Black is the new brown - en presentasjon

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 47
Field #6

D
Field #6

• 6
  • 1
  • 65
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 9
  • 136
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 80

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,914
Members
99,500
Latest member
Neilmark
Recent bookmarks
1

Ezzie

Member
Format
Multi Format
En lang reise har dette vært. Som amatørentusiast, og som de fleste slike nå til dags, har jeg kun holdt på med digital billedfangst de siste 10-12 år. Min siste film kamera var en sørgelig APS (dog ultra-cool, designikonet, den aller første Ixus). Jeg har noen gamle arvestyker riktignok, en 6x6 Geos, en 135 Welta Weltax, men det teller liksom ikke. (Mitt første kamera var en Smena Symbol, julegaven det året jeg fylte 7)

Etter noen år med stadig bedre DSLR'r, så syntes jeg at noe manglet. Det var så sjelløst. Kameraene var sikkert mye flinkere enn meg, selv om jeg aldri har brydd meg om all automatikken, så er man ikke deltagende på samme måte som med et kamera hvor alt styres manuelt. Spenningen er også til en viss grad borte, man kan umiddelbart se om man klarte brasene, eller om man burde ta et bilde til, og ikke vente til filmen kommer ut av fixen. Så, etter noen år kom jeg over et digitalt RF kamera (Epson R-D1), og mye deilig optikk, et steg i riktig retning. Mer old-school, men likevel fortsatt digitalt. Denne bruker jeg fortsatt mye, et kamera som duger til mye og er ganske så portabel. Gjennom RF miljøet og da spesielt RFF ble interessen for film igjen vekket til live. Merkelig nok var aldri 135 i mine tanker, jeg tenkte større, og det endte med at jeg lagde meg et P+S 4x5 LF kamera. Denne bruker jeg mest til 120 6x12, og syntes at morofaktoren steg ennå et par hakk. Nå til slutt har jeg fått tak i en Kowa Super 66 og synes nok at dette tegner til å bli veldig festlig.

Fra første film igjennom Kowa'en
4979481901_4bda39896a_b.jpg

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen
Velkommen "hjem" :smile:

Her på APUG finner du i alle fall et uutømmelig reservoar av kunnskap og inspirasjon.
Jeg har spurt om mye rart, og alltid får jeg raskt svar.

Og så treffer vi jo likesinnede, folk med samme lidenskap og galskap (?). Og det er jo moro!

OP
OP
Ezzie

Ezzie

Member
Format
Multi Format
DIY 4x5/612 kameraet har fortsatt en lyslekkasje, men det kom da ut et par ok bilder fra siste runde med TMY-2 i TMAX fremkaller. Neste film håper jeg blir fremkalt med caffenol.

5060037556_c79086eac6_b.jpg

5059990346_f06dba7b6c_b.jpg

OP
OP
Ezzie

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Besøkte fattern i Frankrike noen dager. Han har alltid vært interessert i fotografi og kameraer. Det var jo ham som fikk meg interessert i en alder av 7 år, med mitt første kamera, en Symbol Smena. Nå for tiden er ikke formen slik at han bryr seg om film kameraer lenger. Han har hatt mye rart opp igjennom tidene, men det meste er solgt, Leica I og II kanskje blant de mest profilerte. Men noen hadde han igjen og det ble med hjem igjen til Norge. En Pentax SP1000 med Super Takumar 50/f1.4, en Vivitar 200/f3.5, Prinzflex 135/f2.8, Pentacon 35mm/f3.5, noen telekonvertere og blitser, masse filtre og annet morsomt. Samt en Lubitel 166. Alt funker ser det ut til. Pentaxen hadde film i seg, sikkert vært der i over 20 år. 2-3 bilder tatt kun. Jeg fortsetter på denne og fremkaller i Caffenol tenker jeg. Fuji ISO 200, men hvilken kunne fattern ikke huske. Blir spennende dette.

Format
Multi Format
Lykke til med langtidstesten! Når det gjelder Fuji 200 har jeg hatt svært varierende resultater med den, og har ikke klart å pinpointe HVORFOR, det har variert fra meget tynne striper til helt blanke striper, og årsaken hertil har jeg ikke kunnet sette fingeren på.

Grunnleggende råd er i allefall : unngå CC-L som pesten, her trenger du aktiv fremkaller!

Råd nr 2 Det kan tenkes at mine eksperimenter med lagerflasker gir litt mindre aktiv blanding, når flaskene har stått (ting tyder litt på det, ikke mye, men merkbart), det er mulig Fuji reagerer voldsomt på dette. Derfor bland frisk fremkaller hver gang med Fuji.

Ad råd nummer to, vekta vi er for unøyaktig til å måle korrekt og likt fra gang til gang, det er en brevvekt til postens bruk, med høy og lav skala.

Jeg har imidlertid en Lyman 505 vekt fra USA, laget for hjemmeladning. Den er både mer enn folsom nok og presis nok (den veier ut mindre enn ett gram helt nøyaktig. Dessverre går skalaen i amerikanske grain, omregning er en pain in the neck.
Derfor kjøpte jeg i dag en russisk vekt (kalt photography scale av den russiske selgeren, men han lurer ikke meg, det er en russisk vekt for hjemmeladere!!), den går til 30 gram, omtrent som Lyman 505, som går til 32 gram, og det er en enkel gravitasjonsdrevet konstruksjon som nok er meget nøyaktig. Dessverre må jeg fortsatt bruke postvekta for soda ser det ut til.

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom