Dagens kamera!

Leaves.jpg

A
Leaves.jpg

• 2
  • 0
  • 22
Walking Away

Walking Away

• 2
  • 0
  • 48
Blue Buildings

A
Blue Buildings

• 2
  • 0
  • 33
Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 102

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,945
Members
99,512
Latest member
filmcodedev
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Trond den Topconen du sendte kom i dag! Hav var galt med den sa du?

For meg ser den da helt grei ut, den skal på prøve seg med et par av de gamle Exakta-objektivene, kanskje den skal få bli med ut på tur sammen med en Exakta VX, det ville være hyggelig for begge to.
Jeg bruker allikevel lysmåler i forbindelse med slike oldiser!

Et koselig lite kamera Topcon RE300, jeg husker det som at modellen ble introdusert på tidlig 1980-tall, og at det på det tidspunktet ble mottatt med et gjesp, i konkurranse med Canon FD-kamera som AE1 Program og A1....... Så vidt jeg husker droppet Topcon ut av kameramarkedet kort tid etter........

Drømmen på 1960-tallet var ikke Asahi Pentax for meg, det var en Topcon D, først med lysmåling gjennom objektivet i komersielt salg, og først med lysmåling gjennom objektivet på full blender og det med en objektivfatning som stammet fra midt på 1930-tallet! <dessverre var de svinedyre for en fattig snott, og dessverre er de foruroligende dyre på Ebay den dag i dag!

Erik

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Gratulerer Erik. Hyggelig gjort av Trond. Håper du får den til å funke.

OP
OP
Format
Multi Format
hehe
I've made him an offer, I've even went out of my way and gave him several offers...... I'll better make 'im an offer he cannot refuse!
:smile:)

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Topcon er et rigtigt godt kamera!
Jeg har flere - har haft mange gennem tiden.

Objektiverne er fantastiske! og jeg har osse haft de fleste af dem - incl 20mm - den fantastiske 25mm og op til 300 2.8 (verdens første serieproducerede 300 2.8 (kaldet "the legend")...

man kan være heldig med de kameraer (prosmæssigt) - jeg har en bekendt, der er "kamerapusher", og han har flere Topcons til salg.. og en del optikker osse..

Hvis man så skal være virkeligt heldig, så læs denne tråd!

(there was a url link here which no longer exists)

den 85'er ville jeg gerne ha'....

Tillykke med kameraet!

OP
OP
Format
Multi Format
Jeg hadde i mange år en FD 85mm til mine Canon hus, SVJH en 1,8, det var et fantastisk objektiv......
Jeg har lenge undret meg på hvordan jeg KUNNE selge noe slikt! :-(

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Disse Topcon kameraene er virkelig lekre saker. Jeg kjøpte tre Topcon kameraer og fem objektiver for kr. 500,- Et av dem er kameraet Erik har fått, og to Super D. De to sistnevnt er ikke helt like, for den den jeg antar er eldst mangler speillås. Objektivene er 25mm 3,5, 35mm 2.8, 50mm 1,8, 100mm 2.8 og 135mm 3.5. 25mm objektivet er i ganske dårlig stand og bærer preg av å ha vært "reparert" av en amatør og 35mm'en har olje på blenderlamellene. Bortsett fra det ser alt ut til å være i ganske god bruksstand.

Trond

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Disse Topcon kameraene er virkelig lekre saker. Jeg kjøpte tre Topcon kameraer og fem objektiver for kr. 500,- Et av dem er kameraet Erik har fått, og to Super D. De to sistnevnt er ikke helt like, for den den jeg antar er eldst mangler speillås. Objektivene er 25mm 3,5, 35mm 2.8, 50mm 1,8, 100mm 2.8 og 135mm 3.5. 25mm objektivet er i ganske dårlig stand og bærer preg av å ha vært "reparert" av en amatør og 35mm'en har olje på blenderlamellene. Bortsett fra det ser alt ut til å være i ganske god bruksstand.

Trond

25mm er DYR ude på #bay...

er der de tilhørende små farvefiltre med?

se evt her..:

http://cgi.ebay.com/BESELER-TOPCON-...37877376?pt=Camera_Lenses&hash=item35ad20d780

Last edited by a moderator:

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Hoppsann! Det var sannelig dyrt for et objektiv med så sær fatning. Mitt eksemplar er dessverre langt ifra like pent, men glasset ser heldigvis bra ut. Ja, de små filtrene er med.

Trond

OP
OP
Format
Multi Format
Jeg har en sak fra japan med Topcon/Exakta fatning, en merkelig sak jeg nevnte på fotodottno mens jeg enda deltok på det digitale galehuset...

Jeg skal grave det fram igjen og sammenligne med denne "moderne" utgaven, dette med blenderoverføring.. merkelig sak, med exa type lukker om du skjønner.

OMU

Member
Format
Multi Format
Hmmmm...

Jeg er ingen kamerafrik og vet ikke hva alt heter.

Men det slo meg når jeg leste denne tråden at dette navnet Topcon hadde jeg hørt før.
Og fra en kamerahylle i kjelleren har jeg funnet fram en Topcon SuperDm med en 58mm 1,4 og to RE Auto topcor 28mm 2,8.

Jeg har aldri forsøkt å bruke kameraet, men det bør jeg vel...

Utstyret fikk jeg fra en i nabolaget her. Forsto det slik at han en gang hadde jobbet i bank og at kameraet hadde vært brukt som overvåkningskamera ett eller annet sted?

Men uansett bruk, så har jeg vel ikke bruk for to stk 28 mm. Så er det noen av dere som treger :smile:whistling:smile: et slikt, så la meg høre.

Last edited by a moderator:

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Hmmmm...

Jeg er ingen kamerafrik og vet ikke hva alt heter.

Men det slo meg når jeg leste denne tråden at dette navnet Topcon hadde jeg hørt før.
Og fra en kamerahylle i kjelleren har jeg funnet fram en Topcon SuperDm med en 58mm 1,4 og to RE Auto topcor 28mm 2,8.

Jeg har aldri forsøkt å bruke kameraet, men det bør jeg vel...

Utstyret fikk jeg fra en i nabolaget her. Forsto det slik at han en gang hadde jobbet i bank og at kameraet hadde vært brukt som overvåkningskamera ett eller annet sted?

Men uansett bruk, så har jeg vel ikke bruk for to stk 28 mm. Så er det noen av dere som treger :smile:whistling:smile: et slikt, så la meg høre.

den vil jeg da gerne ha'...:whistling:

jeg har godt nok een, men mine eleve slider på det..

Prøv kameraet af - den 1.4 er fantastisk.
"m" et i navnet (Super Dm) betyder at du kan få en winder til kameraet, hvilket ikke er helt dårligt...
Derudover så kam man få er stor, tung motor til alle Super kameraerne..

"Lidt" mere oplysning om dette fine kamera:

http://members.cox.net/topconcollection/index.html

Der er noget at gå i gang med...:cool:

OP
OP
Format
Multi Format
Hvis den 28'n betyr at du får en (eller flere!) 28 til overs, så kunne det jo være en ide å pensjonere og sende hitover..... hos meg ville den gjøre dobbelt tjeneste, jeg har jo en gammel (ser ut til å være skikkelig gammel!) Exakta VX som aldri har fått prøvd en supervidvinkel!

En Topcon Dm var drømmen i mange år, men så kom en Canon F1 i veien!

gandolfi

Member
Format
Large Format Pan
Hvis den 28'n betyr at du får en (eller flere!) 28 til overs, så kunne det jo være en ide å pensjonere og sende hitover..... hos meg ville den gjøre dobbelt tjeneste, jeg har jo en gammel (ser ut til å være skikkelig gammel!) Exakta VX som aldri har fått prøvd en supervidvinkel!

En Topcon Dm var drømmen i mange år, men så kom en Canon F1 i veien!

det er da i orden med mig - jeg vil ikke være grådig!

"En Topcon Dm var drømmen i mange år, men så kom en Canon F1 i veien":laugh:

Hvis det skete her, så ville Topconen køre F1'eren midt over, uden at se sig tilbage...:whistling:

OP
OP
Format
Multi Format
He he Topcon D var og vil alltid være en imponerende kamera-familie. Basert på den gamle Exakta-bajonetten, var det en imponerende teknisk BEDRIFT å tilpasse denne til lysmåling gjennom objektivet, og deretter lysmåling på full åpning, det tok mange år før resten av de store klarte det samme!

(Canon FD objektiv-fatning var for øvrig løst basert på en tilpasning og modernisering av den noe eldre Praktina-bajonetten, det er også en interessant verden, akkurat som Exakta/Topcon.)

OP
OP
Format
Multi Format
Så kom endelig en liten pakke med APS-filmer inn gjennom døra, de skal danne grunnlaget for mere Caffenol-eksperimenter, til og med APS må jo fremkalles selv!

Hva kjører man så igjennom noe slikt? Tjaaa her har vi selvsagt en IXUS eller to, nydelige saker, og en billig-ixus, plæstikk....

Men dagens vinner er en Fuji : Fujifilm TIARA, Fotnex 1000ix MRC.

En bitte liten sak, mindre enn en Rollei 35, mindre enn en Minox 35. Den kommer i et lite lærhylster, men det er egentlig unødvendig, kameraet ligger i et eloxert aluminiumshus, som åpnes og avslører linse, blitz og avastands og lysmåler.

Som andre APS kamera kan man velge mellom 3 utsnitt, wide, normal og en mellomting. Ingen zoom.

Dette er et lite smykke, et kamera designet for å ligge i en dameveske, være med over alt og sikkert beregnet for å fotografere tvers over caffe-latte bordene i california.....

Jeg har alltid likt små kvalitetskamera, Minox, Minolta, Rollei, og har alltid vært på jakt etter best mulig billedkvalitet ut fra miunst mulig pakke.

Verdens beste kamera er det du har med deg hver dag....... omtrent som ungdommen og mobiltelefonen i dag.

Nåvel, nå skal Minox 35 gå på delvis pensjonstilværelse igjen, så skalvi se om APS egentlig var et brukbart alternativ som visuell notisbok.

Det er i allefall en stilig liten sak!

OP
OP
Format
Multi Format
Og i dag ankom et stykk mamyia C220 kamerahus!

Det var mye bedre enn forhåndsreklamen sa, selv om utløser-knappen for å åpne kamera mangler!

Tilsynelatende lot det seg ikke gjøre å ta et bilde, avtrykkerknappen satt fast, men ved å sette inn en tomspole på rett plass, og foreta endel besvergelser, med lesning at et par kapitler fra svarteboka, løsnet det!

Det viktigste for meg var opprinnelig å få tak i WLF, waistlevel finderen, det er mange smartinger som selger slike hus på Ebay, som robber dem for objektiver, WLFer og annet løst, og selger det separat, så også hos meg. WLF'en passet helt uten problemer på mitt C3 hus. Mamiya C-series er et helt system og delene er (nesten) fritt skiftbare.

Jeg har nå to kamerhus og tre sett med objektiver, WLF og Porroprisme, og kommer til å selge unna noe annet for å finansiere en skikkelig vidvinkel, og kanskje kutte ut Yashica-TLRene.

Selv om dette huset er en gammel kriger og merket av det, er det lite som skal til for å få den på banen, og jeg er meget godt fornøyd!

EP

Jerevan

Member
Format
Large Format
Gott att höra att kameran kom fram i alla fall! Och det ska bli intressant att se om du får fart på den. :smile:

OP
OP
Format
Multi Format
Jerevan anbefales herved 100% som kameraleverandør, ikke bare stemmer beskrivingen av objektet - det er bedre enn beskrevet når det kommer fram!

Thanx pal!

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom