Diverse fargefilm som kan være vanskelig å få tak i?

Plot Foiled

H
Plot Foiled

• 0
  • 0
  • 0
FedEx Bread

H
FedEx Bread

• 0
  • 0
  • 0
Unusual House Design

D
Unusual House Design

• 4
  • 2
  • 58
Leaves.jpg

A
Leaves.jpg

• 2
  • 0
  • 69
Walking Away

Walking Away

• 2
  • 0
  • 108

Forum statistics

Threads
197,960
Members
99,514
Latest member
Emanuel Schi
Recent bookmarks
0

Halvis

Member
Format
35mm RF
Jeg leter litt igjennom sortimentene til forskjellige filmprodusenter, og finner litt av hvert! Fujifilm lager endel artige filmer som er beregnet på det japanske markedet. Her er noen av de jeg har funnet!

135:

Natura 1600 ISO - Ser ut som en riktig artig film jeg gjerne skulle tittet nærmere på! Den skal visst være eksepsjonell på å fange tekstur i skyggene der bruk av blitz bare ville laget mørke skygger.

Superia Venus 400 og 800 ISO - Har ikke den minste anelse om hva som er spesielt med denne, annet en at den skal være superfinkornet, som i at 800 har korn som 400 og 400 har korn som 100! 4 fargelag.

Fujicolor 100 ISO - Altså ikke superia eller reala. Bare 100. Superfinkornet med naturlig gjengivelse av hudfarge.

Reala ACE 100 ISO - Jeg har sett noen bilder tatt på denne filmen, og de var med noe mindre kontrast og mer naturlig gjengivelse av farger. I produktbeskrivelsen står det også at denne er fargesterk og godt egnet for fotografi av blomster. Hm. Jeg mener denne er ganske naturlig mettet, men jeg har ikke testet selv. Denne kan du få fra megaperl også. (Lenke nedenunder).

120:

Pro 160-serien kommer i disse versjonene:

NC - Høy kontrast, nøytral tone.

NS - Portrettfilm, myk tone, naturlige farger.

NH - Nøytrale farger, skarp tone, kontrastrik detaljgjengivelse.

NL - Tungstenjustert portrettfilm. Denne har de sluttet å produsere nå, så om dette er noe du liker, bør du finne et sted å kjøpe den NÅ.

PRO 400 ISO - Skarp, naturlig og kontrastrik. 4 fargelag. Hudtonegjengivelse blir beskrevet som "lovely". For portrettfoto og fester. Det står også bryllup, men jeg antar dette ikke er helt for vestlige bryllup... :wink:

PRO 800 ISO - For fotografering av bevegelse og kveld/natt. Og "innendørs bryllup best bilder". Rar oversettelse det der! :D

Reala ACE 100 - som over. Motivforslag, rett oversatt: 1) Portretter. 2) "For fargerike blomster og landskap, som for eksempel natur." :D

Dessværre har jeg ikke funnet noe sted på site'n hvor de har 4x5" film, men jeg leter videre.

Dead Link Removed Ikke akkurat billig, men de har endel sjeldne ting der!

Jeg håper dere andre kan bidra med deres egne lenker og info om fargefilm i denne tråden! Det hadde vært flott!

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Du må ikke glemme Fuji Fortia, som Megaperls har i butikken sin. Jeg en pakke 120 i frysen som jeg skal spare til våren. Det jeg har sett av bilder fra denne filmen ser spektakulært ut.

Trond

OP
OP

Halvis

Member
Format
35mm RF
Fortia virker veldig morsom, ja! Men jeg fant den ikke på sidene til Fujifilm... Merkelig! Vel... Nå fant jeg heller aldri hverken storformatfilm eller papir der heller, og det har jo også megaperl. Hm. Jeg tror jeg skal ta kontakt med ham/dem og høre om det er noen av de rare filmene som er mulig å få tak i i storformat i det hele tatt! :smile:

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Last edited by a moderator:
OP
OP

Halvis

Member
Format
35mm RF
Jeg har fått mail fra Dirk/Megaperl, og de gøyale filmene er kun å få tak i i 135 og 120. Natura 1600 er kun i 135. Har fått mer input på den også - at den er godt egnet for å fotografere inne på barer og caféer på kveld/natt. Hm. Jeg må få meg canon 7 med 50mm 0.95! :D

I 4x5 er det kun 160 Pro NC og NS. Synd!

Niels-Erik: Takk for tipset! Calumet har jo endel interessant! Tror nok jeg også skal investere i en 6-pack fidelity filmholdere også! $26.70 pr. filmholder er jo ganske OK!

Erik Hartmann

Member
Format
Large Format
Halvis.....
Tror nok jeg også skal investere i en 6-pack fidelity filmholdere også! $26.70 pr. filmholder er jo ganske OK!

Måske...Måske.... mine 12 filmholders har jeg købt på Ebay...i England....ret billligt (1/3 af hvad du skal give) Men hvis du absolut vil betale så meget ?? OK.....
Men se lige her:
Dead Link Removed

niels-erik

OP
OP

Halvis

Member
Format
35mm RF
Takk for tipset, Ole, men jeg må uansett vente litt! Litt slunken lommebok etter jul... (Jeg var jo med på å spleise på Shen-Hao til meg selv, vettu!) :D

Men... Er det ikke best å kjøpe filmholdere nye? Eller hvordan er det med denne tape'n? Kunne jeg brukt en hvilken som helst høykvalitets strietape som var sort? Jeg mener, jeg har jo VELDIG enkel tilgang på sort TESA tape (tykk strie, naturgummi), i og med at vi bruker den på operaen?

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
De aller fleste filmholderne mine er gamle, noen eldgamle - noen er så gamle at de er av tre og ikke plast. Andre er litt nyere - som Linhof-holdere av bakelitt.

Tapen holder bare bunnklaffen på plass, og har ingenting å si for lystettheten. Så jeg tipper TESA tapen skulle være helt grei.

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Mine filmholdere er også for det meste gamle. De få "nye" filmholderene jeg har kjøpte jeg faktisk nye i 1994, så de er bare 14 år gamle. Ellers har jeg en haug med gamle holdere i tre og plast, kjøpt på eBay, som fungerer utmerket. Noen få har vært utette, men det må man regne med. Man må teste dem før man bruker dem til noe kritisk, og ikke minst rengjøre dem grundig før bruk!

Trond

Eirik Berger

Member
Format
4x5 Format
Fortia virker veldig morsom, ja! Men jeg fant den ikke på sidene til Fujifilm... Merkelig!

Det er en film som kun er tiltenkt det asiatiske markedet. Den skal etter ryktene være skreddersydd for å gjengi blomstringen til kirsebærtrær på en heftig måte. Jeg har brukt Fortia SP ved flere anledninger og den er både morsom og uforutsigbar. Blå himmel og vegetasjon samt alle varianter av rødt og rosa blir veldig heftig. Filmen er ubrukelig på bilder med snø, da den altfor lett tipper over i ett eller annet ekstremt fargestikk.

Men film er billig og livet er kort. For all del prøv.

Dirk har en del ting man ikke ser verken på Fujifilm sine nettsider eller andre nettbutikker. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men det var lenge kun hos ham man kunne få tak i Fuji Acros i 4x5" i løse blad. Og det er jo bare en utrolig flotters film.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom