Centrering af lampe i forstørrelsesapparat?

R..jpg

A
R..jpg

• 0
  • 0
  • 5
WPPD25 Self Portrait

A
WPPD25 Self Portrait

• 7
  • 1
  • 76
Wife

A
Wife

• 5
  • 1
  • 106
Dragon IV 10.jpg

A
Dragon IV 10.jpg

• 4
  • 0
  • 94
DRAGON IV 08.jpg

A
DRAGON IV 08.jpg

• 1
  • 0
  • 63

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,888
Members
99,495
Latest member
Brenva1A
Recent bookmarks
0

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Hej med jer.

Jeg har virkelig været mange steder med mit spørgsmål, men jeg har ikke fået noget entydigt og brugbart svar. Spørgsmålet er ellers meget simpelt:

Hvordan opnår jeg den bedste centrering af lampen i min Durst L1200??? (eller et hvilket som helst andet forstørrelsesapparat for den sags skyld...)

Jeg er klar over at mange faktorer spiller ind, bla. kvaliteten af kondensatorerne (burde være OK på en Durst) samt optik, brændvidde med mere. Det jeg efterlyser er METODEN, altså lige bortset fra at betragte bundbrædtet og justere til det "ser godt ud". Det er hvad brugsanvisningen anbefaler.

Måske man kunne bruge en lysmåler som en Ilford mørkekammermåler???.

Gode råd modtages gerne!

Hilsen
Per J.

mpirie

Member
Format
4x5 Format
Hi Per,

It's been a long time since I used the condenser head on my L1000, but if memory serves me, i used to close the lens down and pull the lamp holder in or out until the lighting was even.

I guess you could use an EM10 across the baseboard to see what difference (if any) there was in relative intensity of the projected light at the four corners and centre of the baseboard?

Mvh,
Mike

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Bare for at følge op på mit gamle spørgsmål, så valgte jeg at benytte mig af en metode hvor jeg fokuserede på bundbrædtet, fjernede negativet og derefter målte forskellene i reflektansen fra hjørnerne og midten. Jeg benyttede mit spotmeter til testen og målte fra bagsiden af et stykke fotopapir... Det lykkedes mig ikke at opnå bedre resultat end 0,3EV i forskel fra det "mørkeste" hjørne til det "lyseste" centrum. Dette med let nedblænding af optikken. Ved fuld blændeåbning var forskellen større.
Egentligt ganske tankevækkende. Der er absolut ingen synlig forskel i intensiteten vurderet med det blotte øje, men spotmåleren siger noget andet. Er der nogen af jer der har prøvet nogen lignende målinger og hvad var jeres resultater??

Hilsen
Per J

Format
Multi Format
Du kommer til at leve med dit problem. Jeg har arbejdet med forskellige forstørelses aparater og det har været det
samme problem med dem alle, størst på fuld åbning. Hvor slemt det er kan du også kontrolere ved at ofre lidt papir:
stil skarpt med neg. i - tag neg. ud exponer til midelgråt på forskellige blænder, og betragt resultatet.
For mig giver lidt uensbelysnig ingen problemer, da jeg altid er inde og holde lys tilbage i dele af billedet og altid er
inde og efterbelyse andre dele og det kan være op til 2-3 EV.
Så ved almindelige halvtone billeder spiller det ingen rolle, mener jeg.
God arbejdslyst Flemming

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Jeg er helt enig med dig Flemming. Det spiller ingen rolle, bla. fordi man alligevel efterkopierer dele af negativet og foretager andre "krumspring".
Der er dog en vej ud af problemet hvis man ønsker det - og har plads. Man kan benytte feks. en L1200 til at fremstille kopier af små negativer - 24x36 og mellemformat. Med de "store" kondensatorer til 4x5" opnår men en forbavsende ensartet udlysning af negativformatet - og et enormt lystab. Men det er altså muligt at slippe udenom.....

Hilsen
Per

thmas

Member
Format
4x5 Format
Jeg har lige lavet 50x60 kopier på min Durst 1200 med kondensatorer til ml. format. Målte først lyset med en spotmeter, hjørner skal have nogenlunde samme blændetrin. Dette fungerede fint i forhold til mine negativer.

MVH

Torben

OP
OP

Mr.Nikon

Member
Format
4x5 Format
Og endelig er der jo også en anden forklaring på fænomenet, nemlig at der på enhver optik vil være et vist lystab mod hjørnerne da der er længere fra optikkens centrum til hjørnerne af kopipapiret end til midten af papiret. Dette skulle så kunne opvejes af negativet der har fået tilsvarende mindre lys i hjørnerne under optagelsen. Hvis man da ikke ligefrem har anvendt storformat med center-filtre....:smile:.
Hvorom alting er, så er det en teoretisk diskusion som Flemming ganske rigtigt siger.

Hilsen
Per

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom