Film? Foma, Ilford, Rollei

Forum statistics

Threads
198,314
Members
99,593
Latest member
StephenWu
Recent bookmarks
0
Format
Medium Format
Hei alle skandinavier

Jeg sliter litt med valg av film om dagen, Foma har som sikkert kjent hatt en del problemmer med riper, det har jeg smertelig erfart nå i vinter. Men jeg har rukket å bli ganske godt kjent med Foma filmen både 100 og 400 asa i 135 og 120. Jeg bruker kjemikalier og papir fra Foma og er godt fornøyd med det. Men på grunn av ripene har jeg nå prøvd noen ruller med Ilford FP4 som jeg fremkaller i Foma R09. MEN jeg liker ikke resultatet, skyggepartiene er ikke fine (min mening) Nå i helgen har jeg prøvd 1 rull med Rollei retro 100( som jeg fikk av Johannes i Larvik), så får vi se. Problemmet er selvfølgelig pris. Ilforden i Norge koster dobbelt så mye som Foma. Så da lurer jeg på hva dere andre i skandinavia bruker?

Kent

Last edited by a moderator:

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg har sett at noen har hatt problemer med Foma, men det har heldigvis ikke jeg sett noe til. Ellers har jeg brukt noe FP4, og kan ikke si at jeg har vært misfornøyd med resultatet. Kan ikke huske noe negativt iallfall.

Trond

OP
OP
kameranerd.com
Format
Medium Format
Hei
Foma jobber med saken og jeg håper at de kommer med en løsning snarest. Jeg har testet filmen i Linhofen og fikk fine negativer. Nå har jeg ladet tre Flexareter og er spent på resultatet. Jeg likte best FP4 fremkalt i Perceptol 1+1 i 15 min.

Hei
For meg ville det være det beste resultatet hvis Foma løste problemmet med ripene, for resultatet jeg får med kombinasjon Foma film og papir er veldig fin.

Kent

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Kent;

Jeg har det siste året kun brukt FP4+ og HP5+.
Dette gjør jeg for å forsøke å forenkle arbeidet mitt. Gjennom å bruke én film over lang tid, så har jeg blitt veldig godt kjent med hvordan den reagerer i forskjellige situasjoner og hvordan jeg skal fremkalle den. Jeg har gitt opp å forsøke å finne den optimale filmen, i stede forsøker jeg å bli god på å bruke denne ene filmen. Men andre filmer er helt sikker også gode.

Jeg fremkaller pt. i HC-110 i Jobo. Bruker forskjellige styrker og tider etter hvilket resultat jeg vil ha. (Og synes jeg etter hvert er blitt ganske god til å vurdere lyset, og å finne rett fremkallingstid for å få det resultatet jeg ønsker) Men har også brukt Rodinal innimellom.
Hvorfor HC? Fordi det er enkelt og konsistent. Og dette passer i mitt forenklingsprosjekt.

Planlegger forøvrig å teste den i D76/ID11 i løpet av våren/sommeren. Hvorfor ID11? - Litt fordi det er en klassiker, men mest fordi jeg har en del poser liggende som jeg har fått.

Og filmen kjøper jeg fra Silverprint i London. Ved å bestille et litt større kvantum kommer jeg ned i ca kr. 30,- pr. film. (120)

mvh
Odd Magne

OP
OP
kameranerd.com
Format
Medium Format
Hei Odd Magne

Ser du noe forskjell på bildene som er fremkalt i Rodinal i forhold til HC-110. Hvilket papir bruker du? Det er vel ganske vesentlig tror jeg hvilke papir enn velger til hvem film.

Kent

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Kent;

De motivene jeg har fremkalt med Rodinal har vært helt annerledes enn de med HC-110. Jeg har brukt "Stand development", 1:100 for fremkalling av en del nattbilder. Resultatet ble meget bra, men pga lysforholdene synes jeg det er det vanskelig å samenligne resultatet. Tror nesten at jeg må fotografere det samme motivet, fremkalle med forskjellig fremkaller, og så samenligne. Men det har jeg ikke gjort.

Jeg har stort sett brukt Ilford MG, plast og baryth. Jeg er enkel også her.
Har noe Agfa MCC liggende som jeg skal prøve nå. Spent på resultatet.

Beklager, men dette hjalp deg vel ikke stort.

Dersom det er interesse for det, så kunne vi vel ta med noen filmer og noen fremkalte bilder til f.eks. Larvik en lørdag.
Så kunne vi ta, føle, se og samenligne. ( og skravle )
- setter du på kaffen Johs??

Odd Magne

Johs

Member
Format
Large Format
Hei igjen Kent;

Dersom det er interesse for det, så kunne vi vel ta med noen filmer og noen fremkalte bilder til f.eks. Larvik en lørdag.
Så kunne vi ta, føle, se og samenligne. ( og skravle )
- setter du på kaffen Johs??

Odd Magne

Kaffe fikser vi. Skal svare på denne tråden snart ( Trenger mer tid)
Johs

Johs

Member
Format
Large Format
Apug Treff i UKE 15. Fredag 16.04 kl.18,00, som varer frem til Søndag 18.04. 2010. Farris Fotoklubb kjører samtidig et digitalt treff med 20 påmeldte i egen etasje. Klubbens 10 medlemmer er i tillegg. Det vi si at Apug treffet har 10 plasser ledig. Jeg regner ikke med at alle kan komme fredag kveld men først på lørdagen. Treffet blir i et tradisjonelt uformelt preg, som vi er vant med. Vi selv besitter mye kunnskap som vi deler med andre rundt bordene.

Vi rigger til mørkerommet for praktisk arbeid, Kjemi fra Foma (Slavomir stiller),stort lysbord, billig mat på skolens kantine og et varmt måltid på lørdag kveld, samt noen klasserom for overnatting som vil kreve egnet liggeunderlag og sovepose. Vi deler selvfølgelig 4 riggede rom med digitalfolket, som består av studioutstyr. Det ene rommet blir for produktfotografering.I inngangspartiet rigger Richard Brunsvold muliggens opp sin utstilling fra Hallingdalen.
Hyggelig om det kommer deltagere fra Sverige og Danmark.

10 plasser går fort unna så vær raske med å melde dere på.
Høres dette greit ut??
Velkommen
Johannes

minolta_md@yahoo.no
Jeg kan også treffes på tlf. 0047 98231040

Slavomir har med fotopapir og kjemi for salg.

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Jos,

Flott at det igjen blir en mulighet for å treffes.
Desverre skal vi til Roma denne helga og jeg kan derfor ikke komme.
Med hilsen
Odd Magne

OP
OP
kameranerd.com
Format
Medium Format
Hei igjen Jos,

Desverre skal vi til Roma denne helga og jeg kan derfor ikke komme.
Med hilsen
Odd Magne

Roma, er du inspirert av Krogvold sin siste utstilling? Jeg var på den i Hamar, ganske fin, men gleder meg til å se noen av dine Roma bilder, hmm jeg prøver ikke å skape noe forventnings press:wink:

Kent

OMU

Member
Format
Multi Format
Har vært på noen Krogvold arbeidsseminarer (workshops). men det er ikke bakgrunnen. Vi reiser ofte tilItalia og har vært i Roma tidligere også. har postet ett romabilde tidligere også, men håper å kunne komme tilbake med fler.
OM

OP
OP
kameranerd.com
Format
Medium Format
Hei Odd Magne

Har du peiling på hva slags film Krogvold bruker nå, når han ikke bruker Agfa fra fryseboksen?

Kent

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Kent;
Han bruker Kodak Pluss-X i stede for APX 100. I den siste boka hvor han er medforfatter og har tatt bildene, skriver han at han nettopp har brukt Pluss-X.
- Thomas Thiis Evensen, Morten Krogvold. "ROMA - syv vandringer". Bilder med en fantastisk glød og kontrast.

OP
OP
kameranerd.com
Format
Medium Format
Hei Kent;
Han bruker Kodak Pluss-X i stede for APX 100. I den siste boka hvor han er medforfatter og har tatt bildene, skriver han at han nettopp har brukt Pluss-X.
- Thomas Thiis Evensen, Morten Krogvold. "ROMA - syv vandringer". Bilder med en fantastisk glød og kontrast.

Hei Odd Magne

Jeg har kjøpt boka, men jeg har tydeligvis bare sett på bildene og ikke lest:D
Jeg kjøpte boka på utstillingen hans i Hamar. Det var greit å se bildene på utstillingen, for trykk i bøker er sjeldent rettferdig gjengitt.

Kent

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen

Skrøt for noen dager siden av at jeg kun jobba med Ilford, for å forenkle.

Men i dag skal jeg på posten å hente pakke fra Slavomir, Fomapan 100 og 400..... kunne ikke la meg friste til å leke litt med en ny film :tongue:

Regner med at det er flere her som har erfaring med disse filmene.

Har Rodinal, ID-11, HC-110 og en flaske Tetenal ultrafin. (den siste er antaglig gammel, men den er uåpnet)
Noen som har noen erfaring med disse filmene og en eller fler av disse filmene?

Johs

Member
Format
Large Format
Det ser ut til at Mike Crowford muligens kommer, samt Joakim Ahnfelt fra Gøteborg.Håper at de tar med bilder fra Skotlandturen vår. Joakim hadde en utstilling fra Sky for kort tid siden i Gøteborg. Joakim tar med sin 8X10", han skal ikke på fly denne gangen.
Johs

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom