C41 Fargefremkalling, norsk resept

Sparrow.jpg

A
Sparrow.jpg

• 0
  • 0
  • 9
Orlovka river valley

A
Orlovka river valley

• 2
  • 0
  • 55
Norfolk coast - 2

A
Norfolk coast - 2

• 3
  • 1
  • 56
In the Vondelpark

A
In the Vondelpark

• 4
  • 2
  • 132
Cascade

A
Cascade

• sly
  • May 22, 2025
  • 6
  • 6
  • 112

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,834
Members
99,485
Latest member
zwh166288
Recent bookmarks
0
Format
Multi Format
Om det er noen interesse kan jeg oversette og presentere noe på dette.

Jeg har Wisseschaftliche und Angewandte Photographie, Band I - V.

Der er prosess 22 gjengitt i detalj (forgjengeren til C41) samt en forenklet tilpassing for selvmix. C22 vil gi farger i C41, men ikke farger som lar seg kopiere på papir, mener jeg (kraftig stikk).

Imidlertid lever vi i en annen verden, og for folk som gjør X-processing eller scanning er dette enklere, uansett stikk og merkelige farger, så lenge man har scanner og Photoshop, kan mye fixes og rettes opp, saken er å lage seg en standard og følge den.

Interessert?

I tillegg har jeg en erstatningprosess for C41 som ser lovende ut, den kan også oversettes og presenteres.

Det jeg egentlig spør om er todelt: om det er noen intresse, og om folk som deltar er villige til å eksperimentere og dele resultater og erfaringer.

Erik

Last edited by a moderator:
OP
OP
Format
Multi Format
Tar opp igjen denne, har litt overskudd på tid, så her kommer resepter etter hvert.

Hvorfor er dette interessant? Jo C41 er proprietær, dvs den er ikke offentliggjort.
Dermed er den ukjent for de aller fleste og fargefremkalling fremstår fremdeles som et stort mysterium.
Dessuten valgte Kodak urealistisk høye temperaturer for hjemmebruk, slik at man MÅ ha elektronisk temperaturkontroll.

Alternative prosesser bygget på kunnskap om C22, og temperaturer rundt 20 grader er lett å kontrollere i moderne hus med termostatkontrollert oppvarming....

Dessuten er basiskunnskapen om stoppebad, blekebad og fixering fremdeles gyldig, det er ikke der de store fremskrittene har skjedd (selv om enkelte forsøker å fortelle oss det....)

Når dette kapittlet er ferdigskrevet, kommer et kapittel til, med alternativ fremkaller, som er enkel å skaffe kjemikalier og veldig enkel å bruke, kombinert med det en kan lære fra disse gamle prosessene om stpp, blekebad og fixering, men det kommer i en annen tråd etter hvert.

OMU

Member
Format
Multi Format
Eksperimentering og test av nye metoder er altid morro, så jeg prøver gjerne å fremkalle i farger :smile:
Må ta forbehold om hvor mye og kostbare kjemikalier jeg må ha.

Swellastic

Member
Format
Multi Format
Tempus fugit - eg veit ikke om det framleis er nokon på denne tråden, men eg velgjer å legge igjen beskjed :wink:

Eg er veldig interresert i dette. Hadde vore kjempekjekt å sjå kva for slags resultat ein kan få ut av dette. Det som er litt usikker på, er kor enkelt det er å få kjemikalier til prosessen? Etter det litle eg veit om fargeprosess so er det vel nokon litt ekle kjemikalier som skal til for å få det heile til å fungere? Korleis er det med tilgangen til desse?

Om me kunne fått nokon folk med på dette, hadde det jo vore kjekt å sjå kva me fikk ut av det.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom