Film/papir fremkalder

Memoriam.

A
Memoriam.

• 2
  • 1
  • 19
Self Portrait

D
Self Portrait

• 0
  • 0
  • 17
Momiji-Silhouette

A
Momiji-Silhouette

• 0
  • 0
  • 24
Silhouette

Silhouette

• 0
  • 0
  • 29
first-church.jpg

D
first-church.jpg

• 5
  • 2
  • 85

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,988
Members
99,521
Latest member
OM-MSR
Recent bookmarks
0

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej alle sammen. Der er sikkert ”tærsket langhalm” på det her emne i forvejen, men formentligt ud fra rent faglige/tekniske overvejelser, så derfor vil jeg gerne anlægge en helt praktisk diskusionsvinkel….

Jeg har besluttet at jeg fremover alene vil anvende Rodinal til mine negativer af den simple grund at det er den enkleste fremkalder at anvende; Skal bare blandes op, engangsanvendelse, ”Stock solution” holder en evighed, (længere end nogen anden flydende fremkalder jeg kender).

I dag skulle jeg så ned og blande noget ILFOSPEED efter at have været væk fra mit mørkekammer i en månedstid (OK, en evighed, men alligevel!!). Suppen var blevet brun som morgenurin efter en tur i byen… Ud med den.

Her er så mit spørgsmål til alle jer kloge hoveder; Findes der en papirfremkalder som holder ligeså godt som Rodinal?? Findes der alternativer til Rodinal med den samme holdbarhed??.

Her er det altså ikke kornstørrelse, acutance, filmhastighed kontrast med mere der betyder noget, men alene HOLDBARHEDEN af fremkalderen til både negativer og papir og det skal endelig ikke være pulver der blandes lige før anvendelsen. Det har jeg ikke tid til, dog evt. pulver til en LANGTIDSHOLDBAR stock solution…

Glæder mig til at høre fra jer..

Hilsen
Per

sleepyhead

Member
Format
35mm RF
Hi Per, greetings from Roskilde.

I don't know any paper developers that hold as long as Rodinal. Mixing up a litre from powder isn't so bad! (But, I'm a chemist by background, so I rather enjoy mixing chemicals.)

As for film developers, aside from Rodinal, Diafine stocks last a very long time, mine are a couple of years old.

One trick to increase the shelf life of any solution is to replace the air in the bottle with some other (non-oxygen containing) gas, such as pure nitrogen, using collapsible bottles also helps slow down oxidation.

I hope this helps, mvh, Yaron

Jerevan

Member
Format
Large Format
Rodinal fungerar också som pappersframkallare. Fast jag tror nog vanlig Dektol eller Ilfords Multigrade håller bra, om du inte har uppehåll på flera månader i taget. Ett alternativ vore att dela upp framkallaren genom att fylla små glasflaskor (100 ml framkallare exvis) så att du kan använda dem "one-shot" till varje ny session.

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
hej Per.
jeg bruger HC110 heroppe på skolen, da den er meget langtidsholdbar, og meget, meget kincentreret (og så kan den genbruges mange gange, hvilket gør den billig!)

papirfremkaldere holder ikke ret længe i min erfaring... de bliver iltede ret hurtigt, og mister kraft..

MEN jeg har prøvet et par fremkaldere, der faktisk holder overraskende længe!

MOERSCH (medlem herinde) laver noget fantastisk kemi!

denne:
http://www.moersch-photochemie.de/content/shop/positiv/2/se2_warm

holder snildt i flere uger, hvilket et MEGET længe i min optik..

hvis den bliver hældt på flaske efter brug (meget lidt iltning), så holder den. Den skifter osse farve - ikke SÅ meget, men den er næsten som en god flaske rødvin.. den bliver bedre med alderen!...

jeg kan kun anbefale moersch! en venlig mand, der osse svarer på evt spørgsmål, og som sagt, så laver han en hel række fantastiske kemier.
Hans hjemmeside er osse fantastisk, fordi han faktisk har masser af billeder, hvor man kan se hvilke kemier mm der er brugt.

http://www.moersch-photochemie.de/content/galerie

Støt ham! det vil glæde alle!

Godt nytår.

Last edited by a moderator:
Format
Multi Format
Jeg bruger Ilford multigrade papir fremkalder som ufortyndet holder i årevis. brugsopløsningen (1-9) holder 1 måned,
efter brug hældes den op i en stor gammel fremkaldertank og så kommes et flydelåg på.
min filmfremkalder Ilford ID 11 konc. opbevares i en mørk 2 liter klaskrukke med en stor slebet klasprop holder 6-8 mdr.
eller 40 film, efter hver film efterfyldes med 9 ml fornyer (6 pump fra en kasseret flydende sæbebeholder).
Fixeren opbevares i en Paterson fremkalder dåse klar til brug. Det hele tager ingen tid et termometer er anbragt ved
fremkalderen og en tabel fortæller mig tiden ved temperaturer fra 20 til 25 grader.
Dette har fungeret fint for mig i over 50 år.
Godt nytår til alle APUG,er Flemming Sarup

Jesper

Subscriber
Format
Multi Format
Dektol håller visserligen inte lika länge som Rodinal, men den håller länge och den kan köpas på dunk om du inte vill blanda ut pulver.
Jag talar om förrådslösningen i öppnad dunk, men det är snabbt att blanda eftersom det bara är en vätska som späds med vatten.

Jag trivs bra med den och valde den av ungefär samma skäl som du söker.

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej igen allesammen!

Tak for de fine input. Så lige et par supplerende spørgsmål:

Flemming; hvordan får du Ilford Multigrade til at holde i så lang tid???. Min erfaring er at den (ufortyndet) ikke holder mere end et par måneder når der først er taget hul på beholderen......

Jesper; Hvor længe holder Dektol ufortyndet??

Godt nytår
Per J.

steelneck

Member
Format
35mm
Jag gillar också Rodinal för sin enkelhet, kan förvaras i princip hur länge som helst och är lätt att blanda till "oneshot" när så behövs. Dock ger Rodinal lite grovt korn. Sedan jag tog upp mitt gamla mörkrumsintresse så har jag experimenterat med egenblandad kemi, framförallt då Gainers recept på unblinking eye. Jag har faktiskt mest använt den som pappersframkallare, men det tog ett tag innan jag insåg att jag behövde lägga till en hel del natriumkarbonat för att få bra svärta och kontrast. Nu börjar jag bli nöjd med min glykol-blandning som också bör hålla länge i likhet med Rodinal och dessutom ger ett mildare korn. Alltså, samma lagringsbeständiga framkallare till både film och papper.

Jag har delat upp framkallaren med fenidon och askorbinsyran löst i glykol och bikarbonat och kaustiksoda i vatten, 9 gånger mer koncentrerat än Gainers recept. För brukslösning som pappersframkallare gör jag dubbel styrka och tillsätter 25g natriumkarbonat per liter.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom