Min debut udi filmfremkaldelse har være med Rodinal. Jeg har efterfølgende læst at Rodinal ikke er den bedste "fine grain developer". Hvad bruger I som "finkornet" fremkalder?
Henrik
Hei Henrik
Jeg har samlet opplysninger fra forskjellige bøker, Theo Kisselbach med flere. Dette er ment som en oversikt over valg av fremkallere. En liten start vedr. Rodinal.
Johannes
Når kontrastforskjellene er små hos motivet bør man unngå overeksponering og forkortet fremkalling, for da får man kontrastløse negativer. I slike tilfeller er det bedre med undereksponering og forlenget fremkalling. Man bør også utnytte et kraftig (kontrastrikt) arbeidende negativmateriale. Avstandsbilder har ofte en mye lavere kontrast enn vi tror.
Filmens oppløsningsegenskap og konturskarphet.
Med oppløsningsegenskap menes evnen til å gjengi så små detaljer som mulig. Oppløsningen måles i linjer / mm. Resultatet er ikke konstant. Dette beror på kornighet, objektivets kontrast, lysgårdseffekten (diffusjon), graditisjon, lysets bølgelengde samt kvaliteten på det anvendte objektet.
Konturskarphet er et mål på en films skarphet. Det er ikke beroende av graditisjon eller kornighet. En avgjørende betydning er lysgårdseffekten ( diffusion ). Konturskarpheten kan måles. For å gjøre dette anvendes en spalte som er 15/1000 mm bred. Belysningen gjøres direkte på filmen uten objektiv.
Lysgårdseffekten
For at lysgårdseffekten over hode skal oppstå må lyskontrastene være store i motivet. Rundt lyskildene i bildet oppstår en overstråling – en lysgård. Det finnes to typer, dels diffusion, dels refleksjon. Ved diffusion reflekteres lyset mellom sølvkornene i filmskiktet. Ved refleksjon tilbakekastes lyset fra celluloiden bak skiktet.
Diffusion kan man unngå gjennom at anvende tynnskikts filmer. Man kan også unngå effekten ved å farge baksiden av filmen (antihaloskiktet).
I en lavfølsom film med tynn emulsjon sprer lyset seg mindre enn i en film med tykkere emulsjon og derfor oppviser lavfølsomme filmer bedre skarphet.
Mange liker grovere, distinkt korn
Høyfølsomme filmer som HP5, Tri-X, Agfapan 400, har et tykkere emulsjonsskikt med flere lag av lysfølsomme sølvkrystaller. En høyfølsom film har store, middelsstore og små sølvkrystaller blandet i de samme skiktene men lavfølsomme filmer har bare små sølvkrystaller.
Ilford Pan F og ID11+ gir veldig skarpe bilder. + er et hemmelig tillegg i gamle ID11som her samme resept som Kodak D76.
Det finnes 2 typer film fremkallere, overflate(Ytfremkallere og normalfremkaller) og dyp fremkallere. Med overflatefremkaller menes at filmen fremkalles fra overflaten mot bunnen av emulsjonen.
Med kombinasjon av kjemikalier skapes mange varianter med egenskaper som ligger imellom disse 2 typer av fremkallere. Der ligger nr 3. Finkorn fremkallere.( Kodak D76)
Det finnes 5 grupper filmfremkallere:
1. Normalfremkallere ( papirfremkallere)
2. Universalfremkallere Agfa Rodinal, Kodak HC 110, Ilford Microphen.
3. Finkorn og utjamingsfremkaller Kodak D76, Ilford ID11+
4. Ultrafinkornfremkallere Tetenall Ultrafin, Microdol, Microphen, Promicrol
5. Spesialfremkallere Tetenal Blå, Rød og mange 2 badsfremkallere
1. Normalfremkallere
Brukes sjelden til negativfremkalling. Papirfremkaller som arbeider mykt gir om de spees med dobbel mengede vann en bra filmfremkaller. Vanlige papirfremkallere arbeider altfor kontrastrikt og kan bare anvendes som negativfremkallere når man behøver kontrastrike negativer.
2. Universalfremkallere (Rapid) og overflatefremkallere
Gir ganske raskt et bilde over hele negativflaten. Markering av høylys og halvtoner kommer først senere. Ved kort fremkallingstid får man myke negativ, ved lengre tid får vi briljante negativ. Denne raske fremkallertypen (overflatefremkallere )er å foretrekke ved undereksponerte filmer når de siste sporene av eksponering må hentes frem. (Dypfremkallere er å foretrekke ved overeksponert film)
(Raske fremkallere har ofte sterke akseleratorer ) Raske fremkallere begynner å arbeide direkte på overflaten (i Ytan) på filmen og arbeider seg nedover, hvorfor de også kalles for overflatefremkallere (Ytfremkallere). Når disse fremkallere arbeider i konsentrert form kan man ikke avbryte fremkallingen, uten filmen må mer eller mindre utfremkalles. Fremkallere av denne typen er hastighetsutnyttende og gir et relativt grovere korn.
!!!!!
Utspedde fungerer de mer som en utjamingsfremkaller (nr.3 Finkornfremkaller) eller nr.5 spesial frekaller med høy filmhastighets utnytting .
Rodinal ved sterk utspeding(1:50) kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte korn ). Overeksponering av filmen gir grovere korn. Den viktigste egenskapen er at de gir veldig skarpe negativ. Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten. Der forskjellene i tetthet er store på negativet oppstår lyse eller mørke linjer som ser ut til å være(ditriterade) ved forstørring
Disse fremkallere er ikke finkornfremkallere. Anvendes veldig raske filmer (småbildeformat ) er det bedre å bruke en ultrafinkornfremkaller (nr.4).
Rodinal har en negativ egenskap:
Filmkurven er av lang tå typen. Dette i praksis innebærer dårlig separasjon i skyggepartiene og veldig bra i høylysa. Den idealistiske kurven er kort tå typen med lik separasjoner i skygge og høylys.
For å korrigere på dette må rett filmvalg være viktig. Det finnes film som er skyggeseparerende (APX), Normalsep... og høylyssepparerende (T-Max?)
Kodak HC 110 . Ansel Adams, Fred Picker og mange andre hevder at den er overlegen alle andre fremkallere. Vask hender godt, kreftfremkallende.