Linow;555503 said:
Jeg har længe tænk om der ikke kunne være grobund for en analog foto klud i Danmark.
En klub på tværs af hele landet, med et/to årlig møde, den kunne så lige under eller sammen Selskabet for Dansk Fotografi og med spalte plads i Dansk Fotografi.
Her under kunne man så også tag Dansk Fotohistorik Selskab og andre relevant klubber og selskaber.
Hvad syndes I og er det noget der skal arbejdes vider på?
Linow
Jeg vil gerne tage ovenstående juli tanker op i lyset af vores drøftelser i Frederiksværk i januar:
Var der ikke en vis koncensus om en løsere sammenslutning, idet de fleste af os ikke ønsker at skulle involvere os i endnu en gang bestyrelse, regnskabsadministration af kontingenter mm.. I øvrigt er flere af os medlemmer af fotoklubber, men føler os efterhånden som outsidere der, selv om vi har det hyggeligt socialt. Ved at inspirere og støtte hinanden i en løs sammenslutning kunne vi forhåbentlig i vores respektive klubber positivt fremme de spirende lyster til mørkekammerarbejde, der trods alt popper op faktisk ganske ofte (pyhh, punktum).
Ved henvendelser her og der kan det nu alligevel være praktisk udadtil med et navn, et formuleret formål og et sæt vedtægter; kontingent kan jo være nul kroner.
Muligvis er dette allerede diskuteret i det der Google-øhh, her er så yderligere forslag:
'Sammenslutningens navn er Analoge fotografer i Norden.' (AnFoNord, AnafoN, whatever)
Alternativt '--- i Danmark/Norge' for min skyld gerne '--- i Norge og Danmark' for nu at tage højde for at 1814 har fundet sted. Helst så jeg en nordisk sammenslutning, men det kan gå hen og blive tungt, og i øjeblikket er det vel mest danskere og nordmænd, der kommunikerer? Personligt finder jeg det meget inspirerende om vi både er bakkefolk og bjergfolk - senere kan vi så forhåbentlig også omfatte skovfolk.
'Sammenslutningen har som
formål at fastholde og om muligt videreudvikle det fysisk/kemiske mørkekammerarbejde ( betegnet
analog fotoarbejdsform) som håndværk til fremme af fotografiet som dokumentar og kunstnerisk udtryksform, især men ikke udelukkende i Norden.' (---- i Norge og Danmark)
'Sammenslutningen søger at opfylde dette formål ved medlemmernes gensidige inspiration og praktiske hjælp i form af internet kommunikation og afholdelse af møder og arbejdssammenkomster arrangeret i skiftende landsdele i de deltagende lande. Med internettets muligheder udveksler sammenslutningens medlemmer desuden i høj grad viden internationalt.'
'Sammenslutningens hjemsted kan som følge af ovenstående opfattes som internettet/cyberspace og med skiftende postadresse hos den til enhver tid siddende formand og kontaktforum under
www.APUG.org.'
Det ville måske være godt, om vi kunne komme under vingerne på en etableret fotografisk institution, det være sig i Herning, Odense eller København.
'Som medlemmer optages hovedsagelig aktive fotografer med analog arbejdsform; generelt kan alle, der kan gå ind for sammenslutningens formål optages som medlemmer.'
Og så de sædvanlige foreningsvedtægter mht. generalforsamling og sammenslutningens opløsning mm.
Det var så forslagene til opfølgning, så vi, ret mig lige om jeg husker fejl, kan holde stifende forsamling i Vrå til september; nu kommer vi jo ikke alle til Vrå (jeg gør), såhh-øhh - kunne vi holde cyberspace forsamling?? Dette ville i så fald afhjælpe transport problemer især ved en norsk/dansk sammenslutning, og mere højtideligt behøver det jo heller ikke være.
Eller talte vi om at gøre det ifm. at mødes engang i april/maj, hvis vi kunne få en institution til at lægge lokale til endnu en hyggelig og givtig sammenkomst - blev Brandts ikke nævnt, Linow eller andre, der måtte kende nogen der??
Ja, ovenstående smørre er jo nok alt sammen udtryk for, at jeg glæder mig til vi ses igen - hilsen Lars