5x7 eller 13x18 ?

Hydrangeas from the garden

A
Hydrangeas from the garden

• 2
  • 2
  • 75
Field #6

D
Field #6

• 7
  • 1
  • 81
Hosta

A
Hosta

• 16
  • 10
  • 167
Water Orchids

A
Water Orchids

• 5
  • 1
  • 94

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
197,927
Members
99,507
Latest member
advika2127
Recent bookmarks
0

Andreas

Member
Format
Multi Format
Jeg har nettopp kjøpt et 5x7 kamera og venter utålmodig på at det skal komme seg gjennom post og tollbehandliing. I mellomtiden må jeg forsøke å få tak i noen filmkassetter. så er spørsmålet: skal jeg satse på 5"x7" eller 13x18 cm? Jeg bor i Sør-Norge og har lettest tilgang til Foma film. Derfra kan jeg få 100 ISO i 13x18cm eller 200 ISO i 5"x7". Pussig, men slik er det. Er det noen som har forsøkt å lade 5x7 film i 13x18 kassetter? Den er jo litt mindre, men ikke veldig mye. Jeg vil tro det går dårlig, siden kassetter lages i begge formater (gjør de ikke?), men har noen virkelig forsøkt? Eller er det kanskje slik at kassettene er identiske, men har forskjellig benevnelse avhengig av marked?

Hvis noen vet noe om dette, er jeg takknemlig for svar. Og så er jeg mottakelig for et tilbud om kassetter.

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Neineineinei!

Jeg bruker begge størrelsene, og har naturligvis gjort alle de feil som er mulig å gjøre (pluss et par til):

5x7" er noen millimeter mindre enn 13x18, slik at filmene har en lei uvane med å falle ut av 13x18 holdere. Det er ekkelt å høre lyden av et filmark som faller inn i belgen. :sad:

Og dermed er 13x18 noen millimeter større enn 5x7". Dermed passer de bare nesten i 5x7" holdere - noen ganger tror du at alt er bra helt til du prøver å sette "darksliden" (hva f... heter det egentlig, på et skandinavisk språk?) på plass. Da oppdager du at filmen buler ut, og dermed går ikke den h.l.etes greien inn igjen.

For å gjøre det hele enda "morsommere" måler et ark 13x18cm film temmelig nøyaktig 5 ganger 7 tommer. et ark 5x7" film er, som sagt, noen millimeter mindre enn dette. Årsaken til dette ligger langt tilbake i overgangsperioden da både glassplater og film var i bruk. Med filmadaptere i plateholdere vil adapteren "spise" et par millimeter i bredden, så standard filmstørrelsene er krympet littegranne for å passe.

Jerevan

Member
Format
Large Format
Ja, Ole har erfarenheten, det hör jag... :D Mina filmhållare är inte till salu, men jag har köpt dem via Tradera.com och tyska ebay. Om du vill ha nya, så vet jag att http://www.monochrom.com/ har i lager. Annars är ju amerikanska ebay ett tips om du vill ha 5x7" kassetter. För att krångla till det ännu mer, finns ju halvplåtsformatet (12x16.5 cm) också som har samma yttre storlek som de två andra filmhållarvarianterna, så man får se till att titta noga på filmhållarna och fråga ordentligt innan man köper.

OP
OP

Andreas

Member
Format
Multi Format
OK. dette var kjappe svar. Jeg skjønner at forskjellen er reell. Da får jeg kjøpe ut fra hvilken film jeg vil bruke. Totalt sett (om jeg ikke binder meg til Foma) er kanskje 5x7 litt mer kurant? 12x16,5cm (halfplate) skal jeg ikke ha; filmutvalget er ikke imponerende der. Men, svensker: hvor i all verden er det blitt av alle de svenske kameraene i det formatet? I min "Fotografisk handbok" (Stockholm, 1942) framgår det at 12x16,5 er det vanlige profesjonelle formatet i sverige på den tiden. Håndboka, i to bind, er utrolig grundig, og mye av stoffet er fortsatt aktuelt. Resten er historisk interessant. Fikk den av en skolebibliotekar som ryddet etter en nedlagt fotolinje. La det være et tips!
For øvrig, Ole: Det heter kassettlokk, gjør det ikke?

Jerevan

Member
Format
Large Format
Formatet 12x16.5 har samma yttre dimensioner som en filmhållare för 13x18 eller 5x7" så förhoppningsvis så används de kamerorna än, fast kanske inte just med 12x16.5-hållare... :smile:

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom