moste du naturligtvis framkalla en langre total tid. So egentligen ar det din agitering som poverkar kontrasten framst, tids-spannet ar en sido-effekt av agitering.

Jag har slutat anvanda long-tids-framkallning, men valdigt ofta agiterar jag var tredje eller var femte minut istallet. Det ger utmarkt mellantons-separation samt tillbakahollen kontrast med mer komprimerade hogdagrar.
Det fungerar bra med alla framkallare, utom tvo-bads-framkallare sosom Diafine och Beutler's.

Angoende pappers-framkallare - Ansco 130 fungerar utmarkt som filmframkallare. Jag har sjalv anvant den till 5x7" blad film i en roterande tank. Min gode van John Nanian anvander en blandning av Ansco 130 och kaffe (!) till all sin film framkallning.

Jag holler inte med om att HC-110 ar den basta framkallaren. Men det ar bara min osikt. HC-110 ar en framkallare som ger grovt korn samtidigt som det inte blir speciellt skarpt. Mina Tri-X negativ (120) ser hemska ut i 10"x10" forstoring nar de ar framkallade i HC-110, medan mina Xtol negativ ar bode skarpare och finkornigare. Jag ser ingen fordel alls med HC-110.
Det finns dock monga framgongsrika fotografer som anvander HC-110. Det finns monga satt att framkalla film... :smile:

- Thomas

Johs

Member
Format
Large Format
Thomas, mye fin opplysning i det du skriver her, takk. Vedr. HC 110 ligger den i gruppe 2 som Rodinalen. At Tri-X ikke er så bra i 1:7 har også jeg oppdaget. Jeg sper ut i 1:9 isteden eller bruker Tetenal. Min favoritt i 400 ISO er Fuji Neopan i Neofin Blå.

Så av disse 5 gruppene håper jeg vi alle sammen kan putte våre favoritter inn i rektige gruperinger. Artig om det lot seg gjøre? Xtol , hvilken gruppe?, er det en overflate eller dypfremkaller?
Johs

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Det lyder som om Xtol kunne være interessant at bruge, når jeg ønsker finere korn. Men hvordan fungerer sådan en fremkalder på pulverform? Laver man hele blandingen (5 liter) på en gang, eller vejer man af og blander efter behov? Kan den genbruges, eller er det en one shot som Rodinal?

Format
Multi Format
Du blandar hela satsen po en gong. Sedan tar du en viss volym, jag anvander 2 liter, som din 'working volume'.
Darefter framkallar du din film en, tvo, tre rullar ot gongen, och pytsar i 70-100ml 'fresh' Xtol per rulle innan du haller tillbaka framkallningsvatskan i din behollare.

Du kan anvanda Xtol 'single shot' ockso och blanda din 'stock solution' med vatten (1+1 till 1+3). Men om du gor det anvander du mer framkallningsvatska per film och det blir oekonomiskt.

- Thomas

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
Jeg har det siste halvåret arbeidet med HC-110. Ville prøve denne fremkalleren som så mange skriver så godt om. Samtidig tok jeg i bruk en Jobo trommelfremkaller. Jeg får konsistente negativer og det er lett å få en nøyaktig fremkalling. Har også brukt en del tid på å finne min Eksponeringsindeks og fremkallingstider for N, N-, og N+.
Men jeg er like vel missfornøyd med negativene mine. De virker uskarpe og/eller grove korn.

Jeg har lurt en del på om det er fremkalleren eller den konstante agiteringen som Jobo gir???
- noen kommentarer?

Jeg har tidligere brukt Rodinal, D76 og Xtol i tankfremkalling.

Selv om det vil ta meg litt tid og litt testing for å finne nye fremkalligstider lurer jeg på om jeg skal kutte ut både HC-110 og Jobo'n?

(Håper jeg ikke stjeler denne tråden... )

mvh
OM

OP
OP
Necator

Necator

Member
Format
Multi Format
Send bare Joboen til mig :smile: Nej, spøg til side. Jeg havde faktisk også overvejet at prøve HC-110. Forhistorien er at jeg skal have en bestilling afsted til Macodirect snart. Jeg er løbet tør for 120 film og fixer (jeg købte den lille 125ml Agefix). I samme bestilling overvejede jeg at tage en ekstra flaske Rodinal med, men jeg har nok til over 60 ruller film endnu, så jeg tænkte på at bestille en anden fremkalder, bare for at prøve noget nyt.

Siden jeg startede tråden, har jeg fremkaldt APX100 (135) i Rodinal 1+50, og den blev ikke nær så grovkornet som Fomapan 100. Jeg har tænkt mig at bestille noget mere af den, Maco har den til 14,99 EUR for 10 ruller i øjeblikket (eller rettere, Rollei Retro 100, men det skulle være samme film).

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom