Takker for hjelp her! =D
Ja, så at det var himmel og hav mellom Epson-scan og Silverfast, Epson-scan ga jo uklare bilder (jeg trodde jeg hadde misfokus på alle bilder, eller at objektivet til Hassy'en var totalt ute å kjøre fordi _ingenting_ var helt skarpt.)
I Silverfast ble bildene plutselig fokuserte og fine, så da kunne jeg puste litt lettere ut (trodde jeg hadde kjøpt katta i sekken her en stund.)
- Godt mulig at jeg gjorde noe helt feil mht Epson-scan programmet altså, mulig jeg har fortalt at negativene ligger rett på glassplaten, men når jeg eksplisitt sa at de lå i en ramme, klarte altså ikke programmet å scanne rutene korrekt (som det vedlagte bildet forteller om).
Silverfast er litt mer avansert enn Epson-skan indeed, har noen av dere erfaring med software basert støvredusering? (ICE funker vel ikke på sort/hvitt?). Ser at når scannene først blir ok fokusert, så forsterkes støv ganske signifikant, en god del å klone bort.
Takker for instillingene FiatluX, jeg skal forsøke meg på noe liknende når jeg kommer hjem i dag. Jeg trodde ikke man kunne skanne HDR greier uten å ha noen ekstra software til den Silverlight pakken som følger med jeg.
Ezzie, det er antakelig ganske likt ja (jeg har en holder med to striper på 3 bilder hver) men å fortelle Epson-scan at filmen ligger i en holder, fungerer ikke, da ble det bare ball, så jeg måtte scanne hele rammen og så velge ut hvor bildene var
Man kan så legge flere selections på totalbildet, slik at man kan batch-scanne alle 6 rutene, men i denne modusen ble bildene veldig uskarpe, mulig grunnen er at scanneren da forventer at filmen ligger rett på glassplaten?
Har vedlagt et par scans fra Fomapan 100 ASA, fremkalt i rodinal 1:50 (helt usansynlig blanding, måtte regne flere ganger for å sjekke om jeg hadde målt opp rett =D )
Godt mulig jeg re-scanner disse, dersom det er mulig å bruke den software-baserte støv-fjerneren, disse er scannet med Epson-scan, de andre bildene jeg prøvde i Silverfast, er ikke ferdigbehandlet enda.
Disse er ikke skarpe, jeg antok som nevnt at objektivet enten var rart, eller at det var jeg som hadde driti på draget når jeg fokuserte og tok bildene, i og med at de er skutt på f2.8 med en 80mm og rundt 1/15 - 1/30 sek.
DOF ligger vel rundt 5-15 cm og man er i tillegg utsatt for motion blur og mirror slap på den lukketiden jeg hadde, men som nevnt kunne jeg ikke se at det var det som gjorde bildene uskarpe.
Greit å ha noen å støtte seg litt på når det er så himla mye nytt (nytt kamera Hasselblad, nytt objektiv, ny fremkaller, ny fixer, ny scanner, ny software og et helt nytt filmformat, 120 film).